Az autonóm vezetést segítő rendszerek túlreklámozása összezavarja a vezetőket az Euro NCAP szerint
Az Euro NCAP vezetést segítő automata rendszerekkel kapcsolatos legújabb kutatása szerint 10 vezetőből egy hajlamos elszundítani a volán mögött, miközben vezetést segítő rendszert például az adaptív sebességtartó automatikát használ.
Ebben a hónapban az ETSC felszólította az Európai Bizottságot, hogy dolgozzon ki terveket a járművezetők által az automatizált rendszerekre való túlzott támaszkodás kockázatának kezelésére, és megismételte, hogy sokkal nagyobb átláthatóságra van szükség az új funkciók jóváhagyási folyamatában.
A kutatás vezetője, Matthew Avery elmondta, hogy „néhány autógyártó úgy tervezi és reklámozza a járműveit, hogy a vezetők azt gondolják, hogy átadhatják a kontrollt. Az autógyártók úgy próbálnak előnyhöz jutni, hogy „önvezetőnek” vagy „fél-autonómnak” nevezik autóikat, de ez megtéveszti a fogyasztókat. Néhány funkció pedig olyan sok mindent megcsinál a vezető helyett, hogy az nem figyel már a vezetésre.”
„Az a fő üzenet, hogy a jelen technológiája támogatja a vezetőt, nem pedig helyettesíti azt. A kontroll továbbra is a vezetőé, és ha jól használja ezeket a rendszereket, akkor azok javítják a közlekedésbiztonságot, de ha túlzottan bízik bennük, akkor inkább rossz hatással vannak rá.”
A tanulmány legfontosabb megállapításai a következők:
• Világszerte 10-ből 7 (71%) járművezető (az Egyesült Királyságban 53%) gondolja úgy, hogy jelenleg tud olyan autót vásárolni, amely önmagát vezeti.
• Minden ötödik (18%) brit autós úgy gondolja, hogy az olyan autók, amelyek automatikus kormányzásra, fékezésre és gyorsításra alkalmasak a reklámok szerint, lehetővé teszik számukra, hogy „csak üljenek és pihenjenek, és hagyják, hogy az autó vezessen”.
• Sok válaszadó azt mondta, hogy nagy a kísértés a szabályok megsértésére a segítő rendszerek használata közben: mobiltelefonon szöveges üzenetet 34%-uk küldene el, hívást 33%-uk kezdeményezne, és 11%-uk szundítana is vezetés közben.
• Csak a járművezetők fele (51%) gondolja úgy, hogy baleset esetén ők lennének a felelősek, ha vezetést segítő rendszert használtak a baleset bekövetkeztekor.
Avery szerint az még jobban összezavarja a fogyasztókat, hogy nincs képzés a számukra, nincsenek egységes szimbólumok és nevek ezekre az automata funkciókra. A vezetők 74%-a szerint egységessé kellene tenni az olyan funkciókat, mint az adaptív sebességtartó automatika vagy a sávtartást segítő rendszer.
Az Euro NCAP 10 új autó vezetési asszisztens szolgáltatásainak tesztértékelését hozta nyilvánosságra, hogy segítse ezen rendszerek korlátainak jobb megértését.
Az Euro NCAP üzenete az ezekkel a tesztekkel, hogy még a lefejlettebb vezetést segítő rendszerekkel felszerelt autókban is ébernek kell maradnia a vezetőnek minden pillanatban.
Forrás: ETSC
https://etsc.eu/hype-around-automated-cars-is-dangerously-confusing-drivers-says-euro-ncap/