Az Egyesült Királyság ad otthont a „világ első” jövőbeli utasszállító drón központjának
Elindult Nagy-Britanniában a városi kikötő drónok – és egy nap potenciálisan repülő taxik – számára, egy rövid ünnepélyes megnyitó repüléssel.
Az Air-One-t – egy úgynevezett „függőleges kikötőt” (vertiportot) drónok és jövőbeli függőlegesen le és felszálló elektromos járművek számára – a támogatók az első ilyen jellegű központnak nevezik, amely állításuk szerint az alacsony károsanyag-kibocsátású futurisztikus légi közlekedés új korszakát jelzi.
A Coventryben, Közép-Anglia egykori autógyártó központjában található helyszínt a virágzó ipar egy hónapos bemutatójára használják majd.
Ricky Sandhu, az Urban-Air Port (a vállalkozás mögött álló cég) alapítója és ügyvezető elnöke szerint a kereskedelmi forgalomban használt drón – a Malloy Aeronautics T150-e, amelyet a brit hadseregtől kölcsönöztek, ahol napi logisztikai feladatokat végez – a valaha volt legnagyobb ilyen városi környezetben repülő drón.
Hozzátette, hogy „természetesen ez egy új iparág, de most kezd igazán felgyorsulni”. „Mindannyian hozzászoktunk a változáshoz, de mindig alulbecsüljük a változás sebességét, és a dolgok nagyon gyorsan változnak.”
Az Urban-Air Port földi infrastruktúrát fejleszt autonóm szállító drónokhoz és az évtized végére tervezett légi taxikhoz, és az elmúlt évet a coventryi bemutatójára való felkészüléssel töltötte.
A város pályaudvarához közeli ideiglenes Air-One telephely célja, hogy bemutassa, hogyan tud működni az eszközök integrált csomópontja zsúfolt városi környezetben, egyúttal azt is szemlélteti, hogyan szolgálhat minirepülőtérként az esetleges függőleges felszállásokhoz.
Az elkövetkező hónapokban hasonló demonstrációkat terveznek más brit és globális helyszíneken, és több mint 200 ilyen központ létrehozására törekednek világszerte.
A központokat úgy tervezték, hogy könnyen össze- és szétszerelhetők legyenek, és helyszíni hidrogén-üzemanyagcellákat használnak a cég által megcélzott „zéró kibocsátás” érdekében.
A cég azt állítja, hogy 65 millió font értékű megrendelése van, és projekteket terveznek az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Franciaországban, Németországban, Skandináviában és Délkelet-Ázsiában.
Egyik partnerük, a Supernal, a dél-koreai autógyártó óriás Hyundai egyesült államokbeli leányvállalata, amely önállóan repülő elektromos jármű koncepciót fejleszt, amely utasokat szállít.
„Az ökoszisztéma kiépítésére összpontosítunk, hogy lehetővé tegyük ennek az új technológiának a virágzását” – mondta Michael Whitaker, a cég kereskedelmi igazgatója.
„Légikikötők nélkül, ahol a drónok leszállhatnak, nem működhet a szolgáltatás.”
A Supernal arra törekszik, hogy az Air-One kiállításon bemutatott, teljesen elektromos, nyolcrotoros koncepciójárművét 2024-ig engedélyeztesse a tömeggyártás megkezdése előtt.
„Ebben az évtizedben lesz már néhány művelet, de úgy gondolom, hogy a 2030-as évek valóban a fejlett légi mobilitás évtizede lesz, és ettől kezdve azt fogjuk látni, hogy mindenütt jelen van” – mondta Whitaker.
A magánszektor mellett az Urban-Air Port egyike volt annak a 48 projektnek, amelyet az Egyesült Királyság kormányának 300 millió GBP értékű „jövőbeli repülési kihívása” finanszírozott, amely a környezetbarátabb közlekedésre való átállást elősegítő ígéretes projektek számára biztosít pénzügyi támogatást.
A cég hangsúlyozza, hogy vertiportjait használhatják a helyi hatóságok, beleértve a katasztrófaelhárítókat, valamint a logisztikai szolgáltatókat és még a katonaságot is.
A West Midlands-i rendőrség – Nagy-Britannia második legnagyobb hadereje, amely Coventryért és a tágabb régióért felelős – hétfőn indította el néhány tucatnyi drónját az Air-One-ról.
Mark Colwell felügyelő, a drónok vezető tisztje megjegyezte, hogy használatuk „drámai mértékben” nőtt, 2017-ben egyetlen eszközről 12-re, amelyeket egy 50 fős speciálisan képzett tisztből álló csapat üzemeltet.
Elmondta, hogy jelenleg járőrjárművekről indítják őket különféle célokra, a kereséstől a tömeg ellenőrzéséig, és a jelenlegi szabályozás előírja, hogy látótávolságban maradjanak a drónnal.
Colwell azonban változásokra számít a szabályozásban, ahogy az ágazat átalakul, és üdvözölte az olyan fejlesztéseket, mint a vertiport.
„Ez a fajta létesítmény nem csak a rendőrségnek, hanem a tűzoltóságnak, a mentőszolgálatnak, és az önkormányzatnak is segítséget jelenthet.”
Forrás: Techxplore
https://techxplore.com/news/2022-04-uk-hosts-world-hub-drones.html