Az autók menet közbeni, vezeték nélküli töltési technológiája már nincs messze a megvalósulástól

Ahogy az elektromos járművek egyre nagyobb arányban jelennek meg az autóipari piacon, úgy nő az EV-infrastruktúra iránti igény is. Egy olyan töltési infrastruktúra kialakítása, amely képes kezelni az elektromos járművek tömegét meglehetősen bonyolultnak tűnik, de kutatók előálltak már néhány érdekes ötlettel. Az egyik lehetőség a járművek menet közbeni, vezeték nélküli töltése. Ez nagyon futurisztikusan hangzik, de a technológia már nem áll messze a valóságtól.

A Cornell Egyetem kutatói már kifejlesztettek egy technológiát, amely menet közben, vezeték nélkül képes feltölteni az elektromos járműveket. A csapatot Khurram Afridi, a Cronell elektronikai és számítógépes mérnöki professzora vezeti, aki az utóbbi hét évben ezen a projekten dolgozott.

Forrás: BMW Blog

Az alapgondolat az, hogy az utakba épített vezeték nélküli töltési technológia lehetővé teszi az EV-k megállás nélküli feltöltését. „Az autópályákon töltő sávot kell kialakítani”, mondta Afridi a Business Insider-nek. „Ha lemerülőben van az akkumulátora egy járműnek, átválthat a töltő sávra. A sáv képes lenne azonosítani az autót, és később el tudja küldeni a számlát a töltésről”.

Elméletben ez egyszerűnek hangzik, de valójában nem az. A nagyfrekvenciás elektromos mezők kezelésére tervezett speciális lemezeket az úttestbe kell beépíteni, és csatlakoztatni kell az elektromos hálózathoz. Ezután a rajtuk közlekedő autókba hasonló lemezeket kell beépíteni. De ez sem olyan egyszerű.

Forrás: BMW Blog

A legtöbb autóipari vállalat mágneses tereket használ a töltéshez. De Afridi úgy látja, hogy a mágneses mezővel való töltés nem elég hatékony a magas frekvenciájú elektromos mezőkhöz képest. Az alkatrészeknek olyan anyagokból kell készülniük, amelyek nagy villamos energiát képesek vezetni a mozgásban lévő járművek töltésére, ugyanakkor időjárásállóak, és képesek elviselni a felettük haladó autókból származó hőt. Emellett elég erősnek kell lenniük ahhoz, hogy több energiát adjanak az akkumulátorhoz, mint amennyit az a haladáshoz elhasznál.

Tehát vannak még legyőzendő akadályok, de a technológia már közel van. Afridi csapata jelenleg ezt a technológiát használja az önvezető targoncák meghajtásához. Néhány év múlva lehetséges, hogy ez a technológia készen fog állni a közúti tesztelésre, és ha igen, akkor nagymértékben hozzájárulhat az EV töltési infrastruktúra fejlesztéséhez.

Forrás: BMW Blog

https://www.bmwblog.com/2021/05/11/wirelessly-charging-cars-in-motion-is-close-to-becoming-a-reality/

 

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936