Az autonómia engedélyezése országról országra

Az autonóm jármű innovációért küzdő cégek több országban is jelen vannak. A tesztelésnek azonban rengeteg jogi vetülete is van.

A tömegközlekedésben mára valósággá vált az autonómia. Például Koppenhága jó úton halad, hogy az intelligens infrastruktúra mintájává váljon. Bár a tömegközlekedés nagy lehetőséget jelent az automatizált közlekedés számára, ha a téma szóba kerül, végül mindig az autonóm autók kerülnek reflektorfénybe. Ez nehéz témakör, ráadásul országról-országra változó a jogi háttere. Például Hollandiában és minden más európai országban létezik a típus-jóváhagyás. Ez meghatározza, hogy mik a minimális követelmények egy autó számára, hogy törvényesen közlekedhessen az utakon. Ezt az „alulról felfelé irányuló” szabályozás: sok mindent megenged, amíg megfelel bizonyos követelményeknek. Máshol ennek az ellentéte jellemző, például az Egyesült Államokban a felülről lefelé megközelítés: bármivel mehetsz az úton, mindaddig, amíg betartod a szabályokat. A cél azonban mindenhol ugyanaz: a kormányok, az autógyártók és a fogyasztók mindenhol ugyanazt akarják elérni: hogy az autonóm járművek biztonságosak legyen, az őket körülvevő emberek biztonságban legyenek, és mindenki azt szeretné kihasználni. a technológiai fejlődés előnyeit.

Hollandia a legfelkészültebb az autonóm járművekre: a típus-jóváhagyással együtt bevezethetik az autonóm járművizsgálatot és kockázatértékelést. A tesztelés kockázatai/kihívásai: az rossz időjárás és a szabályokat megszegő vezetők. Kialakulóban van a „jogszerű vezető” meghatározása: ez azt jelentheti, hogy a minimum biztonsági körülmények meglétéhez szükség van egy vezető jelenlétére az autóban (még akkor is ha a vezető nem működteti az autót a teszt során). A jövőben pedig a jogszerű vezető egy távoli személy lehet, aki nem az autóban ül, azonban adott esetben be tud avatkozni. Ausztráliában hasonló megközelítést alkalmaznak egy „felelős személy” témával kapcsolatban. Az USA-ban a járművet szövetségi szinten szabályozzák, míg a járművezetői magatartást állami szinten szabályozzák. Világos az igény arra, hogy az autonóm járműveket mindkét szervezet felügyelje, de anélkül, hogy elnyomná az innovációt. Az autonóm autók piacán újabb és újabb szereplők jelennek meg, azonban nincsenek mindannyian tisztában a fogyasztók biztonságára vonatkozó szabályokkal, ezért a szabályozásra nagy szükség van, főleg az elektronika területén. Senki nem szeretne balesetet szenvedni egy autonóm járművel a szoftver összeomlása miatt. A vállalatok és a kormányok együttműködése a pozitív végeredmény elérése érdekében elengedhetetlen.

Forrás: HERE 360

https://360.here.com/enabling-autonomy-from-country-to-country

 

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936