Az önvezető autók egy nagy kérdése: ki a felelős baleset esetén?
Az önvezető technológia számos jogi kérdést vet fel egy baleset esetén, amikor a közlekedők maguk is felelősek lehetnek a rendszer hibáiért.
A jogászok újfajta szabályozást látnak szükségesnek, a szakértők pedig arra figyelmeztetnek, hogy egyelőre még tisztázatlan az a kérdés, hogy ki a felelős egy súlyos baleset esetén. Főként abban az esetben, amikor a vezető esetleg ki tudta volna küszöbölni a rendszer hibáját, ha közbeavatkozik.
Steven Baylis, a Lime Solicitors személyi sérüléssel foglalkozó csoportjának partnere szerint a baleseteket néha a „másodpercek töredéke alatt hozott döntések” okozzák, ami befolyásolhatja, hogy valójában ki a hibás az eseményekben.
Az Express.co.uk-nak nyilatkozva Baylis elmondta: „Az egyértelmű, hogy a közlekedők felelősséggel tartoznak egymás iránt, és a bíróságok előtt is, amikor megállapítják, hogy az egyén gondatlansága okozta-e a balesetet.”
„Az olyan automatizált járművek megjelenésével, amelyeknél az irányítás a gyártó által telepített szoftveré, szükség lehet új jogszabályok bevezetésére annak megállapítására, hogy ki lehet a hibás egy baleset esetén. Kérdés, hogy a gyártó-e a felelős? Mindazonáltal elkerülhetetlenül lesznek olyan esetek, amikor kétség merül fel, például, hogy a jármű utasának közbe kellett volna-e lépni és visszavenni a jármű irányítását, ahol a helyzet ezt indokolta.”
„Mivel a balesetek gyakran a másodpercek töredéke alatt hozott döntésektől függnek, nagyon érdekes lesz látni, hogyan alakul a törvény ezen a területen.”
Baylis azután tette ezeket az észrevételeket, hogy egy önvezető Uber autó sofőrjét gondatlan emberöléssel vádolták meg egy gyalogos elütését követően.
Forrás: Express