Az autonóm vezetés fejlődése megállt: egy mérnök elmagyarázza, miért

Az iparági vezetők, például Elon Musk sok ígérete után egy igazi autonóm jármű még mindig csak a képzeletünkben létezik. A 2010-es években folyamatosan ígéreteket kaptunk egy olyan világra, amelyben az autó a személyes sofőrünkké válik, és magától elvisz minket A-ból B-be, miközben mi szunyókálhatunk, könyveket vagy e-maileket olvashatunk. Musk maga is megígérte, hogy egy teljesen önvezető Tesla legfeljebb egy-két éven belül elérhető lesz – az elmúlt tíz évben szinte minden évben. Lenyűgöző vízió, hiszen a vezető nélküli autók csökkenthetik a balesetek számát, segítenek elkerülni az ittas vezetést, és még az autókat is hozzáférhetőbbé tehetik a fogyatékkal élők számára. Mivel azonban az olyan játékosok, mint az Apple és a Google meghátráltak saját önvezető autókkal kapcsolatos ambícióiktól, sok sofőr azon töpreng, hogy ezek az ígéretek valóra válnak-e valaha. Mindeközben az önvezető autók korántsem életeket mentenek meg, hanem halálos balesetekhez vezetnek.

Az autonóm vezetés mai állapotát a robotikus intelligencia rövid pillanatai jellemzik. A sávtartó asszisztens gyakori funkció az újabb járműveken, és bizonyos Tesla-modellek minimális vezetői ráfordítással is képesek navigálni az autópályák szakaszain, de ezek a fejlesztések nem közelítik meg a teljes önvezető autók ígéretét, amelyekről már hallottunk az elmúlt évtizedben. A hype és a valóság elválasztása érdekében a SlashGear Dr. Laine Mears-szel, a Clemson Egyetem autógyártási tanszékének tanszékével beszélgetett. Amit elmondott, az a teljesen autonóm járművek jövőjét más – és kijózanító – megvilágításba helyezi.

Az önvezetést a The Society of Automotive Engineers által felállított 0-tól 5-ig terjedő skálán mérik, ahol a 0-s szint azt jelenti, hogy nem kap segítséget a sofőr, az 5-ös szint pedig a teljes önvezetést jelenti. Jelenleg a kettő közötti szinteken vannak azok, akik az 5. szint megvalósításán dolgoznak. A fogyasztók számára elérhető intelligens járművek többsége, például a Tesla járművei, a 2. szint környékén csúcsosodnak ki, ami azt jelenti, hogy a sofőrnek továbbra is ébernek kell lennie, és készen kell állnia arra, hogy bármikor átvegye az irányítást, míg az egyes városokban elérhető robotaxik elérik a 4. szintet: minden munkát elvégeznek, de csak egy korlátozott, előre beprogramozott területen.

Az önvezetés középpontjában álló gordiuszi csomó a valós idejű alkalmazkodás. Az emberi sofőr tudja, mi a különbség az úton lévő műanyag zacskó és egy embergyerek között, és ennek megfelelően dönthet arról, hogy kanyarodik, lenyomja a féket, vagy továbbhalad. A számítógép sokkal nehezebben azonosítja az új környezeti információkat. Ezer gyerekkép után lehet, hogy még mindig nem ismeri fel az ezeregyediket.

Dr. Mears azt sugallja, hogy lehet, hogy jó ideig elakadtunk ezen a szinten. Arra a kérdésre, hogy miként nézne ki egy autonóm jármű bevezetése az Egyesült Államokban, azt mondta: „Az utakon már sok új jármű sávtartóval és adaptív sebességtartó rendszerrel rendelkezik. Azonban még nem képes felismerni az olyan dolgokat, mint a féklámpák, a forgalomirányító táblák és a váratlan elemeket, mint az emberek és az állatok. Az utak még mindig változó és ismeretlen környezetet jelentenek, így a lokalizációs információk generálása kulcsfontosságú lesz néhány évig.

Még azok az autók is, amelyek elérik a magas szintű autonómiát, hajlamosak sokkoló hibákra, amelyek a kritikusok szerint azt bizonyítják, mennyire veszélyes az utakra való engedésük. Például úgy tűnt, hogy az egyik Waymo autó aktívan megpróbálta kijátszani a saját támogató csapatát, miután elakadt a forgalomban. 2023 augusztusában a Mission Local arról számolt be, hogy a város tűzoltósága szerint a vezető nélküli autók legalább 55 alkalommal zavarták a segélyszolgálatokat San Fransiscóban. Ez néhány enyhébb incidens, hiszen sérülés nélkül végződtek, de ahogy a The LA Times beszámolt róla, a múlt héten egy önvezető üzemmódban működő Tesla nekiütközött egy rendőrautónak, a rendőrök pedig félreugrottak az útból, hogy ne zúzódjanak össze. Ez a teljes önvezetés tyúk-tojás problémája: a cél eléréséhez autonóm járműveket kell bevetni, hogy a számítógépes rendszerek adatokat gyűjthessenek a képzéshez, de jelenleg túl veszélyesek a bevetéshez, így a közlekedésbiztonságot veszélyeztetik.

Dr. Laine Mears, az autonóm járművek szakértője szerint az autonóm technológia elérte a platót. „A teljes autonómia építőkövei már évek óta a helyükön vannak: a sávtartó asszisztens (automatikus kormányzás) és az adaptív sebességtartó automatika (automatikus gyorsítás és fékezés) a kulcsfontosságú újítások, amelyek változást hoznak a fogyasztók számára” – mondta. „A további technológiák (valós idejű lokalizáció, térképezés és a környezeti jellemzők azonnali felismerése) tesztelés alatt állnak, de még nem állnak készen a széles körű kereskedelmi alkalmazásra. Itt is a Tesla vezeti a mezőnyt: naponta gyűjt adatokat az úton lévő járművek millióitól, hogy információkat nyújtson rendszereinek, de még hosszú út áll előttünk.”

A mesterséges intelligencia jelenlegi generációja ugyanazokkal a problémákkal jár, mint az előző évtizedben az önvezető autókhoz használt gépi tanulás. A modelleknek végtelen számú adatra van szükségük a működéshez, amelyek begyűjtése logisztikai rémálom. Még ha működne is, az AI nagy feldolgozási teljesítményt igényel, ami megnehezítené a valós idejű döntéshozatalt. Addig is vannak olyan módok, amelyek segítségével szárazföldön utazhatunk anélkül, hogy megérintenénk a kormányt. Vonatok még mindig léteznek, és a legtöbb nagyvárosban olyan tömegközlekedési rendszer működik, amelyen könnyen lehet közlekedni a városi forgalom gondja nélkül. Ezen lehetőségek mindegyike sokkal biztonságosabb, mint akár egy rövid autóút, és közben hátradőlhetünk, szunyókálhatunk vagy dolgozhatunk, ahogy Musk megígérte, hogy mostanra megtehetjük egy Teslában.

Forrás: slashgear.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936