Az autonóm autóknak kevésbé konzervatívnak kell lenniük ahhoz, hogy biztonságos legyen a forgalomba kerülésük

Hakan Samuelsson, a Volvo igazgatója nemrégiben azt mondta, hogy felelőtlenség az utakra engedni az autonóm autókat addig, amíg nem elég biztonságosak, mert így elvesztik az emberek és a jogszabály alkotók bizalmát.

De lehet, hogy nem csak a biztonságra kéne fókuszálni. A legszigorúbb biztonsági protokollnak megfelelően haladó autonóm autók akár frusztrálhatják a többi vezetőt, ami így kevésbé biztonságos szituációkhoz vezethet. Nem azok az autonóm autók a legbiztonságosabbak, amelyek a legóvatosabban haladnak, hanem azok, amelyek a legjobban képesek interakcióba lépni a több közlekedővel.

Természetesen nem lehet arra tanítani az autonóm autókat, hogy kevésbé óvatosak legyenek, inkább arra van szükség, hogy megértsék a kontextust és a konvenciókat is, ne csak a szabályokat.

A legtöbb autonóm autót érintő baleset abból adódott, hogy a többi autóvezető úgy viselkedett, amire az autonóm jármű nem számított. Például hirtelen előztek vagy túl kicsi követési távolságot tartottak. Ezek arra utalnak, hogy az autonóm autóknak kevésbé konzervatívnak kell lenniük, nem óvatosabbnak. Ennek a feltevésnek az igazolásához rengeteg tesztelésre van szükség, ami közutakon nem reális.

Egy megoldás a pontos szimuláció, amelynek során virtuális utakon lehet tesztelni az autonóm autókat. A tesztelések alkalmával olyan emberi viselkedésekkel kell szembesíteni őket a közlekedésben, amelyek nem szabályosak. Így akár egymillió virtuális teszt út lehet szükséges ahhoz, hogy az autonóm járművek megszerezzék azt a tapasztalatot, amit egy autóvezető évekig tartó vezetéssel megszerez az utakon.

Amikor ezek a járművek az utakra kerülnek, felmerül majd a kérdés, hogy ki a felelős, és ehhez egyértelmű jogszabályi keret szükséges. Ennek kidolgozása már megkezdődött. Az Egyesült Királyság kormányának a Connected és Autonóm Járművek Központja jelentős mértékben támogatja az utakon történő és a virtuális tesztelési infrastruktúrát. Emellett az egyik legfejlettebb szabályozási és biztosítási keretrendszert alakították ki az autonóm autókra vonatkozóan a világon, valamint aktívan együttműködnek az európai szabályozókkal a tanúsítási szabványok terén.

Forrás: The Next Web

https://thenextweb.com/podium/2019/10/12/the-best-way-to-get-driverless-cars-on-the-road-is-to-make-them-less-conservative/amp/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936