Az emberek, úgy tűnik, még mindig azt hiszik, hogy divatos autóik teljesen önvezetők

Annak ellenére, hogy több éve vannak arról hírek, hogy vezetéstámogató rendszerek részt vesznek szörnyű autóbalesetekben, az amerikai székhelyű Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) tanulmánya azt sugallja, hogy az autósok továbbra is úgy használják járműveiket, mintha azok teljesen önvezetőek lennének.

A General Motors Cruise egysége például a múlt hónapban adott ki biztonsági visszahívást, hogy a San Franciscóban történt balesetet követően megvizsgálja az autó védtelen balra kanyarodás során tanúsított viselkedését.

Nyár elején az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalának kutatása arra a statisztikára jutott, hogy a Tesla Autopilot rendszere vesz részt azon balesetek 70 százalékában, ahol a vezetőt segítő szoftver is szerepet játszik.

A 600 olyan autóssal végzett IIHS-tanulmány azonban, akik rendszeresen használnak olyan rendszereket, mint a GM Super Cruise, a Nissan ProPILOT Assist és az Autopilot (mindegyikből 200) azt találta, hogy „a sofőrök nagyobb valószínűséggel hajtanak végre nem vezetéssel kapcsolatos tevékenységeket, például esznek vagy SMS-t küldenek, miközben használják a részleges automatizálási rendszereket, mint segítség nélküli vezetés közben.”

A Super Cruise-felhasználók valamivel több, mint fele, a Tesla-tulajdonosok 42 százaléka és a ProPILOT Assist sofőrök 12 százaléka mondta azt, hogy „teljes nyugalommal önvezetőként kezeli járművét”.

Az Autopilot márkajelzés ellenére a Tesla azzal fedezi magát, hogy ragaszkodik ahhoz, hogy a rendszert csak figyelmes vezetők használhassák, kezükkel a kormányon. Rendelkezik egy zárolási funkcióval, amely letiltja az Autopilotot, ha úgy ítélik meg, hogy a felhasználó nem figyel, és a Super Cruise is ezt teszi. Riasztó, hogy az ezeket a vezetést segítő rendszereket használók 40 százaléka elismerte, hogy velük már történt ilyen.

„A tanulság az, hogy ezeknek a rendszereknek a korai alkalmazói még mindig rosszul ismerik a technológia határait” – mondta David Harkey, az IIHS elnöke. „De egyértelmű különbségeket is látunk a három tulajdonosi csoport között. Lehetséges, hogy a rendszertervezés és a marketing tovább fokozza ezeket a tévhiteket.”

Az IIHS szerint a Super Cruise hirdetései az ún. kormányfogás nélküli képességekre összpontosítanak, míg az Autopilot „azt sugallja, hogy a Tesla rendszere jobb, mint amilyen valójában”. Ez összefügg azzal, hogy kevesebb felhasználó támaszkodik a ProPILOT Assist-re, amelynek neve egyértelműbbé teszi a vezető számára, hogy ez csak egy segédeszköz.

A vezetők neme is befolyásolhatta az eredményeket. „A Super Cruise és Autopilot tulajdonosok többsége férfi volt, míg a ProPILOT tulajdonosok között mindkét nem nagyjából egyenlő arányban volt képviselve” – ​​mondta az IIHS. „A legtöbb Super Cruise tulajdonos 50 év feletti volt, az Autopilot tulajdonosok általában fiatalabbak voltak (egynegyedük 35 év alatti volt), a ProPILOT Assist tulajdonosok pedig egyenletesebben oszlottak meg a korosztályon belül.”

„A három különböző részleges automatizálási rendszer gyakori felhasználóitól származó eredmények ismét rávilágítanak a robusztus, sokrétű biztosítékok szükségességére” – mondta Alexandra Mueller, az IIHS kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

„Sok sofőr mondta, hogy voltak olyan tapasztalataik, hogy hirtelen át kellett venniük a vezetést, mert az automatika valami váratlan dolgot csinált, néha miközben ők éppen nem a vezetésre figyeltek.”

„A figyelemfelhívó emlékeztetők és a rendszerlezárások széles körű elfogadottsága nemcsak azt sugallja, hogy megvan a lehetőség a részleges automatizálás biztonságosabbá tételére, hanem azt is, hogy szélesebb körben is alkalmazhatók a vezetői figyelemelterelés elleni küzdelemben.”

A Tesla alapítója, Elon Musk áprilisban elismerte, hogy teljesen önvezető autókat nehezebb építeni, mint azt elsőre gondolta.

„Annyi hamis eredmény van az önvezetéssel kapcsolatban, amikor azt hiszed, hogy megoldottad a problémát, aztán nem, kiderül, hogy csak a plafonba ütköztél” – mondta.

„Utólag visszatekintve nyilvánvalónak tűnik, de a teljes önvezetés megfelelő megoldásához valójában csak a való világban működő AI-t kell megoldani.”

Forrás: The register

https://www.theregister.com/2022/10/11/cars_not_self_driving/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936