Az elektromos autókban nem megvalósítható az akkumulátorok cseréje töltés helyett, hacsak nem jön valami áttörés
Az autógyártók jó úton haladnak a benzinüzemű járművek fokozatos kivonása és teljesen elektromos modellekre váltása felé. Sok vita folyik arról, hogy van-e elegendő nyersanyag az átmenet támogatásához, vagy, hogy a töltési infrastruktúra időben kiépíthető-e, hogy támogassa egyes államok zéró kibocsátású járművek értékesítésére vonatkozó határidőit. Az egyik lehetséges megoldást a töltési nehézségek enyhítésére a cserélhető akkumulátorok jelentik, de ezek megvalósítása nagyon nehéz lenne.
Tajvanon, ahol a kétkerekű robogók elterjedtek, az átállás már javában zajlik. A Gogoro sikeresen kifejlesztette és telepítette az akkumulátorcserélő telephelyek hálózatát, amelyek „olyan gyakoriak, mint a benzinkutak”. A létesítmények együttesen napi 400 000 akkumulátorcserét támogatnak. A tajvani kormány szerint 2022-ben a helyben eladott robogók 12 százaléka elektromos volt, és 90 százalékuk Gogoro akkumulátort használt.
Ahelyett, hogy várnának, míg robogóik elektromos akkumulátorai feltöltődnek, az ügyfelek egyszerűen kicserélhetik az akkumulátormodulokat, és már indulhatnak is.
Ez elég kényelmesnek hangzik, de van egy nagy probléma, amely valószínűleg sok régióban ellehetetleníti a cserélhető akkumulátorok koncepcióját az elektromos autók esetében.
A teljes méretű autókat és teherautókat működtető akkumulátorrendszerek exponenciálisan nagyobbak és nehezebbek, mint az elektromos robogókban használtak. A CarParts szerint a legtöbb elektromos autó akkumulátora körülbelül 450 kg-t nyom, de a nehezebbek 900 kg is billenthetik a mérleget. A GM Hummer EV akkumulátorcsomagja közel 1350 kg –t nyom, ami több, mint néhány kompakt jármű teljes tömege.
A teljes méretű akkumulátorok cseréjéhez szervizközpontra lenne szükség, és valószínűleg több időt venne igénybe a munka elvégzése, mint amennyit a töltés vett volna, így teljesen meghiúsul a cél.
Az autók és teherautók akkumulátorai ráadásul márkavédettek. Az olyan cégek, mint a GM, rengeteg pénzt költöttek Ultium akkumulátorplatformjuk megépítésére. Gyakorlatilag lehetetlennek tűnik, hogy az autógyártók megállapodjanak egy univerzális, cserélhető szabványban a verseny ezen szakaszában.
A modularitás remekül néz ki papíron, de amint az a technológiai iparban újra és újra látható volt, ritkán ültethetők át a való világba. A cserélhető akkumulátorokat a teljes méretű járművekben nem is érdemes megfontolni, amíg az áttörések jelentős méret- és tömegcsökkenést nem eredményeznek. Sok ígéretes előrelépésről volt hír a fejlesztő laborokban, de a nagy áttörés még várat magára.
Forrás: techspot.com