Az önvezető autóknak közös nyelvre van szükségük

Az autonóm járműgyártó cégek egy közös nyelv – szabványosított fényminták vagy hangok – használatát vizsgálják, amely segítené a vezető nélküli autókat abban, hogy kommunikálni tudják szándékaikat az emberekkel.

Ez azért lenne fontos, mert az autonóm járművek várhatóan hosszú ideig megosztják majd az utat az ember által vezetett járművekkel, gyalogosokkal és kerékpárosokkal. Egy szabványos kommunikációs módszer kialakítása bizalmat építhet, és csökkentheti a közlekedési balesetek számát, mivel az emberi sofőröktől eltérően az AV-k nem tudnak szemkontaktust teremteni a többi közlekedővel, és nem tudnak gesztusokkal jelezni, hogy például átengedik a gyalogost az úton.

Az Argo.ai, az önvezető rendszerek fejlesztője arra buzdítja fejlesztőtársait, hogy fogadják el az autonóm járművek és a kerékpárosok közötti biztonságos interakcióhoz újonnan kiadott műszaki irányelveit.

Az Amerikai Kerékpárosok Ligájával együttműködésben kidolgozott irányelvek arra ösztönzik az AV-cégeket, hogy építsék be kerékpárutakat például a mesterséges intelligencia-térképeikbe, és modellezzék algoritmusaikkal a tipikus kerékpáros viselkedést – például a sávban való elhelyezkedést vagy a nyitott autóajtó megkerülését.

Az Argo iránymutatásai szerint az önvezető autókat arra is be kell programozni, hogy lassítsanak, és extra teret adjanak, ha nem világos, hogy mit fog tenni a kerékpáros.

„Az utak az elmúlt évtizedben jelentősen kevésbé biztonságossá váltak a járműveken kívüli emberek számára” – mondta Ken McLeod, az Amerikai Kerékpárosok Ligájának politikai igazgatója.

„A kerékpárosokkal való interakcióval az Argo demonstrálja elkötelezettségét az automatizált technológia e halálos tendencia megfordításában betöltött szerepe iránt.”

Eközben a cégek az önvezető járművek számára is igyekeznek közös nyelvet találni.

Egyes vállalatok az általuk bevált gyakorlatokat népszerűsítik önvezető technológiájuk önkéntes biztonsági önértékelésén keresztül, amelyet benyújtottak az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hatósághoz.

A Ford Motor biztonsági jelentése például egy fehér fénysávot ír le, amely a szélvédő tetejéhez közel van felszerelve, ahol a gyalogos vagy kerékpáros egyébként az emberi vezető jelzéseit keresheti.

A Ford a Virginia Tech Transportation Institute kutatóival együttműködve különböző jelmintákat dolgozott ki annak jelzésére, hogy egy AV például felveszi vagy kirakja éppen az utasát, vagy felismer egy másik közlekedőt a mozgása azonosításával és követésével.

A Ford állítása szerint dolgozik a külső vizuális kommunikáció szabványos módszerének kidolgozásán.

Eközben a Zoox, amely egyedi robotaxikat gyárt, saját kommunikációs mintáit teszteli a tervezés során a járműbe épített különféle lámpák segítségével.

A járműben, amelynek nincs eleje vagy hátulja, 32 hangszóró is található, amelyek a hangot egy adott irányba tudják irányítani, így kommunikálhatnak a többi közlekedővel.

„Jobban tudjuk irányítani, hogy hogyan kommunikálunk, így konkrét felhasználókat célozhatunk meg, és gondoskodhatunk arról, hogy a szükséges emberek a megfelelő hangnemben hallják a hangokat” – mondta Riccardo Giraldi, a Zoox terméktapasztalatért felelős vezető igazgatója az Axiosnak. „Jelenleg csak egy hang van, a dudálás, ami a városokban elég bosszantó”– mondta.

Ahogy mindenki érti a piros, sárga és zöld közlekedési lámpák jelentését, az AV-k számára is ki kell dolgozni szabványos kommunikációs módokat.

Az autonóm autóktól azt várják, hogy csökkentsék az emberi hiba által okozott balesetek számát. Amerika útjai egyre halálosabbak, 2021 első felében 18%-kal nőtt a közlekedési halálesetek száma az Egyesült Államokban, ami főként olyan kockázatos viselkedéseknek köszönhető, mint a gyorshajtás, SMS-ezés vagy ittas vezetés.

Forrás: Axios

https://www.axios.com/seeking-a-common-language-for-self-driving-cars-f21c70a0-585e-4916-83a0-fa1e461ba16d.html

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936