Az internet közelítése az autonóm autókhoz biztonságosabbá teheti őket

A robotautók egyre közelebb kerülnek a valósághoz egy új technológiával, amely biztonságosabbá és olcsóbbá teheti a teljesen önvezető járműveket.

A Cisco és a Verizon nemrégiben bebizonyította, hogy a Mobile Edge Compute (MEC) technológia lehetővé teszi az autonóm autók számára a rádiójelek költséges fizikai út menti egységek nélküli kiterjesztését. A MEC mögött meghúzódó elképzelés az, hogy az alkalmazások mobilügyfélhez közelebbi futtatása lehetővé teszi az alkalmazások jobb teljesítményét. A városok kevésbé veszélyes utakat hozhatnak létre a rendszer használatával.

„A MEC-cel a számítási terhet a hálózat szélére, vagyis a végfelhasználóhoz és a járműhöz közelebb tudjuk mozgatni, nem pedig valami távoli adatközpontba, így az adatüzenetek teljes kiküldési és visszaérkezési ideje sokkal rövidebb” – mondta Dennis Ong, a Verizon rendszer architektúrájáért felelős vezető menedzser a Lifewire-nek egy e-mailes interjúban.

„Ez olyan autonóm vezetési funkciókat tesz lehetővé a járművekben, amelyek kevesebb, mint egytized másodperc alatt hajthatók végre – bizonyos esetekben gyorsabban, mint ahogyan az ember reagálni tud.”

A csatlakoztatott járművek autonóm funkciói általában az út menti rádiókra támaszkodnak, hogy kibővítsék a járművek által az egymással és a környező infrastruktúrával folytatott alacsony késleltetésű kommunikációhoz használt jeleket. A legutóbbi teszt célja annak bizonyítása volt, hogy a mobilhálózatok és a speciális routerek képesek megfelelni az autonóm vezetési alkalmazásokhoz szükséges látencia vagy késleltetési szabványoknak.

A MEC technológia egyik legfontosabb felhasználási területe a biztonság. A Verizon proof of concept a Cisco-val segítheti a járműveket a kereszteződésekben való navigálásban, például segít abban, hogy egy megrakott teherautó időben megálljon egy változó közlekedési jelzés esetén, segíthet a segélyhívó járműveknek biztonságosan mellőzni a jelzéseket, vagy segít abban, hogy a robotaxik és a pilóta nélküli szállítójárművek megértsék és betartsák a közlekedési jelzéseket.

Egy másik tesztben a Nissan és a Verizon olyan MEC technológiát mutatott be, amely szinte valós időben képes értesíteni a vezetőket a gyalogosokról vagy más, vizuális akadályok mögé kerülő járművekről, például balra kanyarodáskor a szembejövő forgalomról.

A MEC az autómérnökök dolgát is megkönnyíti. A technológia eltárolja az utak helyi térképeit, hogy a járműnek ne kelljen feldolgozási energiát pazarolnia az út pásztázására és a geometriájának meghatározására.

Tim Sylvester, az Integrated Roadways vezérigazgatója szerint: „Az út nem változik, csak a járművek helye változik, ezért a járműnek csak azzal kell foglalkoznia, hogy meghatározza saját relatív helyét a fix térképhez és a mozgó járművekhez képest.”

A MEC segítségével a fedélzeti rendszerek más járművek észlelésére és a biztonságos navigáció meghatározására használhatók. Ha a MEC-t intelligens infrastruktúra támogatja, beleértve a közúti járművek érzékelőit, az önvezető autók dolga egyszerűbbé válik. Még azt sem kell kitalálnia, hogy hol vannak más járművek, mivel a MEC megadhatja az autónak a térképet és a többi jármű helyét.

„Így az önvezető autók feladatai csökkennek: csak azt kell kitalálniuk, hogyan navigáljanak biztonságosan.” . mondta Sylvester. „Ez az igazi út az autonómiához – a MEC és az intelligens infrastruktúra, hogy az autonóm autók egyszerűek és olcsók legyenek.”

A MEC nem szabványos megoldás a meglévő autonóm járműveknél, mert a technológia még nem elérhető széles körben. Az önvezető járművek tervezői főként arra a feltételezésre támaszkodtak, hogy az autó független lesz a támogató hálózatoktól.

„Ez egy tyúk-tojás probléma: az autók nem használhatnak olyan hálózatokat, amelyek nem állnak rendelkezésre, és nehéz megindokolni egy olyan hálózat létrehozását, amelyet az autók nem használnak”- mondta Sylvester.

„Amint azonban a helyükre kerülnek más felhasználási célokra, a járművek számára egyszerűvé válik, hogy átvegyék őket, mivel a járműnek ezen a ponton csak egy kommunikációs rendszerrel kell rendelkeznie, amely képes fogadni az adatokat, és egy fedélzeti számítógépes rendszerrel, amely képes használni a MEC és a közúti érzékelők adatait.”

Sylvester azt jósolta, hogy a következő évtizedben a legnagyobb forgalmú városi útvonalakat olyan intelligens infrastrukturális megoldásokkal látják el, mint a MEC és az útba helyezett érzékelők. „Ugyanakkor az autóipar tovább fejlődik, egyre fejlettebb autonóm képességek jelennek meg” – mondta Sid Krishnamurthi, az önvezető autókhoz rendszereket gyártó Recogni termékmenedzsment-vezetője.

Forrás: Life Wire

https://www.lifewire.com/moving-the-internet-closer-to-autonomous-cars-could-make-them-safer-5224710

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936