Az elektromos és automata autókkal kapcsolatos megoldandó problémák
Jelenleg az elektromos és automata autókat tartják a jövő megoldásának, amely csökkenti a környezetszennyezést, a balesetek számát és a dugókat. De nem egyértelműen pozitív a velük kapcsolatos jövőkép.
Vannak környezetszennyezéssel kapcsolatos problémák. A lítium és a kobalt, amelyek alapvetőek az elektromos akkumulátorok gyártásában mérgezőek, nehezen újrahasznosíthatók, és olyan országokból származnak, amelyekben nem elég szigorúak a környezetvédelmi szabályozások. A lítium kitermelés rengeteg vizet igényel (több mint 1 millió liter tonnánként), és hatalmas földmennyiség kiásását (lítium tonnánként 1250 tonna). Ugyancsak veszélyes a kobalt por, amely urániumot is tartalmaz, a kitermelés során a bányászok (gyakran gyerekek) egészségére ez kimondottan veszélyes.
Az emberek egészsége szempontjából előny az automata autókkal kapcsolatban, hogy elvileg csökkenti a balesetek számát és a károsanyag kibocsátás mértékét, de az emberek több időt töltenek majd ülve az autókban, ami a mozgáshiány miatt káros az egészségre.
A forgalom is nőhet, az eddigi tapasztalatok alapján sok városban a magán autonóm járművek megduplázzák a forgalmat, mert az autó elviszi egyszer az utast a munkahelyre, aztán hazamegy leparkolni, aztán visszamegy az utasért, így kétszer teszi meg oda-vissza az utat. Ráadásul az ingázás hossza is nő, mert az emberek bevállalnak messzebbi utakat is, mivel közben tudnak pihenni.
A közösségi közlekedés visszaeshet. Néhány városban már most is halasztják a közösségi közlekedés fejlesztését, mivel azt gondolják, a robotaxi szolgáltatások kényelmesebb költséghatékonyabb megoldást kínálnak majd.
Hosszú távú geopolitikai problémák is vannak. A kobalt elsősorban a Kongói Demokratikus Köztársaságban található, amely sok kritikát kapott a bányászok (köztük gyerekek) egészségének a mérgező porral való veszélyeztetése miatt. A lítiumot elsősorban Argentínában, Bolíviában és Chilében bányásszák. Más ásványok Kínából (grafit) és Oroszországból (nikkel) jönnek. Az elektromos autók iránti növekvő kereslet ásványhiányhoz vezethet, ami felbillenti a geopolitikai hatalmi viszonyokat, mint az olajválság tette 1970-ben.
Szerencsére vannak erőfeszítések az ilyen jövőbeli problémák elkerülésére. A Világgazdasági Fórum elindította a Globális Akkumulátor Szövetséget, hogy gyártási szabványokat hozzon létre az újrahasznosítás megkönnyítésére, a kereslet megnyugtatására és a használt akkumulátorok hulladéklerakókból való elterelése érdekében, megjegyezve: „Nincs olyan norma és szabályozás, amely költséghatékonnyá tenné az elhasznált akkumulátorok újrahasznosítását.”
Az autógyártók és technikai cégek küzdenek a gyerekmunka ellen és az emberi jogokért az akkumulátorhoz szükséges ásványok bányászása során. A közegészségügy terén vannak városok, mint London és Koppenhága, ahol „kerékpáros szuperutakat” építenek, hogy könnyebbé tegyék a kerékpározást, mint az autózást.
Egy svájci tanulmány javasolja a megosztott elektromos automata autók használatát és a magán önvezető autók tiltását. Hasonlóképp a MIT és a Texasi Egyetem azt találta, hogy egy megosztott elektromos automata autó 10 magánautó feladatát tudja átvenni az utazási idő minimális hosszabbodásával, de a forgalom akár 90%-os csökkentésével.
Forrás: World Economic Forum
https://www.weforum.org/agenda/2019/08/shared-avs-could-save-the-world-private-avs-could-ruin-it