Az önvezető autók komoly kihívást fognak jelenteni a jogi rendszerek számára
A jelenlegi jogrendszerek nincsenek felkészülve a mesterséges intelligencia által irányított önvezető autókra.
Elég furcsa lenne, ha Elon Muskot a bíróság elé hurcolnák, valahányszor egy Tesla autó átmegy a piros lámpán. Nos, sok szakértő a világon olyan jogszabályt javasol, amely a gyártókat vonja felelősségre, nem pedig a volán mögött ülő embert az önvezető autókkal kapcsolatos bűncselekmények esetén.
Az éves globális közúti baleseti statisztikák szerint évente körülbelül 1,35 millió ember hal meg közúti balesetekben világszerte. A kutatás szerint naponta körülbelül 3700 ember veszíti életét az utakon. A National Crime Records Bureau adatai szerint Indiában 2020-ban körülbelül 375 ezer baleseti halálesetet regisztráltak, amelyek 35%-a közúti baleset volt.
A hagyományos autógyártók, mint a Ford és a General Motors, valamint a technológiai óriások, mint a Google és az Uber versenyeznek a minél nagyobb részesedésért az autonóm járművek területén.
Az autonóm autóktól azt várták, hogy biztonságosabbá teszik a közlekedést és emberi életeket mentenek meg. Az önvezető autók már megjelentek az utakon, de a balesetmentesség egyelőre még távoli álom maradt.
2014-ben a Google autonóm autója, egy Lexus terepjáró egy busznak ütközött. Személyi sérülés azonban nem történt. 2016-ban a Tesla S Modell robotpilóta érzékelője nem ismert fel egy 18 kerekű teherautót, és nekiütközött, aminek következtében az autó sofőrje életét vesztette. Az Uber önvezető autója 2018-ban gázolt el egy gyalogost.
Az Uber önvezető autójával 2018-ban történt balesetben a nyomozócsoport megállapította, hogy az autóban az automatikus fékrendszer kikapcsolt, és az autóban tartózkodó biztonsági sofőr nem figyelt a vezetésre. Az esküdtszék gondatlanságból elkövetett emberöléssel vádolta meg a biztonsági sofőrt.
Múlt héten a kaliforniai ügyészség kétrendbeli közúti gyilkossággal vádolta meg egy Tesla vezetőjét. A Tesla X Modell, amely Autopilot üzemmódban volt, 2019-ben átment a piros lámpán, egy másik autónak csapódott és két embert megölt.
A létező törvények szerte a világon az autót vezető embert tartják felelősnek a jármű tetteiért, nem a gyártót.
Az angliai és walesi Jogi Bizottság és a Skót Jogi Bizottság jogi védelmet ajánlott az autonóm autókban közlekedő emberi vezetők számára műszaki hibából eredő balesetek esetén. A jogvédők azt akarják, hogy a gyártó cég felelősségre vonható legyen az önvezető autók vezetési hibáiért.
Németország bevezette a német közúti közlekedési törvényt (módosítást) 2017-ben, amely lehetővé tette az autonóm járművek vezetői számára, hogy egyéb tevékenységet végezzenek, miközben az autopilot aktiválva van.
2021-ben azonban a német kormány módosította a 2017-es törvényt, és új törvénytervezetet nyújtott be. Az új módosítás lehetővé tette a járművezetők számára, hogy a teljes irányítást az autonóm járműre ruházzák át, de a vezetőnek készen kell állnia arra, hogy bármilyen kellemetlen esemény esetén átvegye az irányítást.
Ezenkívül az önvezető autókat fekete dobozokkal kell felszerelni az adatok rögzítésére. Az összegyűjtött adatokat a nyomozás során felhasználják annak megállapítására, hogy a baleset idején a járművet az emberi vezető irányította, vagy az AI szoftver.
Eközben Indiában nincs külön jogszabály az önvezető autók szabályozására. Az 1998-as Motoros Járművek Törvénye nem teszi lehetővé az önvezető autók szankcionálását és legális használatát Indiában. Hasonlóképpen, az Egyesült Államokban – amely olyan technológiai óriások otthona, mint a Waymo, az Uber és a General Motors, amelyek élen járnak az önvezető autók gyártásában – nincs de facto szövetségi törvény az önvezető autók szabályozására.
A jelenlegi jogrendszer jelentős átdolgozásra szorul az önvezető autókkal kapcsolatos növekvő aggályok kezelése érdekében. A mesterséges intelligencia által hajtott autók térnyerése felfedte a jogrendszerek törésvonalait. Míg az önvezető technológiák határterületein lévő gyártók megbüntetése kontraproduktív, a járművezetők felelősségre vonása a balesetekért akadályozhatja az autonóm járművek tömeges elterjedését.
A gyártóknak erőfeszítéseket kell tenniük annak érdekében, hogy felhívják a nyilvánosság figyelmét az önvezető autók technológiájának korlátaira. Ugyanakkor a jogalkotók számára egyértelműbbé kell tenni az AI-technológiát, lehetővé téve a jogi szakértők és a döntéshozók számára, hogy frissítsék a törvényeket, ahogy az önvezető autók technológiája érik.
Mivel az olyan autógyártók, mint a Ford, a Tesla, a General Motors azt tervezik, hogy az elkövetkező években több önvezető autót helyeznek el az utakon, a szilárd szabályozási keret megalkotása sürgető prioritássá vált.
Forrás: AIM