Az önvezető autók és a közlekedési jelzések összekapcsolása segíthet a gyalogosoknak

Egy kutatás szerint a gyalogosok jobban bíznak a közlekedési lámpákban, mint amennyire tartanak az önvezető autóktól. Ez alapján az autó viselkedésének a jelzőlámpákhoz való kötése segítséget jelenthet a gyalogosok és az autonóm járművek közti biztonságos interakcióban.

A Michigani Egyetem kutatói nemrégiben végzett tanulmányukban az autonóm autók viselkedésén keresztüli kommunikációra összpontosítottak, hogy felmérjék, hogy miként reagálnak az emberek az autóra különböző helyzetekben. Egy virtuális realitás szimulátort hoztak létre, amelyekben az embereknek különböző kereszteződésekben kellett eldönteniük, hogy átkelnek-e az úton. A különböző szimulációkban az önvezető autók agresszívabban vagy kevésbé agresszíven érkeztek a gyalogoshoz. Néhány esetben jelzőlámpa is volt a kereszteződésben.

Agresszívabb viselkedés esetén az autó az utolsó pillanatban állt meg, hogy átengedje a gyalogost. Kevésbé agresszívabb módban korábban elkezdett fékezni, jelezve a gyalogosnak, hogy át fogja engedni. Az agresszív viselkedés csökkentette a gyalogos autonóm járműbe vetett bizalmát, és kevésbé volt valószínű, hogy átkel az úton. Ez azonban csak akkor volt igaz, amikor nem volt jelzőlámpa. Amikor volt jelzőlámpa, a gyalogosok annak a jelzéseire figyeltek, és nem befolyásolta őket, hogy agresszíven vagy kevésbé agresszívan viselkedett az autó. Ez azt jelzi, hogy a jelzőlámpába vetett bizalmuk erősebb volt, mint az autó viselkedése miatti aggodalmuk.

Forrás: The Conversation

A gyalogosok és az autóvezetők gyakran nonverbális kommunikációt használnak a kereszteződésekben és átkelőhelyeknél, amit a vezető nélküli autók nem tudnak megtenni. Ettől a gyalogosok kevésbé érezhetik magukat biztonságban. Néhány kutató az önvezető autók és a gylaogosok közötti kommunikációra keres megoldást. Megpróbálták az autónak a meglévő részeit, mint például a fényszórók, felhasználni kommunikációra. De voltak kísérletek új LED jelzések kialakítására is.

Ahhoz, hogy ez esetleg működjön, minden autónak egységesen kell használnia a jelzéseket, egységes szabályozással, különben a gyalogosok nem fogják megérteni ezeket.

De még ha a járművek egységesen kommunikálnak is, akkor is az egy kereszteződésbe érkező számos autó független döntései zűrzavart okozhatnak. Például egy kereszteződésbe érkező három autó jelzéseit a kereszteződésen átkelni szándékozó gyalogosnak egyszerre kell értelmeznie az átkeléshez.

Az autó és a közlekedési jelzések közötti direkt kommunikáció két okból lehet jó megközelítés. Először is a gyalogosok már értik a jelenlegi közlekedési jelzéseket és odafigyelnek rájuk. Másodszor az autók képesek a vezeték nélküli hálózat révén előbb észlelni a közlekedési lámpa változását, minthogy közvetlenül észlelnék a fényét.

Ez a technológia jelenleg is fejlesztés alatt áll. A kutatók azt tanulmányozzák, hogy hogyan tudnak üzenetet küldeni az autók és a közlekedési lámpák között. Például a jelzőlámpa jelezheti az autónak, hogy pirosra fog váltani, így több ideje marad az autónak a megállásra. Csúszós út esetén az autó „megkérheti” a lámpát, hogy tovább maradjon zöld, így ne kényszerüljön hirtelen fékezésre.

Ahhoz, hogy ez valósággá váljon, a mérnökönek és a szabályalkotóknak közösen kell dolgozniuk a technológiák kifejlesztésén és a szabályok kialakításán. Fontos figyelembe venniük, hogy nem minden megoldás működik minden régióban és minden társadalomban, mivel különböznek az utak és a vezetési gyakorlat is.

Forrás: The Conversation

https://theconversation.com/linking-self-driving-cars-to-traffic-signals-might-help-pedestrians-give-them-the-green-light-132952

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936