Az EU-nak kötelező biztonsági előírásokat kell megállapítania az e-rollerekre vonatkozóan
Az ETSC november 13-án közzétett új jelentése kötelező műszaki követelmények kidolgozását szorgalmazza az Európai Unióban értékesített összes e-rollerre vonatkozóan a nemzeti követelmények és az önkéntes szabványok jelenlegi sokfélesége helyett. A szabványoknak tartalmazniuk kell egy 20 km/h-ra beállított sebességkorlátozást, valamint a stabilitási, minimális fékezési és maximális gyorsulási követelményeket az ETSC szerint.
A kutatók azt javasolják, hogy a nemzeti kormányok határozzák meg az e-rolleresek alsó korhatárát 16 éves korban, a kötelező sisak viselést, valamint az alkohol- vagy kábítószer-fogyasztás, illetve az utasokkal való közlekedés tilalmát.
Jenny Carson, a jelentés társszerzője elmondta:
„Az e-roller ma már bejáratott és népszerű módja a városi közlekedésnek az EU-ban. Ugyanakkor bizonyos fokú kockázattal is jár, amelyet a jelenleginél hatékonyabban kell kezelni. A biztonságosabb városi közlekedési környezet, a biztonságosabb járművek és a biztonságosabb vezetői magatartás megfelelő kombinációjával biztosíthatjuk, hogy az utak biztonságosabbak legyenek az e-rolleresek, valamint a kerékpárosok és a gyalogosok számára.”
Az európai országok nemzeti adatai szerint a kutatók 2022-ben 119 közúti haláleset történt „motorizált mikromobilitási eszközök” ütközéseinek következtében – a személyi könnyű elektromos járművek kategóriájában az e-rollerek dominálnak, de ide tartoznak a ritkább járművek, például az elektromos egykerekűk is. Noha ez a szám növekedést jelent a korábbi évekhez képest, ez egyszerűen az e-rolleresek megnövekedett számának tudható be. A kutatók több adatot kérnek az e-roller használatáról, hogy jobban megértsük a kockázati szintet, amely egyes korábbi elemzések szerint magasabb, mint a kerékpározásé.
Az e-rollerekkel kapcsolatos sok balesetben és sérülésben csak a rolleres érintett, más közlekedők nem. Ilyen esetekben lehet, hogy nem hívnak rendőrt a helyszínre, így előfordulhat, hogy az ütközés nem szerepel az országos adatokban. Nemzeti szinten többet kell tenni a kórházi adatok és a rendőrségi nyilvántartások összekapcsolása érdekében, hogy teljesebb képet kapjunk a sérülések arányáról.
A bejelentett e-rollerekkel kapcsolatos halálesetek gyakran alkoholfogyasztással kapcsolatosak, és a rendelkezésre álló korlátozott adatok azt mutatják, hogy az elhunytak fele-kétharmada fogyasztott alkoholt rollerezés előtt. Az ittas rollerezés elleni intézkedéseknek jogi korlátokat kell tartalmazniuk, megfelelő szintű végrehajtással. Finnországban és Norvégiában a városi hatóságok arra kötelezték a közös e-roller-szolgáltatókat, hogy korlátozzák az éjszakai sebességet, vagy teljesen betiltották a megosztott e-rollereket az éjszakai órákban – az intézkedések a sérülések számának csökkenését eredményezték.
A városi területeken a 30 km/órás sebességkorlátozás az egyik fő eszköz, amellyel a városok csökkenthetik az e-roller használóinak baleseti kockázatát a városi területeken. A 30 km/h vagy annál kisebb sebességgel közlekedő személygépkocsik, kisteherautók és teherautók vezetői sokkal kisebb valószínűséggel ölnek meg olyan veszélyeztetett úthasználókat, mint az e-rolleresek, a gyalogosok és a kerékpárosok.
Néhány meglévő uniós termékszabályozás az e-rollerekre vonatkozik, például a gépekre és az akkumulátorokra vonatkozó szabályok, azonban az e-rollerekre nincs kötelező egységes szabvány, amely olyan tényezőkre vonatkozna, mint a stabilitás, a maximális sebesség és a fékhatás. Uniós szabályozás hiányában több EU-tagállam, köztük Németország és Spanyolország is kidolgozta saját nemzeti szabványait a járművekre. Az ETSC azt javasolja, hogy az EU dolgozzon ki egy egységes kötelező műszaki követelményrendszert, beleértve a 20 km/h-s kötelező végsebesség-korlátozást, amelyet gyárilag határoznak meg. 11 európai ország már nemzeti szinten 20 km/h maximális sebességet ír elő az e-rollerekre.
Az ETSC szerint az új szabványoknak meg kell követelniük a fékteljesítmény minimális szintjét, a maximális gyorsulás korlátozását, az első és hátsó féket, a hangjelző berendezést (például csengőt), valamint az első és a hátsó lámpákat.
Az EU kötelező biztonsági előírásokat ír elő az új személygépkocsikra, kisteherautókra és tehergépkocsikra, amelyek magukban foglalják az automatizált vészfékezőrendszerek felszerelését, amelyek segíthetnek megelőzni a gyalogosok és kerékpárosok elütését. Az ilyen rendszerek azonban jelenleg nincsenek felkészítve az e-rolleresek felismerésére. Az ETSC szerint a szabványt hamarosan frissíteni kell, mivel évekbe telik, amíg az új biztonsági technológiák elérik az utakon közlekedő összes jármű nagy részét.
Forrás: etsc.eu