Az EU elhalasztja a belső égésű motorok betiltásáról szóló szavazást a költségekkel és a munkahelyek elvesztésével kapcsolatos német aggodalmak miatt
Az Európai Unió elhalasztotta a belsőégésű motoros járművek betiltásáról szóló kulcsfontosságú szavazást, miután Németország aggodalmának adott hangot az EU zöld tervei miatt. A konkrét kérdés az, hogy a tilalmak hogyan érintik az autóipart és az e-üzemanyagok használatát a járművekben 2035 után.
A szavazás az EU által tavaly kötött megállapodás rutinszerű jóváhagyása lett volna, amely betiltja az új fosszilis tüzelésű járműveket 2035-től. A késedelem abból fakad, hogy Németország tartózkodott volna a szavazástól, ami potenciálisan kisiklatja az EU zöld terveit.
A közlekedés szén-dioxid kibocsátásának megszüntetése kulcsfontosságú része az EU azon célkitűzéseinek, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását ebben az évtizedben 55 százalékkal csökkentsék, és 2050-re elérjék a klímasemlegességet. Aggályok merülnek fel azonban az autóiparra gyakorolt hatásokkal kapcsolatban, az elektromos járművek gyártására való áttérés kapcsán. Ezek az aggodalmak a múlt hónapban valósággá is váltak, amikor a Ford bejelentette, hogy Európa-szerte mintegy 3800 állást szüntet meg, és ez várhatóan a Németországban és az Egyesült Királyságban dolgozókat sújtja majd leginkább.
Az e-üzemanyagokra vonatkozó jogszabályok eltávolítása azonban nem kezeli a munkahelyek csökkentésének kérdését a járműgyártásban. Ez csak utat biztosít a meglévő belső égésű járművek további üzemeltetéséhez. Ráadásul minden jogszabály valószínűleg teli lesz technikai kiskapukkal.
Az e-üzemanyagok jelenlegi definíciója úgy értelmezhető, hogy magában foglalja a megújuló villamos energia felhasználásával finomított fosszilis tüzelőanyagokat is, nem csak a bio-, vagy szintetikus forrásokból előállított üzemanyagokat. Ami a bio-, és szintetikus üzemanyagokat illeti, ezek előállítása jelenleg drágább, mint a hagyományos forrásokból származó üzemanyagoké.
Ezen okok miatt sokan kételkednek abban, hogy az e-üzemanyagok életképes megoldást kínálnak, vagy egy átfogó közlekedési stratégia részét kellene képezniük. Úgy vélik, hogy a fosszilis tüzelőanyagok és az e-üzemanyagok tekintetében a kivételeket a légi közlekedésre és a hajózásra kell korlátozni, amelyeket nehezebb dekarbonizálni. Ennek ellenére egyes uniós tisztviselők bizakodóak, hogy sikerül kompromisszumot kötni.
Jelenleg az EU és a német tisztviselők olyan lehetőségeket vizsgálnak, amelyek lehetővé teszik az e-üzemanyagok használatát 2035 után, és a jelek szerint a német kormány nyitott egy kompromisszumra, amely lehetővé tenné a fokozatos kivonást. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke azt tervezte, hogy hamarosan találkozik Olaf Scholz német kancellárral, amikor valószínűleg megvitatják a témát.
Forrás: uk.motor1.com