Az EU véglegesen jóváhagyta a fosszilis tüzelésű új autók értékesítésének 2035-ös betiltását
Az Európai Parlament kedden véglegesen jóváhagyta a szén-dioxid-kibocsátású benzin- és dízelüzemű új autók értékesítésének 2035-ig történő betiltását azzal a céllal, hogy a század közepére teljesen kikerüljenek a kontinens útjairól.
Az Európai Unió tagállamai már jóváhagyták a jogszabályt, és most egy soron következő miniszteri ülésen hivatalosan is törvénybe iktatják azt, annak ellenére, hogy a parlament legnagyobb képviselőcsoportja, a konzervatív EP-képviselők tiltakoznak ellene.
A törvényjavaslat támogatói azzal érveltek, hogy világos időkeretet adna az európai autógyártóknak arra, hogy átállítsák a termelést a zéró kibocsátású elektromos járművekre, és ösztönözze a befektetéseket a kínai és az Egyesült Államok versenyének ellensúlyozására.
Ez pedig az Európai Unió ambiciózus tervét is támogatni fogja, hogy 2050-re „klímasemleges” gazdasággá váljon, nettó zéró üvegházhatású gázkibocsátással.
„Hadd emlékeztessem önöket arra, hogy Kína tavaly és ez év vége között 80 elektromos autót hoz majd a nemzetközi piacra” – figyelmeztette Frans Timmermans, az EU alelnöke az EP-képviselőket.
„Ezek jó autók. Ezek olyan autók, amelyek egyre megfizethetőbbek lesznek, és ezzel versenyezni kell. Nem akarjuk átadni ezt az alapvető iparágat a kívülállóknak.”
Az ellenzők azonban azzal érveltek, hogy sem az európai ipar, sem sok magán gépjárművezető nem áll készen a belső égésű motoros járművek gyártásának ilyen drámai megszakítására – és munkahelyek százezrei vannak veszélyben.
„Az a javaslatunk, hogy hagyjuk, hogy a piac döntse el, melyik technológia a legjobb céljaink eléréséhez” – mondta Jens Gieseke EP-képviselő, a jobbközép Európai Néppárt tagja.
Gieseke kijelentette, hogy a zöldek és a szocialista EP-képviselők érveit, miszerint az elektromos autók üzemeltetése olcsóbb, a megugró energiaköltségek válsága semmivé tette.
„Németországban 600 ezer ember dolgozik belső égésű motorral rendelkező gépjárművek gyártásán, ezek a munkahelyek veszélyben vannak” – jelentette ki, és arra kérte az Európai Bizottságot, hogy gondolja újra a tilalom teherautókra és buszokra való kiterjesztését.
Az EPP képviselőcsoport arra figyelmeztetett, hogy szerintük ez az intézkedés „Havanna-effektust” okozhat – az európaiak továbbra is vintage üzemanyag-égető autókat vezetnek majd, miután az új eladásokat megtiltották, mert nem találnak vagy engedhetnek meg maguknak elektromos autót.
Az ellenzők azzal is érvelnek, hogy az autóakkumulátorokat külföldön gyártják Európa versenytársai, például az Egyesült Államokban, de Timmermans azzal érvelt, hogy az EU által támogatott beruházásoknak köszönhetően az európai termelés növekedni fog.
A zöld európai parlamenti képviselők hangsúlyozták a tilalom fontosságát a kibocsátás és a szennyezés csökkentésében.
Karima Delli, a Közlekedési Bizottság elnöke kijelentette: „A mai szavazás történelmi jelentőségű az ökológiai átmenet mellett. 2050-ben már nem vagy szinte alig fognak benzines vagy dízelmotoros autók közlekedni útjainkon, ez bolygónk és lakosságunk győzelme.”
Jelenleg az autók adják az EU összes szén-dioxid-kibocsátásának körülbelül 15 százalékát, míg a közlekedés összességében körülbelül egynegyedét.
Tavaly októberben az EU tagállamai, az Európai Bizottság és a parlament tárgyalófelei megállapodtak abban a javaslatban, hogy Európában 2035-ig nullára csökkentsék az új autók szén-dioxid-kibocsátását.
Ez a gyakorlatban, a végleges jogszabályban azt jelenti, hogy eddig az időpontig Európában leállítják az új benzin- és dízelautók, kishaszonjárművek és hibridek értékesítését a teljesen elektromos járművek javára.
Az autógyártó óriás Németországnak és a konzervatív EP-képviselőknek kétségeik vannak az új szabályokkal kapcsolatban, tartva az üzemek gépeinek átállításának és a dolgozók átképzésének terhétől, miközben a globális riválisok lazább célokat tűznek ki maguk elé.
Maga az európai autóipar azonban nem lobbizott keményen a törvény ellen, sok cég már most is helyezkedik az elektromos járművek óriásává válásért folyó versenyben.
Mióta azonban a törvény megkezdte útját az uniós jogalkotási folyamaton keresztül, az Egyesült Államok is nagyszabású tervet mutatott be saját ipara zöld átállásának kormányzati adományokkal való támogatására.
Ez azt a félelmet váltotta ki Európában, hogy az amerikai rivális elszívja a beruházásokat és a munkahelyeket az elektromos járművek és akkumulátorok gyártásában.
Jelenleg az Európai Unióban eladott új autók körülbelül 12 százaléka elektromos, a fogyasztók pedig egyre inkább váltanak a CO2-kibocsátó modellekről, ahogy megérzik az energiaköltségek és a környezetbarátabb közlekedési szabályok hatásait.
Eközben Kína – a világ legnagyobb autópiaca – azt szeretné, ha 2035-re az összes új autónak legalább a fele elektromos, plug-in hibrid vagy hidrogénüzemű lenne.
A törvényt a strasbourgi közgyűlés 340 igen szavazattal, 279 ellenében, 21 tartózkodás mellett fogadta el.
Forrás: France24