Az autonóm járművek sötét oldala, amelyről senki nem beszél
Az önvezető autók működtetéséhez szükséges számítógépek komoly veszélyt jelenthetnek a környezetre.
Egy új kutatás szerint több üvegházhatású gázt bocsáthatnak ki évente, mint Argentína jelenleg.
A fosszilis tüzelőanyag-faló autók több milliárd tonna szén-dioxidot bocsátanak ki. A Massachusetts Institute of Technology kutatói megállapították, hogy elektromos, önvezető társai sokkal környezetbarátabbak, de nem varázsszerek.
Az autonóm működéshez ezek az autók hatalmas számítási infrastruktúrára támaszkodnak, amely a fedélzeti kamerákat és a vezetési algoritmusokat működteti.
Ha az ilyen önvezető járművek széles körben elterjednének, az őket meghajtó számítógépek annyi üvegházhatású gázt termelnének, mint amennyit jelenleg a világ összes adatközpontja – ami nagyjából a globális kibocsátás 0,3 százalékának felel meg, vagyis Argentína teljes szénlábnyomának.
Az önvezető autók károsanyag-kibocsátása „hatalmas problémát” jelenthet – figyelmeztet a tanulmány első szerzője, Soumya Sudhakar.
A kutatócsoport statisztikai modell segítségével állapította meg, hogy pontosan mekkora ez a probléma.
Jelenleg több mint 30 millió vezető nélküli autó van a világon. Ez a szám az előrejelzések szerint exponenciálisan növekedni fog, ahogy az olyan vállalatok, mint a Tesla, pénzt fordítanak az ilyen járművek fejlesztésére.
A modell 1 milliárd autonóm autóval számolt, amelyek mindegyike napi egy órát közlekedik egy 840 wattot fogyasztó számítógéppel.
A számítógépek működtetéséhez szükséges energia több mint 200 millió tonna szén-dioxidot bocsátana ki évente.
Annak megakadályozására, hogy az ilyen kibocsátások kontrollálatlanul nőjenek, a hardver hatékonyságát drámaian javítani kell.
„Ha csak a szén-dioxid-mentesítésben és a hardverhatékonyság jelenlegi növekedési ütemében tartjuk a megszokott trendeket, úgy tűnik, hogy ez nem lesz elegendő az autonóm járművek fedélzetén végzett számítástechnika károsanyag-kibocsátásának korlátozására ” – mondja Sudhakar.
„De ha elébe megyünk a problémának, hatékonyabb autonóm járműveket tervezhetünk, amelyeknek kezdettől fogva kisebb a szénlábnyoma.”
A kutatók azt találták, hogy a modellezett forgatókönyvek több mint 90 százalékában minden járműnek kevesebb, mint 1,2 kilowatt energiát kell felhasználnia a számításokhoz, hogy elkerülje a kibocsátások emelkedését.
Ha 2050-re a világ járműparkjának 95 százaléka autonóm lesz, a hardverhatékonyságnak kevesebb, mint 1,1 évente kell megduplázódnia ahhoz, hogy a károsanyag-kibocsátás ezen szint alatt maradjon.
Ez a hatalmas lábnyom azonban még mindig elhalványul a benzines autók szénlábnyomához képest .
A közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás mintegy 30 százalékáért felelős, és ennek 72 százaléka fosszilis tüzelésű járművekből származik.
Forrás: Euro News