Az autonóm teherautók 5 nem kívánt következményének kezelése
Az autonóm teherautók jelenleg még csak korlátozott útvonalakon közlekednek, de hamarosan nagyobb szerepet fognak játszani az ellátási láncokban. Pártolóik azzal érvelnek, hogy biztonságosabbá teszik az autópályákat, csökkentik a munkaerőköltségeket, javítják a flotta üzemanyag-hatékonyságát, gyorsabban szállítják hosszútávra a rakományokat és javítják a felszerelések kihasználtságát. De ahhoz, hogy valóban beválthassák ezeket az ígéreteket, az iparági vezetőknek és más döntéshozóknak át kell gondolniuk és meg kell tervezniük a lehetséges nem kívánt következmények kezelését. Íme, öt kulcsfontosságú terület, amelyeket jól kell kezelni, hogy előkészítsék az utat a vezető nélküli teherszállításhoz.
A munkaerő menedzselése. Az Amerikai Közlekedési Kutatóintézet szerint teherautó-sofőrökből hiány van, és az ő bérük jelenti a legnagyobb kiadást a teherfuvarozó cégek számára. Ez arra ösztönzi a teherfuvarozó cégeket, hogy csökkentsék az emberi sofőröktől való függést. Egyes becslések szerint a vezető nélküli teherautókra való átállás akár 500 000 munkahelyet is megszüntethet.
Természetesen az ilyen kilátások elriasztják az embereket a kamionvezetői pályafutástól, vagyis a jelenlegi sofőrhiány folytatódhat.
Az iparág vezetői azt állítják, hogy a teherautó-sofőrök legalább egy újabb generációja számára lesz bőven munka, de ezek a munkák megváltoznak. Előfordulhat, hogy végül kisebb lesz a kereslet a távolsági fuvarozást végző sofőrök iránt, és nagyobb lesz az igény azokra, akik városokban és más, vezető nélküli járművek számára kevésbé alkalmas útvonalakon szállítanak rakományokat.
A teherfuvarozó cégeknek továbbra is meg kell küzdeniük azzal a felfogással, hogy bizonyos munkakörök megszűnnek, és ez meg fogja meghatározni, hogyan toboroznak új sofőröket, és milyen ösztönzőket kínálnak azok felvételére és megtartására.
Infrastruktúra kezelése. A széles körben elterjedt autonóm teherszállítás első változata valószínűleg csereközpontokat fog alkalmazni a főbb autópályák mentén, és a vezető nélküli teherautók csomópontról csomópontra mozognak majd. Az emberi sofőrök kezelik a szállítótól a csomópontig és a csomóponttól a végső úti célig tartó részeket. Ez az elrendezés távol tartja az autonóm teherautókat a zsúfolt városi utcáktól és a nehézkes vidéki útvonalaktól.
A Waymo és a TuSimple, autonóm teherszállítók csomópontokat építettek a tesztelés megkönnyítésére, de nem nagy számban, így ezeknek a fejlesztése jelentős költséggel jár. A cégeknek el kell dönteniük, hogy mennyit fektetnek be ebbe az infrastruktúrába, de ezek a csomópontok gazdaságfejlesztési lehetőségeket is jelenthetnek, hiszen a közelben felbukkanhatnak a teherszállítással kapcsolatos szolgáltatók. A karbantartó szolgáltatást nyújtók különösen értékesek lehetnek, mivel az autonóm teherautók a hét minden napján, 24 órában üzemelnek, ezért gyakrabban lesz szükségük karbantartásra (a gyakoribb cseréről nem is beszélve).
Az útkarbantartás szempontjából is vannak nem kívánt következmények. A szoftver fejlesztőknek például úgy kell programozniuk a teherautókat, hogy a sávon belül enyhén változtassák nyomvonalukat, ne mindig a sáv közepén haladjanak, mert ettől az útnak az a része gyorsabban elhasználódhat.
A váratlan helyzetek kezelése. Minél többször tesztelik az autonóm teherautókat, a fejlesztők annál több olyan forgatókönyvet találnak majd, amelyet addig nem vettek figyelembe. Például, amikor egy teherautó leáll az autópálya szélén, egy emberi sofőr kiszáll, és a szövetségi előírásoknak megfelelően három fluoreszkáló narancssárga háromszöget helyez el a teherautó mögé, figyelmeztetésül a közeledő járművekre.
Természetesen sofőr nélkül nincs senki, aki kiadja ezt a figyelmeztetést; ezért olyan robotot kell kifejleszteni, amely útszéli meghibásodás esetén aktiválódik, és megfelelően elhelyezi a vészhelyzeti háromszögeket.
Ezenkívül az emberi vezetők képesek megbirkózni a változásokkal és reagálni a váratlan eseményekre. Ha a rakomány elkezd szivárogni egy utánfutóból, a sofőr valószínűleg észreveszi, és tesz ellene. A szoftverfejlesztők számára az a kihívás, hogy felkészüljenek a hasonló váratlan forgatókönyvekre. Ha az érzékelő nincs a helyén, a problémákat nem lehet azonosítani vagy kezelni.
Szabályozások kialakítása. A szükséges és túlzott szabályozások közti egyensúlyozás sosem könnyű, az iparágtól függetlenül. A meglévő autonóm teherszállítási szabályok országonként eltérőek, és a technológia dinamikusan változik. Az iparági vezetőknek és a szabályozó testületeknek közös nevezőre kell jutniuk, és azon kell dolgozniuk, hogy előmozdítsák közös érdekeiket az államközi kereskedelemben.
Kockázatok kezelése. A vezető nélküli teherautók egyik előnye, hogy várhatóan kevesebb balesetet okoznak, mint az ember által vezetett teherautók. 2020-ban például a Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA) megállapította, hogy a halálos kimenetelű nagy teherautó-balesetek 32%-a legalább egy, a járművezetővel kapcsolatos tényezőt, például sebességtúllépést vagy egészségkárosodást (fáradtság, alkohol, betegség, stb.) tartalmazott. Az ilyen balesetek gyakran súlyos jogi ítéletekhez vezetnek a teherfuvarozó cégek ellen.
Ha nincs jelen sofőr, a teherfuvarozó cégek bizonyos baleseti felelősséget a szoftvercégre háríthatnak, ami tovább ösztönzi az alkalmazást.
Több tucat jól finanszírozott cég versenyez már az autonóm teherszállítási ágazatban. Idővel azonban egyesek kiesnek, mások pedig összeolvadnak, hogy még jobban szűkítsék a mezőnyt. Az ilyen konszolidáció bizonyos iparági kockázatokat hordoz magában. Például, ha hárommillió teherautó fut ugyanazon a két szoftverplatformon, egyetlen, biztonsággal kapcsolatos rendszerhiba is leállíthatja az ellátási lánc kerekeit.
Ezek az irányítási kihívások minden logisztikai vállalat számára jelentősek, de különösen ijesztőek a kisebb cégek és a tulajdonos-üzemeltetők számára, akiknek esetleg nincs módjuk önvezető teherautókba fektetni.
Lehetséges, hogy ezek a vállalatok és szolgáltatók jobban boldogulnak majd az olyan útvonalakon, mint az utolsó mérföldes szállítások, a központokból történő rakomány felvétel és a kiszállítás, vagy a vidéki, kanyargós utakon történő szállítások. Így ezeken a területeken továbbra sem lesznek az önvezető teherautók egyeduralkodók.
Forrás: scmr.com