Az autonóm autók növelnék a forgalmi torlódásokat, állapította meg egy tanulmány

Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériuma (DfT) angliai és walesi forgalmi előrejelzései szerint az utazási idők akár 85 százalékkal is növekedhetnek 2025-től 2060-ig, amint az önvezető járművek elterjedtté válnak.

Az elemzés olyan előrejelzéseken alapul, amelyek szerint 2047-re az autópark felét az összekapcsolt és autonóm járművek tehetik ki, így sokkal többen férhetnek hozzá ehhez a közlekedési formához, beleértve az „időseket és azokat, akik jelenleg nem rendelkeznek vezetői engedéllyel”.

A dokumentum azt is állítja, hogy „az önvezető autóban való munkavégzés vagy a pihenés lehetősége” azt jelenti, hogy az utasok „hajlamosabbak lesznek a forgalomban ülni”.

Ez a nézet a szakértők és a vállalati vezetők véleményét tükrözi, akik azt jósolták, hogy az autonóm autók mobil szórakoztató/infotainment „dobozokká” válnak, ahol a fogyasztók filmeket és tévét néznek, játszanak a virtuális valóságban (VR), vagy a kiterjesztett valóság (AR) használatával a szélvédőn információkat néznek.

„Jelenleg 5,9 millió 70 év feletti jogosítvánnyal rendelkező ember él Nagy-Britanniában, így tudjuk, hogy a mobilitás iránti igény ott van az idősebbek körében” – mondta Steve Gooding, a RAC Alapítvány igazgatója.

„A belátható jövőben az automatizált járművek a függetlenség káprázatos kilátását kínálják annak a sok millió embernek, akik az idősebb korosztályba tartoznak, de bármilyen okból – költség, egészségügyi károsodás – jelenleg nem vezetnek.”

A Thatcham Research 2022 felmérése szerint az Egyesült Királyság autósainak 73 százaléka felismeri a feltörekvő automatizált vezetési technológia lehetséges előnyeit. A többség a biztonság javítását jelölte meg a technológia fő előnyeként (21 százalék), ezt követi az idősek és fogyatékkal élők mobilitásának javítása (14 százalék) és a környezetszennyezés csökkentése (8 százalék).

Ennek ellenére a technológia népszerűsége új kihívásokat is jelenthet.

„Ha mindenki ragaszkodik a saját, vezető nélküli autóhoz, akkor a forgalom és a parkolási nehézségek nőni fognak” – mondta Gooding.

„Ha azonban készek vagyunk arra, hogy igény szerint férjünk hozzá ezekhez a járművekhez, és lemondjunk a személyes tulajdonjogról, akkor mindenki számára előnyös helyzet alakulhat ki: csendesebb utak, kevesebb autó, amelyen többen osztoznak, és olcsóbb közlekedés.”

A DfT szerint az önvezető járművek fejlesztése körülbelül 38 000 munkahelyet teremthet Nagy-Britanniában, és 2035-ig 41,7 milliárd fontot érhet a gazdaság számára.

Az Inrix forgalmi információs szolgáltató a közelmúltban megállapította, hogy az Egyesült Királyság járművezetői átlagosan 80 órát veszítettek tavaly a torlódások miatt. Ez még jelentősebb a londoni sofőrök esetében, akik  2022-ben átlagosan 156 órát töltöttek a forgalomban.

Christian Wolmar író és műsorszolgáltató, a „Sofőr nélküli autók: Úton a semmi felé” szerzője ragaszkodott ahhoz, hogy a kormány „ne próbálja meg elfogadni” az önvezető autók által előidézett megnövekedett forgalom mértékét.

„Szerintem nulla esély van arra, hogy olyan vezető nélküli autók legyenek, amelyek vegyes területeken bármilyen mértékű más forgalommal, vagy bármilyen nehéz helyzetben képesek közlekedni” – mondta. „Nagyon kevés valós előrelépés történt olyan autók létrehozása terén, amelyek bármilyen körülmények között bárhová eljuthatnak.

Jelenleg a teljesen autonóm autók jogilag nem engedélyezettek az Egyesült Királyságban. Néhány önvezető funkciót azonban fejlesztenek és tesztelnek speciális kísérletekben, például egy skóciai buszjáraton.

Tavaly az Egyesült Királyság közlekedési minisztere 100 millió GBP értékű beruházást jelentett be az autonóm járművek országútjain való elterjedésének fellendítésére, és felfedte, hogy bizonyos, önvezető funkcióval rendelkező személygépkocsi-, busz- és tehergépkocsi-modellek 2023-ban akár már közlekedhetnek az autópályákon.

A technológia lassú elterjedésének hátterében azonban biztonsági aggályok állnak. 2022- ben az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) felfedte, hogy az autógyártók közel 400 olyan balesetet jelentettek, amelyben automatizált járművek voltak érintettek. A balesetek következtében hat ember vesztette életét.

Tavaly júniusban a képviselők bejelentették,  hogy vizsgálatot indítanak az  önvezető járművek fejlesztésével és bevezetésével kapcsolatban, azzal a céllal, hogy a technológia biztonságos módon terjedjen el.

Forrás: E&T

https://eandt.theiet.org/content/articles/2023/01/autonomous-cars-would-worsen-road-congestion-study-finds/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936