Az autók jövője: 9 konstrukció, amely forradalmasíthatja a járműipart
Az autók folyamatosan változnak. Minden évben új technológia jelenik meg, amely rohamosan fejleszti a mindennapi járműveket, javítja a meglévő funkciókat vagy teljesen radikalizálja a dizájnt. De mit is várhatunk a jövő autóitól? Gyorsan fejlődnek még, vagy már elértük a végső dizájnt? Íme néhány a legizgalmasabb technológiák, koncepciók és modellek közül.
Tesla Cybertruck
Ezt a hírhedt autót még 2019-ben mutatták be, de a közelmúltban ismét elhalasztották bevezetését, jelenleg 2023-ra tervezik azt.
A Cybertruck építésekor leginkább az ellenálló képességre fókuszáltak. A
Tesla Ultra-Hard 30X hidegen hengerelt rozsdamentes acél szerkezeti burkolatot használ az autó vázának keményítésére. Ez okozza az autó hegyes, futurisztikus kialakítását is, mivel a hidegen hengerelt fém sokat veszít rugalmasságából és alakíthatóságából.
Annak ellenére, hogy egy mára hírhedtté vált videó készült arról, hogy Musk könnyedén tönkretette a Cybertruck ablakait az autó bemutatásakor, a Tesla azt állítja, hogy az autó ereje az ablakokra is kiterjed. Az ultraerős üveg és polimer rétegű kompozit állítólag elnyeli és átirányítja az erőt, így biztonságban tartja az ablakokat.
A Tesla azt is állítja, hogy a Cybertruck több mint 6350 kilogrammot tud majd vontatni – ez nagyjából egy átlagos afrikai elefánt súlya. Ez egy csomó lenyűgöző statisztika, de a bizonyíték a sok halasztás miatt várat magára, meglátjuk, hogy 2023-ban megjelenik-e, vagy újabb halasztás következik.
BMW iX Flow
A BMW iX Flow-ja egyike volt a 2022-es CES-en bemutatott számos autónak. Bár hihetetlenül normálisnak tűnik, olyan, mint egy autó, amiből több százat láthatunk a közutakon, van egy nagyon különleges trükkje. Egy gombnyomással az iX Flow teljesen meg tudja változtatni a színét.
Ez a színcserélő e-ink festéknek köszönhetően lehetséges. Ez lényegében azt jelenti, hogy az autót egy óriási e-olvasó kijelző borítja, több millió festékkel töltött mikrokapszulával. Mindegyik kapszulában vannak negatív töltésű fehér pigmentek és pozitív töltésű fekete pigmentek. Az elektromos mező megváltoztatásakor a kiválasztott pigment a felszínre emelkedik, hogy megváltoztassa az autó színét.
Még csak nem is kell az egész autónak színt váltania. A BMW csíkokkal, különböző színű foltokkal és az egész autón fehérről feketére váltó zökkenőmentes kapcsolókkal mutatta ezt be.
Jelenleg azonban ez csak egy koncepció. Hogy a BMW valóban kihozza-e ezt a technológiát, azt még nem tudni. Felmerül az a kérdés is, hogy a több millió mikrokapszula mennyire alkalmas a valós környezetre.
Meta Materials HUD
A Heads Up Displays (HUD) azon klasszikus sci-fi elemek egyike, amelyeket újra és újra látni. A 2022-es CES kiállításon a Meta Materials márka bemutatta ezt a technológiát, amely holografikus kép segítségével közvetíti a legfontosabb információkat közvetlenül a vezető szemébe. A Meta Materials szerint ez segít a vezetőnek az útra összpontosítani anélkül, hogy lenézne az autó kijelző konzoljaira.
A HUD azt jelentené, hogy a vezető szemének nem kell alkalmazkodnia a különböző fényerőhöz, amikor az útról az autóban lévő műszerekre néz, és elméletileg javítaná a vezető reakcióidejét, hogy nem veszi le a szemét az útról. Azonban, mint sok autótechnológia, ez is még messze van a realitástól, és valószínűleg sok engedélyre lenne szüksége, mielőtt hatékonyan alkalmazható lenne az autókban.
Hyundai Elevate
A Hyundai 2019-ben a CES-en mutatta be az „Elevate” koncepcióautót. Minden bizonnyal egyedülálló, ami a koncepcióautókat illeti: olyan járművet kínál, amely egyesíti a kerekeket a lábakkal. Ez lehetővé tenné az autó számára, hogy úgy mozogjon, ahogyan más autók nem, lépcsőn mászva, hogy a kerekes-székesek beszállhassanak, jobban beférjen a parkolóhelyekbe vagy nehéz tárgyak felett haladjon át.
A lábakkal az autó fel tud mászni és „sétálni” ott, ahol a kerekekkel nem.
„ Cunami vagy földrengés esetén a jelenlegi mentőjárművek csak a törmelék széléig tudják szállítani az elsősegélynyújtókat. Az út hátralévő részét gyalog kell megtenniük. Az „Elevate” egészen a célpontig tud hajtani, és át tud mászni az árvízből származó törmeléken vagy összeomlott épületdarabokon” – mondta John Suh, a Hyundai Cradle alelnöke és vezetője.
Canoo pickup
A Canoo Pickup egy másik olyan autó, amely összességében meglehetősen normálisnak tűnik.
Az átlagosnál nagyobb első ablaktól eltekintve könnyen olyan autónak tűnhet, mint amilyet nap, mint nap látni. Nincs benne őrült technológia vagy rengeteg képernyő, ehelyett a Canoo a funkcionalitásra összpontosít. Az autó erősen moduláris felépítésű, lehetővé téve a tetőtéri tartozékok, méretek és jellemzők megváltoztatását, valamint a kihúzható ágy meghosszabbítását vagy eltolását, ami teljesen megváltoztatja az autó méretét.
Ez azt jelenti, hogy kis autóként száguldhat a városban, vagy kihúzhatja a tetejét és a hátulját, hogy egy hosszabb utazás során maximálisan elférjen az ember. Rejtett fiókokkal, extra csatlakozókkal, napelemekkel és integrált világítással rendelkezik az autó külsején – semmi különösebben fejlett, de moduláris funkciók elhelyezése az autón nagyszerű ötlet, amelyet ritkán látunk.
DS X E-Tense
A DS Automobiles egy újabb olyan vállalat, amely teljesen futurisztikus koncepcióautót mutatott be. Elon Musk gyerekeknek szóló elnevezési rendszerét követve ez a modell az X E-Tense nevet kapta. Ez egy háromüléses kialakítás, amely olyan technológiát használ, amely egy ütközés után meg tud újulni, és olyan ablakokat, amelyek képesek alkalmazkodni a külső fény szintjéhez. Az autó belsejében két ülés található az egyik oldalon, és egy további ülés oldalt hátul.
A belső teret rengeteg kidolgozott dizájn, élénk színek és összességében futurisztikusnak tűnő stílus jellemzi. Nyilvánvalóan sok más koncepcióautóhoz hasonlóan ennek a technológiának a nagy része még nem létezik. Ehelyett a DS arra törekszik, hogy felhívja a figyelmet arra, hová juthatnak el az autók a jövőben.
Audi AI: Trail
Amikor az Audi 2019-ben bemutatta az AI: Trail-t, kissé futurisztikus technológiai ötletek kaotikus olvasztótégelyének tűnt.
A drónok, a levehető függőágyülések és a sok üveg néhány olyan funkció, amely megtalálható ezen a koncepcióautón, de érdekes előrejelzéseket kínál arra vonatkozóan, hogy merre haladhatnak a továbbiakban az autók. Amellett, hogy elektromos autó, antibakteriális, szennyeződéstaszító bevonattal látták el a kartámaszokat és az autó belső részeit.
Az ülések függőágyak, amelyek levehetőek és kempingezés közben használhatók, így könnyebben tisztíthatók is. Ennél még furcsábbak a drónok, amelyek követik az autót, és megvilágítják az előtte lévő útvonalat. Mindez nagyon futurisztikusnak tűnik, de nem valószínű, hogy az Audi AI: Trail funkcionális modellje lenne a jövő autóinak.
Cadillac InterSpace
A 2022-es CES esemény másik új koncepciója, a Cadillac InterSpace dizájnja úgy néz ki, mint egy távoli jövőben játszódó sci-fiben szereplő autó. A Cadillac azt állítja, hogy az InnerSpace koncepció lényege, hogy újragondolja a vezetés élményét, lehetővé téve, hogy a két utas az utazásra összpontosítson, és ne a megterhelő vezetésre.
Az autó teljesen autonóm képességgel rendelkezik – ez sok autógyártó célja, de még egyiküknek sem sikerült teljesen –, amely lehetővé tenné a vezető számára, hogy a tájra vagy a személyes feladatokra összpontosítson. A Cadillac célja, hogy egy lépéssel tovább vigye a szórakoztatást ebben az autóban, és a kiterjesztett valóság funkciót használja az utasok figyelmének lekötésére.
Az autó olyan abroncsokkal rendelkezik, amelyek csökkentik a hanghullám-rezonanciát a csendesebb és kényelmesebb utazás érdekében. Mint sok más ezen a listán szereplő jármű, ez is csak egy koncepció, ezért a Cadillac csak azt jelzi előre, hogy merre haladhatnak a jövőben az autók.
Mindazonáltal ez a technológia mind létezik – kiterjesztett valóság, önvezető funkciók, hangcsillapítás – csak az szükséges, hogy a járművekben hatékonyan és biztonságosan alkalmazhatóvá fejlesszék őket.
Sony Vision-S 02
Mint manapság a legtöbb koncepcióautó, úgy tűnik, hogy a Sony is azt a gondolkodásmódot alkalmazza, hogy az autó annál jobb, minél több képernyő van benne. Képernyőkkel a hátsó ülésekhez és három kijelzővel elől a Sony az autókat médiaközpontokká szeretné alakítani. A Vision-S 02 azonban nem csak szórakoztatást ígér.
Az autó több mint 40 érzékelővel rendelkezik, amelyek folyamatosan figyelik a biztonsági problémákat az autón kívül, és segítik a járművet az önvezetési helyzetekben.
A Sony a digitális tükrökre is áttérne, kamerákat és kijelzőket kombinálva. Amiben a Sony koncepciója újat nyújt, az a Time of Flight kamerák használata az arckifejezések, a gesztusok és a fáradtság mérésére. Ennek célja, hogy segítse a hőmérséklet-szabályozást, valamint az alvásra vagy pihenőre való figyelmeztetéseket vezetés közben.
Forrás: Science focus
https://www.sciencefocus.com/future-technology/the-future-of-cars/