Az autonóm járművek elektromos jövője
Az autonóm járművek egyik hátránya, hogy nagy energiafelhasználással járnak.
Egyesek szerint ez a megnövekedett energiaigény elég jelentős ahhoz, hogy drasztikusan csökkentse a járművek hatótávolságát, kiküszöbölve az önvezető elektromos járművek lehetőségét. Ezért ezek az elemzők azt állítják, hogy az autonóm járműveknek gáz-elektromos hibridnek kell lenniük.

Forrás: Techxplore
A Nature Energy- ben nemrégiben megjelent cikkben viszont Aniruddh Mohan, Shashank Sripad, Parth Vaishnav és Venkat Viswanathan, a Carnegie Mellon Egyetem kutatói megállapították, hogy az elektromos áram elegendő energiát képes biztosítani egy autonóm jármű számára anélkül, hogy a hatótávolság jelentősen csökkenne.
Az autóiparban két fordulat tapasztalható egyidőben: az elektromos meghajtásra váltás és az autonóm járművek fejlődése. Az önvezető autók szenzorjaik és navigációs számítógépeik miatt több energiát használhatnak fel, mint az ember által vezetettek. Viszont egyenletesebben vezetnek, mint az emberek, ami csökkentheti az energiafelhasználást.
Az energiafelhasználás általános növekedése csökkentené a vezetési távolságot, mivel gyakrabban kell feltölteni és gyorsabban lemerül az akkumulátor. Mivel sokan attól tartanak, hogy az elektromos járművek által megtehető távolság rövidebb, mint a gázüzemű járműveké, így egyesek szerint elektromos autonóm jármű nem létezhet. Ez az aggodalom motiválta a csoportot, hogy megvizsgálja az automatizálás járművek hatótávolságára gyakorolt hatásait.
„Azt akarjuk megtudni, hogy az automatizálás befolyásolja-e annyira a hatótávolságot, hogy nem lehet egyszerre elektromos és automata egy jármű” – mondta Sripad. „Meg akartuk vizsgálni a kettő közötti kompromisszumokat.”
Egy járműdinamikai alapú modell alkalmazásával Mohan és Sripad megbecsülte az önvezető autók energiaigényét, hogy kiderítsék, mennyi energia szükséges a biztonságos, autonóm vezetéshez. Figyelembe vették az automatizálási technológia esetleges extra energiaigényét és a számítógépes vezérlés miatti egyenletesebb vezetést.
Noha a vezetési távolság csökkenését tapasztalták, ez nem volt elég jelentős ahhoz, hogy kizárja az elektromos meghajtású autonóm járművek lehetőségét. Ugyanakkor nagyobb volt a csökkenés az olyan autókban, amelyek kiálló szenzorokat használtak, és ez növelte az ellenállást.
„Megállapítottuk, hogy a számítástechnikai hardver energiahatékonyságát és az érzékelők aerodinamikai kialakítását figyelembe vevő tervezési döntések meghatározzák, hogy az elektromos meghajtás és az autonómia összeegyeztethető-e” – mondta Viswanathan, gépészmérnök egyetemi docens.
A következőkben a kutatók azt vizsgálják, hogy a járművezetőknek mi a véleménye a csökkent hatótávolságról. Bár a fogyasztók a hosszabb vezetési távolságot értékelik, de nekik is számíthat az a luxus, hogy nem kell vezetniük.
„A jövőbeni kutatások során meg kell vizsgálni, hogy ez a hatótávolság csökkenés elég jelentős-e ahhoz, hogy befolyásolja a fogyasztói preferenciáit” – mondta Vaishnav, mérnök kutatási asszisztens.
Forrás: Techxplore
https://techxplore.com/news/2020-06-electric-future-autonomous-vehicles.html