Az Euro NCAP szerint nem a Teslák a legbiztonságosabb autonóm járművek, hanem a német autók
A European New Car Assessment Program (NCAP – Európai Új autó Értékelési Program) új, kifejezetten a vezetést segítő rendszerekre fókuszáló teszteket végzett. Az értékelés célja, nem a hatékonyságuk, hanem a biztonságosságuk megítélése volt. Ebből a szempontból nem az amerikai Tesla a mérvadó, inkább a német modellek tűnnek a legbiztonságosabbnak.
Az Euro NCAP az autópályákon kínált többé-kevésbé automatikus vezetési módokat tesztelte, automatikusan szabályozott sebességgel és követési távolságokkal, miközben ellenőrizte, hogy a vezető szükség esetén könnyen visszanyerheti-e az irányítást. Ebben a szakaszban három modellt ítéltek „nagyon jónak”: az Audi Q8-at, a BMW 3-as sorozatot és a Mercedes GLE-t. A legmagasabb pontszámot a Mercedes szerezte. Ezek a járművek kiváló vezetői segítséget és biztonsági rendszereket ötvöznek arra az esetre, ha a vezető nem tud közvetlenül reagálni egy veszélyes helyzetre. Utánuk a Ford Kuga következett, „jó” minősítéssel.
A legtöbb modell esetében hiányosságokat tapasztaltak, és ezekre csak „közepes” értékelést adtak. Ilyenek voltak a Nissan Juke, a Volkswagen Passat, a Volvo V60 és a Tesla 3-as Modell is. Az amerikai autógyártó Autopilotja nem volt meggyőző ezeken a teszteken. Az Euro NCAP úgy látja, hogy a Tesla magas szintű teljesítménye önmaga ellen is dolgozhat azzal, hogy túl nagy önbizalmat ad a vezetőnek, aki így túl könnyen átadja az irányítást, majd veszélyhelyzetben nem tudja időben visszaszerezni azt. Azonban ezt korrigálhatják az Autopilot rendszeres frissítései.
A Peugeot 2008 és a Renault Clio szerezte a legalacsonyabb pontszámokat. Ez nagyrészt a technológiájuknak köszönhető, ami sokkal kevésbé hatékony, mint a versenytársaké, főleg veszélyhelyzetekben. Viszont a vezető könnyen vissza tudja venni az irányítást.
Az autópályákra tervezett vezetőt segítő rendszerek értékeléséhez az Euro NCAP teljesen új tesztprotokollokat dolgozott ki.
Forrás: News18