Az elektromos autók hangosítása a biztonságosabb vezetés érdekében
A zaj kulcsfontosságú a gyalogosbalesetek elkerülésében, különösen a gyengénlátók számára.
Az elektromos autók alacsony decibelű motorjait sokan áldásnak érezhetik a zajszennyezett városokban, ahol a rosszul tompított benzinmotorok tépik az idegeket (és a dobhártyát). De lehet, hogy túlságosan csendesek?
Michael Roan, a Pennsylvania állambeli Penn State Egyetem mérnökprofesszora szerint a válasz sajnos igen, különösen a látássérültek számára, akik a hallásukra támaszkodnak a közeledő veszély észlelésében.
A Vision Australia jelentése szerint a vakok vagy gyengénlátók 35%-a arról számolt be, hogy közeledő elektromos járművek elütötték vagy majdnem elütötték őket.
Roan szerint a kormányok is tisztában vannak a problémával, mivel Ausztrália, az Egyesült Államok és az EU mind meghatározza a szabványokat az elektromos járművek hangereje tekintetében.
De működnek ezek a szabványok?
Hogy ezt megtudja, Roan kölcsönkért egy Chevy Voltot a General Motorstól, és 16 embert toborzott, akik közül néhányan gyengénlátók, néhányan normál látásúak voltak, de bekötött szemmel, hogy hallgassák az autó közeledését egy csendes útszakaszon. Néha a Volt nem volt módosítva; máskor négy különböző típusú hang kibocsátására programozott hangszórókat használt, amelyek mindegyike megfelelt a szabványoknak.
Amikor önkéntesei meghallották az autó közeledését, megkérte őket, hogy nyomjanak meg egy gombot. Amikor azt gondolták, hogy már elment, másodszor is megnyomták a gombot.
Hogy nehezebb legyen a feladat, néhány teszt során Roan csapata olyan hangszórókat állított be, amelyek a normál városi környezethez hasonló háttérzajt játszottak. Néha 20 km/h-val ment az autó, néha 10 km/h-val.
Az eredmények elkeserítőek voltak.
Általában, mondta Roan az Amerikai Akusztikai Társaság 181. ülésén Washingtonban, az emberek sokkal jobban hallották az autót, amikor az 20 km/h-ás sebességgel haladt, mint amikor 10 km/h-val, ami nem meglepő, hiszen minél gyorsabban megy az autó, annál inkább hallatszik az abroncsok zaja.
Elmondása szerint 20 km/h felett a gumizaj dominál, és a legtöbb autó hangja nagyjából egyforma. De 10 km/h-nál azt tapasztalta, hogy önkénteseinek 20%-a a veszélybe került volna.
Ami még rosszabb, hogy a 90 kísérlet során két alkalommal senki sem hallotta az autót. Ez nem sok, „de ha ezt több millió és millió emberre extrapoláljuk, akkor sok ember megsérül” – mondja.
A következő lépés annak kiderítése, hogy milyen típusú zajok csökkentik legjobban ezt a kockázatot anélkül, hogy kellemetlenül hangosak lennének.
Roan szerint a szabályozó hatóságok ellene voltak annak, hogy az autó hangját egyszerűen a belső égésű motoroséhoz tegyék hasonlóvá. A tesztek során azt mondja, „az embereknek ez nem igazán tetszett”.
Ehelyett valami „futurisztikusabbat” akarnak, ami jelzi, hogy a jármű elektromos. Hozzáteszi, hogy azok a hangok, amelyek a leghatékonyabbnak tűnnek a figyelem felkeltésére, nem az egyenletes zúgás, hanem olyan hangok, amelyek hangerejükben vagy hangmagasságában változnak.
„Ez nagyon gyorsan felkelti az emberek figyelmét” – mondja. „[Bár] ezzel általában bosszantóbbá is válnak, ezért meg kell találni az egyensúlyt.”
Egy másik kérdés, hogyan lehet ezt megvalósítani, amikor majd mindenhol elektromos járművek lesznek. „Ha 20 ilyen autó van egy területen, az hogyan befolyásolja azt, hogy az emberek felismerjék a legveszélyesebbet?” – kérdezi Roan. – „Szerintem ezt még senki sem tudja.”
Forrás: Cosmos Magazine