Az autópálya töltheti az elektromos járműveket
Sokan tartanak az elektromos járművek vásárlásától, attól tartva, hogy a töltési infrastruktúra nem megfelelő. Ezt hatótáv miatti szorongásnak is nevezik. Egy michigani kísérleti program enyhítheti ezt a feszültséget.
Jövő tavasszal Detroitban elérhetővé válik az ország első olyan közútja, amely képes feltölteni az elektromos járműveket, amikor azok áthaladnak rajta.
A Michigani Közlekedési Minisztérium (MDOT) és az izraeli mobilitási startup, az Electreon közös vállalkozása, az út, egy 5,7 millió dolláros program központi eleme, amely azt vizsgálja, hogy a sűrű városi környezetben a töltő utak hogyan befolyásolják a mindennapi életet.
A technológia ugyanaz, mint az okostelefon vezeték nélküli töltése esetében, csak sokkal nagyobb léptékben.
Egy doboz köti össze az aszfaltba ágyazott mágnestekercseket az elektromos hálózattal, és ezek a tekercsek mágneses teret bocsátanak ki, amelyet az elektromos járművek alvázára szerelt vevő vesz fel.
Az út nem képes a nulláról feltölteni egy elektromos autót, mivel 20 kilowatttal tölt, ez nagyjából ellensúlyozza egy elektromos autó autópályán való fogyasztását. A vevő felszerelhető a futószalagon vagy utángyártott tartozékként, és mind mozgás, mind parkolás közben működik.
A személygépkocsiknak egy vevőegységre lenne szükségük, míg a buszoknak és a pótkocsiknak hatra vagy többre. A sofőrök csak akkor fizetnek, ha közúti vezetés közben töltik a járművet, és az utat a nem elektromos járművek is használhatják.
A támogatók azt mondják, hogy ha minden állam elfogadná ezt a technológiát, akkor zökkenőmentesen elérhető lenne a tengerparttól a tengerpartig való utazás egy elektromos járműben és olyan autókban, amelyek korlátlan ideig működnének anélkül, hogy meg kellene állniuk az újratöltésért.
Az Electreon detroiti pilotja az izraeli és svédországi projektekre épít. Előbbiben egy 2 kilométeres útszakaszon tölthetők az autóbuszok; a másikban egy 1,6 kilométeres induktív utat teszteltek.
A startup azért választotta Michigan államot egy amerikai tesztre, mert az állam hírhedt telei és rossz útjai lehetővé teszik a mérnökök számára, hogy extrém körülmények között is teszteljék a technológiát. Michigan pedig az efféle „elsőkről” ismert: itt található az első mérföldnyi beton autópálya és az ország első államközi autópálya-rendszere.
A szomszédos Indiana saját kísérleteket végez mágnesezett betonnal egy kutatólétesítményben, de Michigan egy ugrással közvetlenül egy közútra telepíti a töltési rendszert.
„Michigan egyértelműen vezette az első autóipari forradalmat 100 évvel ezelőtt” – mondta Asaf Maman, az Electreon alelnöke a The Daily Beastnek. „Most a mobilitás forradalmát vezeti majd.”
Vannak azonban megválaszolatlan kérdések.
A vevőegységekhez félvezetőkre lesz szükség, és egyes előrejelzések szerint a globális chiphiány 2026-ig is elhúzódik. „Jelenleg nem számítunk anyaghiányra” – mondta Michelle Mueller, az MDOT összekapcsolt és automatizált járművekért felelős vezető projektmenedzsere. „Ha ez problémává válik, akkor kidolgozunk majd egy stratégiát.”
Az Electreon szerint a chiphiány „kihívás, amellyel szembe kell néznünk, és meg fogjuk oldani”. A cég keresi a chipek és a rézvezetékek helyi beszállítóit, de elismeri, hogy ez drága megoldás lehet – csakúgy, mint maguk az elektromos járművek.
Sokak számára luxust jelent a saját elektromos autó, így a töltésre képes utak elsősorban a jómódúak hasznára válnak majd.
Az Electreon és a MDOT azonban azt állítja, hogy azok számára is rejt előnyöket ez a megoldás, akiknek nincs elektromos autójuk: a tisztább levegő, a kevesebb zajt és a hatékonyabb kereskedelmi szállítás miatt.
Az MDOT úgy látja, hogy ez egy mód a tömegközlekedésről való kevéssé ideális kép megváltoztatására Michiganben is. A technológia áldás lehet a fix útvonalú buszjáratoknál, és felhasználható az utolsó mérföldes utazás lehetőségeinek növelésére vagy javítására – a személygépkocsi parkolása és az úticél elérése közötti útszakaszon.
„Sok közösségi felhívás és oktatás lesz a projekt során” – mondta Mueller.
Azt azonban, hogy ez oda vezet-e majd, hogy az emberek utazásmegosztás helyett elektromos busszal mennek a repülőtérre, azt még senki sem tudja.
Forrás: The Daily Beast