Az EU törvényt fogadott el, amely elektromos jármű gyorstöltőket ír elő az összes fő európai útvonalon 2025-ig
Az Európai Unió Tanácsa új törvényt fogadott el az elektromos járművek töltési infrastruktúrájáról, amelyet „mérföldkőnek” nevezett a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében az egész európai közlekedési szektorban. 2025-től a „transz-európai közlekedési (TEN-T) hálózaton 60 km-enként gyorstöltőállomásoknak kell lenniük”.
A hír az EU Tanácsa „Fit for 55”csomagjának legújabb fejezete, amelyről 2022 júniusában állapodtak meg, miután az EU Parlament és Tanácsa tavaly márciusban megállapodást kötött a javaslatról.
A csomag célja, hogy jelentősen csökkentse a szénlábnyomot a jelenleg fosszilis tüzelőanyag-kibocsátással járó személygépkocsikból, kisteherautókból és nehézgépjárművekből álló közlekedési szektorban.
A széleskörű csomag felszólítja az EU-t, hogy 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55%-kal csökkentse nettó üvegházhatású gázkibocsátását, és 2050-re érje el az éghajlat-semlegességet. A csomag jelenleg olyan szabályozást tartalmaz, amely előmozdítja az autók villamosítását és az alternatív üzemanyagok használatát a repülési és tengeri közlekedésben, miközben megerősít minden infrastruktúrát, hogy enyhítse a hatótávolság miatti aggodalmakat azon polgárok számára, akiket arra ösztönöz, hogy csatlakozzanak az elektromos hálózathoz.
Az EU Tanácsa ma bejelentette, hogy új törvényt fogadtak el, amely jelentősen növeli a nyilvános elektromos járművek gyorstöltőinek számát az összes főbb útvonalon.
Az EU Tanácsa megosztotta a legfrissebb elektromos járművek töltőállomásaira vonatkozó törvényének szabályozási feltételeit, amely megerősített infrastruktúrát ír elő a kontinens összes közlekedési szegmensében. Raquel Sánchez Jiménez, az EU Tanács tagja, spanyol közlekedési, mobilitási és városi napirendi miniszter beszélt az új elektromos jármű töltő törvényről:
„Az új törvény mérföldköve „Fit for 55” politikánknak, amely több nyilvános töltőkapacitást biztosít a városok utcáin és az autópályák mentén Európa-szerte. Bízunk benne, hogy a közeljövőben a polgárok ugyanolyan egyszerűen tölthetik majd elektromos autóikat, mint manapság a hagyományos benzinkutakon.”
Az infrastrukturális kiépítési célok a kihirdetett rendelet értelmében a következők:
- 2025-től kezdődően az EU fő közlekedési (TEN-T) hálózata mentén legalább 60 km-enként (37 mérföldenként) 150 kW-os elektromos autó gyorstöltő állomásokat kell telepíteni személygépkocsik és kisteherautók számára.
- 2025-től a TEN-T törzshálózaton 60 km-enként, a nagyobb TEN-T hálózaton pedig 100 km-enként (62 mérföldönként) kell töltőállomásokat telepíteni a nagy teljesítményű, legalább 350 kW teljesítményű elektromos járművek számára.
- Ezt 2030-ig teljes hálózati lefedettségnek kell követnie.
- Az autókat és teherautókat kiszolgáló hidrogén-töltőállomásokat 2030-tól minden városi területen és a TEN-T törzshálózata mentén 200 km-enként kell telepíteni.
- A minimális meghatározott számú nagy személyszállító vagy konténerhajót fogadó tengeri kikötőknek 2030-ig el kell látniuk azokat part menti árammal.
- A repülőtereknek 2025-ig minden kapunál, 2030-ig pedig minden távoli állásnál villamos energiát kell biztosítaniuk az álló repülőgépeknek.
- Az elektromos vagy hidrogénüzemű járművek vezetőinek könnyen és előfizetés nélkül kell tudniuk fizetni a töltő- vagy tankoló helyeken bankkártyával vagy érintésmentes eszközzel.
- A terhelési tranzakciókon az áraknak teljes átláthatónak kell lenniük.
- A töltő- vagy üzemanyagtöltő állomások üzemeltetőinek elektronikus úton teljes körű tájékoztatást kell adniuk a fogyasztók számára a különböző állomások elérhetőségéről, várakozási idejéről vagy árairól.
Az EU Tanácsa egyetértett abban, hogy a most elfogadott legújabb törvény, az elektromos töltőre vonatkozó előírásokkal nyár után az EU következő hivatalos lapjában jelenik meg, és a közzététel után 20 nappal lép hatályba. Ezt követően hat hónappal az új szabályok életbe lépnek az EU-ban.
Forrás: electrek.co