Az IEEE Elektromos és Elektronikai Mérnöki Szabványügyi Szövetség előírásai biztonságosabbá fogják tenni az autonóm járműveket

Az autonóm járművekben található automatizált vezetési rendszerek (ADS) technológiája életeket menthet meg és megelőzheti a sérüléseket, csökkentheti az autóbalesetekkel kapcsolatos költségeket, a forgalmat és a járművek környezeti hatását. A fogyasztók elfogadásának ösztönzése érdekében azonban kulcsfontosságú az egész iparágra kiterjedő biztonsági irányelvek kidolgozása.

Ezért az IEEE Szabványügyi Szövetség (IEEE SA) az IEEE Járműtechnológiai Társasággal együttműködve bizottságot és munkacsoportot hozott létre az ADS szabványok kidolgozására.

Az autonóm járművek fejlesztésével foglalkozó szakértők megírták az IEEE P2846 szabványtervezetet a modellek biztonsággal kapcsolatos, automatizált járműviselkedési feltételekre vonatkozóan. A szabvány meghatározza az ésszerű feltételezések és előrelátható forgatókönyvek minimális készletét, amelyeket figyelembe kell venni az ADS részét képező, biztonsággal kapcsolatos modellek kidolgozásakor.

Az IEEE SA interjút készített Jack Weasttel, az IEEE P2846 munkacsoport elnökével, hogy többet tudjon meg az iparágban változó szabványról, és arról, hogy ez hogyan alakíthatja alapvetően az automatizált járművek jövőjét. Weast az Intel munkatársa, a Mobileye vállalati stratégiai irodájának műszaki igazgatója és az automatizált járműszabványokért felelős alelnöke. Egy globális csapatot vezet, amely az automatizált járműbiztonsági technológián és a kapcsolódó szabványokon dolgozik. A jeruzsálemi székhelyű vállalat, amely az Intel leányvállalata, autonóm vezetési technológiát és vezetést segítő rendszereket fejleszt.

West szerint az automatizűlt vezetési rendszerek értelemszerűen felelősek a vezetési feladatért, automatizálják az emberek és áruk mozgását a balesetek és a torlódások csökkentése érdekében. Bármilyen típusú autonóm jármű (AV-k), mint például a robotaxi, a transzfer kisbuszok és a szállítójárművek, a mobilitás jövőjéhez vezetnek, ütközések, sérülések és halálesetek nélkül, amelyeket az ember által hajtott gépek évszázada hozott létre. Ez az ADS ígérete: az autonóm hajtású járművek mindenki számára biztonságosabbá teszik az utakat. Az AV-k azonban számos kérdést vetnek fel a biztonsággal kapcsolatban, amelyeket meg kell válaszolni. Mielőtt az AV-k általánossá válnának, a társadalomnak meg kell állapodnia abban, hogy mit jelent az „elég biztonságos”. Az IEEE P2846 pedig ebben segít.

Napjaink folyamatosan változó mobilitási környezetében a biztonságos vezetés West szerint azt jelenti, hogy társadalmilag elfogadható kockázati egyensúly mellett vezetünk. Amikor például vezetői vizsgát teszünk, nemcsak azt bizonyítjuk, hogy értjük a KRESZ szabályait, hanem azt is, hogy értjük, hogyan kell társadalmilag elfogadható módon vezetni. A gépekkel azonban nem kell találgatnunk; pontosak lehetünk.

A kérdésre, hogy miért van szükség egy IEEE P2846-hoz hasonló szabványra, és hogyan tehetné lehetővé a szabvány a magasan automatizált járművek szélesebb körű piaci bevezetését, West elmondta, hogy napjainkban számos vállalat fejleszt AV-kat, AV-közeli technológiákat és [AV-szoftver]-programokat. A probléma az, hogy mindaddig, amíg az iparág szereplői különböző megközelítésekkel versenyeznek a biztonság megértésében, ez kihívásokhoz és zűrzavarhoz vezet, szükségtelenül megnehezítve azt a fogyasztók, a kormányzati szervek és a közlekedési vállalatok számára, hogy megértsék, mit jelent a biztonság egy gép számára. Az AV-ipart nehezíti, hogy meg kell felelnie a versengő biztonsági szabványoknak, amelyeket a világ különböző pontjain határoznak meg. Az IEEE P2846 technológiai szempontból semleges biztonsági szabványt tartalmaz, amelyet a tudósok, mérnökök, autógyártók, az iparág képviselői és a szabályozó testületek az AV-biztonság általánosan elfogadott alapjaként fogadhatnak el.

Az IEEE P2846 előnye – West által megfogalmazva – az iparág számára leegyszerűsítve az, hogy az egész iparág – beleértve az AV technológiát lehetővé tévő vállalkozásokat és az általa lehetővé tett vállalkozásokat is – profitál a technológia-semleges szabvány egyetemes elfogadásából, ami segít mindenkinek megérteni, mit jelent a biztonság egy járművezető számára. A biztonsághoz való igazodás megszabadítja a vállalatokat attól, hogy különbséget tegyenek az ügyfélélményben, és innovatívan hozzáadott értéket teremtsenek, miközben csökkenti a különböző régiókban és országokban jelentkező eltérő szabályozási és megfelelési követelmények teljesítésének terhét.

A szakértő nyilatkozata szerint az IEEE P2846 átfogó célja, hogy segítsen bevezetni a biztonságos és alkalmazható vezető nélküli közlekedés új korszakát. A fogyasztók számára előny mindenekelőtt az, hogy az AV-k életmentő potenciált jelentenek azáltal, hogy jelentősen csökkentik a közúti ütközések számát világszerte. A technológia-semleges szabványhoz való igazodás további kényelme, hogy a fogyasztóknak nem kell a biztonságot különböző kritériumok szerint értékelniük, amikor AV-t vásárolnak, vagy azokban utaznak. Bízhatnak abban, hogy az AV-biztonság egységes márkák és régiók között.

Az irányelvek kialakításához a szabályozó szervezeteknek képesnek kell megérteni és felfogni az AV technológia működését. Ez kihívást jelenthet, ha az általuk szabályozni kívánt iparág számos definíciót és megközelítést tartalmaz az AV-biztonság tekintetében, ami veszélyezteti a mobilitás autonóm jövőjét. Az IEEE P2846, mint rendszerező keret segít a kormányoknak és a döntéshozóknak elkerülni a félreértéseket azzal kapcsolatban, hogy miként értjük és értékeljük az AV teljesítményét – és olyan biztonsági szabványokat állíthatnak fel, amelyek védik a fogyasztókat és javítják a közúti biztonságot.

Forrás: Spectrum

https://spectrum.ieee.org/ieee-standard-for-autonomous-vehicles

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936