Az ír Manna drónos szállítási szolgáltatásának kiterjesztését tervezi az EU-ba és az USA-ba

A dublini székhelyű drónos szállító cég, a Manna Írország mellett Európa más országaiba és az Egyesült Államokba is tervezi kiterjeszteni szolgáltatását. A Manna vezetői elmondták, hogy az elsősorban élelmiszereket és gyógyszereket szállító startup a tervek szerint az Egyesült Államokban már idén, Európában pedig 2023-ban indul.

Jelenleg Dublin és Galway külvárosában repülnek a cég drónjai. A miniatűr kvadrokopterekre emlékeztető repülőgépek megközelítőleg 64 km/h-ás sebességet érnek el, és 50 és 76 méter közötti magasságban repülnek, ami elég magas ahhoz, hogy a földről viszonylag észrevehetetlenek legyenek. Jelenleg körülbelül 45 000 embernek szállítanak élelmiszert és gyógyszert átlagosan három percen belül.

Andrew Patton, a Manna egyesült államokbeli üzletágának vezérigazgatója a DroneLife-nek elmondta, hogy a vállalat „2022-ben az Egyesült Államokban tervezi a szolgáltatás indítását”. De az előrejelzések szerint a Manna működése sokkal korlátozottabb lesz az Egyesült Államokban, mint Európában.

A drónokra vonatkozó kereskedelmi szabályozás az Egyesült Államokban az évek során folyamatosan bővült, és kiterjedt a távoli azonosításra és az emberek feletti műveletekre vonatkozó rendelkezésekre is. Az Egyesült Államok rendelkezései azonban még mindig elmaradnak az európaiaktól, mert egy kulcsfontosságú területen hiányoznak.

Az operátor vizuális látóhatárán (BVLOS) túlmutató járatok elengedhetetlenek a kereskedelmi drónszállítási szolgáltatás elindításához, mivel lehetővé teszik a drónok számára, hogy nagyobb távolságokat tegyenek meg. Jelenleg a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal felmentést ad bizonyos társaságoknak, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy kis léptékben hajtsanak végre BVLOS-repüléseket.

De konkrétabb szabályokra van szükség a széles körű elfogadás előtt. Ez a Manna esetében fontos, mert nem amerikai vállalatként nem kaphat felmentést az FAA-tól. És még ha meg is kapná, csak 2-3 km-es szállítási sugárra korlátozódna.

„Kihívást jelent számunkra az Egyesült Államokban, hogy a szabályozási környezet egy kicsit elmarad az európaitól” – mondta Patton a DroneLife-nak.

„Jelenleg több kérdést is vizsgálunk”, tette hozzá. „Az esetleges lehetőségekről figyelembe vesszük a FAA véleményét. Törekedni fogunk a felmentések és engedélyek megszerzésére, hogy a lehető legtöbb mindent megtehessünk.”

Az Alphabet drónszállító leányvállalata, a Wing, amelytől Patton tavaly távozott, hogy a Mannához csatlakozzon, eddig a legnagyobb sikert érte el az Egyesült Államok szabályozási keretein belül. A cég a hónap elején indított kereskedelmi drón-szállítási szolgáltatást Dallas-Fort Worth külvárosában.

Évekbe telhet, amíg a Manna megkapja a szükséges hatósági engedélyeket, hogy versenyre kelhessen a Winggel az Egyesült Államokban, de Európában, ahol a Wing a Manna elsődleges versenytársa, az ír startup azonnali sikert érhet el.

A Manna alapítója és vezérigazgatója, Bobby Healy a Forbes-nak elmondta, hogy a cég a tervek szerint az év vége előtt egy második dublini helyszínen is elindítja szolgáltatását. Ezt követően jövőre az európai kontinensre kíván terjeszkedni.

„Hat európai piacot és 70 helyszínt határoztunk meg európai piacok körül, amelyeken 2023-ban elindítjuk a drónos szállítást” – mondta Healy.

A Manna működése az Egyesült Államokban kezdetben valószínűleg szűkebb körű lesz. Az európai szabályozási struktúra azonban lehetővé tenné, hogy más, a dublini és galwayi szolgáltatásokhoz hasonló szolgáltatásokat indítson el a cég, amelyek eddig együttesen több mint 65 000 szállítást hajtottak végre a Manna weboldala szerint.

A drónok európai szabályozásának a közelmúltban az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA), az FAA uniós megfelelője adott lendületet. Európában a drónokat három kategóriába sorolják   – nyílt, speciális és tanúsított –, amelyek különböző korlátozásokkal rendelkeznek.

A nyílt kategória hasonló az Egyesült Államok jelenlegi szabályozási rendszeréhez. Ezek a drónok emberek felett és éjszaka is repülhetnek, és a tömeg, a magasság és a kezelő látószöge alapján korlátozzák őket. A speciális és tanúsítvánnyal rendelkező drónok azonban igény szerinti kereskedelmi szállításokhoz használhatók az üzemeltető lakóhelye szerinti ország engedélyével.

2023 januárjában az európai szabályozás újabb lépést tehet előre. Ebben a hónapban a tagállamoknak meg kell határozniuk az EASA által U-térnek nevezett területet, amelyet olyan területekként határoznak meg, amelyeken belül a kereskedelmi drónok működhetnek.

Healy nem volt hajlandó megosztani, hogy a Manna mely országokba és helyszínekre terjeszkedhet legközelebb. Az EASA végső célja a drónokra vonatkozó szabályozás egységesítése az EU tagállamaiban, ami elméletileg az egész blokkot megnyitná a drónos szállítási szolgáltatások előtt.

Forrás: Freight Waves

https://www.freightwaves.com/news/irelands-manna-looks-to-bring-drone-delivery-to-eu-us

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936