Az Egyesült Királyság elveszítheti „versenyelőnyét” az önvezető autók fejlesztéséért folyó versenyben
Az Egyesült Királyság elveszítheti „versenyelőnyét” az önvezető járművek fejlesztésében, ha a kormány nem hoz sürgősen jogszabályt a kérdésben – figyelmeztettek a képviselők és az iparági csoportok.
A Közlekedési Bizottság jelentése amellett érvel, hogy az önvezetés „nagy brit sikertörténet” volt, de ha a megfelelő jogszabály nem kerül be a közelgő King’s Speechbe, az Egyesült Királyság elveszíti keményen kivívott pozícióját a sokmilliárdos dolláros iparágban.
A bizottság szerint az autóvezetésre vonatkozó jelenlegi törvények „archaikusak és „korlátozóak”, az ágazat szabályozásért „kiált”.
Az új jogszabályoknak ki kell terjedniük a járművek jóváhagyására, a balesetekért való felelősségre, a kiberbiztonságra és a személyes adatok felhasználására, a cselekvés elmulasztása „jelentős és tartós károkat okoz az Egyesült Királyság önvezető iparában és az ország úttörő hírnevében”.
Iain Stewart, a Közlekedési Bizottság elnöke elmondta, hogy „az önvezető járművek egy nagyszerű brit sikertörténet, és versenyelőnyünk van sok más országgal szemben”.
„De ez a kemény munka veszélybe kerülhet, ha a kormány nem hajtja végre és nem terjeszti elő a közlekedési törvényjavaslatot a következő parlamenti ülésszakon, a következő általános választások előtt.”
„Ha a kormány el akarja érni az önvezető járművek bevezetésével kapcsolatos ambícióit, akkor ezeket a bonyolult problémákat kezelni kell.”
Júliusban a Ford piacra dobta az Egyesült Királyság első legális kormányfogás nélküli autóját, ami egyben Európában az első és jelentős mérföldkő a szektorban.
Alex Kendall, a brit Wayve önvezető autókat fejlesztő cég vezérigazgatója így nyilatkozott: „Üdvözöljük a mai jelentést, amely leszögezi, hogy sürgősen szükség van jogszabályokra, hogy az Egyesült Királyság kihasználhassa az önvezető járművek előnyeit, és vezető szerepet tölthessen be ebben a gyorsan növekvő ágazatban.”
A startup a mai napon piacra dobta a LINGO-1 névre keresztelt „a maga nemében első” technológiát, amely lehetővé teszi az önvezető járművek számára, hogy megmagyarázzák az utakon hozott döntéseik okait.
Ashley Feldman, a Tech UK, a digitális technológiai szektort képviselő kereskedelmi szövetség közlekedésért és városokért felelős programvezetője elmondta, hogy „a vizsgálat során a technológiai szektor, az autóipar és még sokan mások arra sürgették a kormányt, hogy biztosítsa, hogy az Egyesült Királyság továbbra is világelső maradjon az automatizált mobilitás terén”.
„A kormány kinyilvánította azon törekvését, hogy 2030-ra az Egyesült Királyságot tudományos és technológiai nagyhatalommá tegye, amihez ezek a technológiák vezetnek el bennünket.”
Az önvezető technológia exponenciális fejlődésével aggodalomra ad okot, hogy a biztosítók képesek lesznek-e kezelni a felelősség megállapításának bonyolultságát egy vezető nélküli járműben.
Tom Leggett, a Thatcham Research kockázatfelmérő vállalat járműtechnológiai szakértője üdvözölte a jelentésben foglalt megállapításokat a „jogi felelősség bonyolultságával kapcsolatban, különösen akkor, amikor az automatizálás szakaszain át haladunk a teljesen önvezető járművek felé”.
„Ahogy a sofőr egyre inkább átadja az irányítást a járműnek, teljes egyértelműségre van szükség a jogi felelősséget illetően.”
Forrás: cityam.com