Az autósok továbbra is tartanak az önvezető járművektől

Miközben az autonóm teherautó-cégek arra készülnek, hogy még ebben az évben önvezető teherautókat telepítsenek, egy új felmérés szerint az amerikaiak többsége nem áll készen az önvezető járművekre.

Az AAA legutóbbi felmérése szerint az amerikai sofőrök kétharmada fél az önvezető járművektől, további 25%-uk pedig bizonytalan a feltörekvő technológiában. A több mint 1000 megkérdezett embernek mindössze 9%-a jelezte, hogy megbízik a teljesen autonóm járművekben.

Az önvezető járművekhez való hozzáállás nem sokat változott tavaly óta, amikor az AAA felmérése hasonló eredményeket hozott. 2022 és 2023 között azonban jelentősen megváltozott a közvélemény az autonóm járművekről. Két évvel ezelőtt a válaszadók 55%-a félt az önvezető járművektől, 15%-uk pedig bízott bennük. Tavaly a technológiától félők aránya 68%-ra ugrott, míg az autonóm járművek iránti bizalom 9%-ra esett vissza.

„Az elmúlt néhány évben nőtt a fogyasztói félelem” – mondta Greg Brannon, az AAA autómérnöki kutatási igazgatója. „Tekintettel a jelenlegi járműtechnológiákkal kapcsolatos számos és jól ismert eseményre – nem meglepő, hogy az emberek aggódnak a biztonságuk miatt.”

Bár a megkérdezett amerikaiak túlnyomó többsége nem bízik az önvezető járművekben, úgy tűnik, hogy a félautonóm funkciókat jobban elfogadják.

Közel 60%-uk támogatja mind a hátra-, mind az előremeneti automatikus vészfékezést. További 56% támogatja a sávtartást, körülbelül a fele az adaptív sebességtartó automatikát, 42% pedig az aktív vezetési támogatást.

Annak ellenére, hogy az amerikai járművezetők kedvező pozícióban vannak a hátrameneti vészfékező rendszerekkel kapcsolatban, a legújabb kutatások szerint a technológia nem biztos, hogy túl megbízható. Februárban az AAA kiadott egy tanulmányt, amely próbára tette a fordított AEB rendszereket. A tesztjármű mögött keresztező járművel végzett próbák során a hátrameneti AEB rendszer a próbák kevesebb mint kétharmadában fékezett. Az ütközést csak a futások 2,5%-ában sikerült megakadályozni.

Ami az előremeneti AEB rendszereket illeti, a National Highway Traffic Safety Administration Freightliner és Western Star teherautókon vizsgálja a technológia hatékonyságát. Tavaly májusban az NHTSA vizsgálatot indított, miután panaszokat kapott egyes Daimler teherautók AEB-rendszereivel kapcsolatban. A jelentések szerint a féktechnika pontatlanul azonosíthat egy tárgyat, és váratlan megállásra utasíthatja a járművet, ami veszélyt jelenthet más autósokra. A Szövetségi Gépjármű-biztonsági Hivatal várhatóan áprilisban tesz közzé egy végső szabályt, amely előírná az AEB rendszert a legtöbb új haszongépjárműben.

Az Owner-Operator Independent Drivers Association (OOIDA) ellenzi a nagy teherautókra vonatkozó AEB-felhatalmazást, miközben a technológia még tökéletesítés alatt áll.

„A javasolt szabályalkotásról szóló értesítés előírja az AEB-rendszereket anélkül, hogy kellőképpen kezelné a hamis aktiválásokat, megfelelően konzultálna a professzionális teherautó-sofőrökkel vagy befejezné a folyamatban lévő kutatási programokat” – írta az OOIDA.

Az AAA kijelentette, hogy a fejlett vezetőtámogató rendszerek „teljesítményének ésszerű és biztonságos forgatókönyveket kell tükröznie, a korlátok világos megértésével”.

Forrás: landline.media

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936