Bízna-e Ön egy önvezető autóban, ha most rögtön kapna egyet?
Fokozatosan haladunk az önvezető autók jövője felé. A Teslától, a GM-től, a Fordtól, a Volkswagentől, a Mercedestől, a BMW-től, az Auditól, a Toyotától és a Hondától kezdve a többi nagy autógyártóig, már mindegyik kínál önvezető járművet vagy készül a gyártására. Még az olyan nagy technológiai cégek sem maradnak le, mint az Apple és a Google, ők is önvezető termékek fejlesztésével vannak elfoglalva. Olyan ez, mint az aranyláz korszaka, és a legtöbb autó- és technológiai vállalat a teljesen autonóm technológia felé száguld, ami átalakíthatja a jövőnket.
Az olyan autógyártók, mint a Tesla, a GM és a Ford, már rendelkeznek 2-es szintű önvezető funkciókkal rendelkező autókkal. De csak a Mercedes Benz rendelkezik nemzetközi jóváhagyással a 3-as szintű önvezetésre, és eltarthat egy ideig, amíg eljutunk egészen az 5-ös szintig – vagyis olyan járművekig, amelyek képesek emberi beavatkozás vagy akár odafigyelés nélkül is működni. Egy dolog biztos: a változás elkerülhetetlen. De most, hogy az önvezető technológia valósággá válik, bízik benne az átlagember? Ennek kiderítésére Amerikában felmérést végeztek.
Egy exkluzív felmérésben 631 amerikai válaszadót kérdeztek meg, hogy megbíznának-e egy önvezető autóban, ha jelenleg az övék lenne. Jelentős többség – a megkérdezett válaszadók 67,35%-a – azt válaszolta, hogy nem bízna egy önvezető autóban. A megállapítás összhangban van az American Automobile Association (AAA) korábbi felméréseivel.
A bizalmatlanság oka az lehet, hogy az önvezető technológia gyerekcipőben jár, és még nem ért el olyan pontot, ahol a legtöbb ember felügyelet nélkül megbízhatna benne. Annak ellenére, hogy egyes autógyártók sportos autonóm technológiaként hirdetik autóikat, néhány állítás túlzónak bizonyult. Például egy német bíróság 2020-ban úgy döntött, hogy a Tesla félrevezeti a közvéleményt önvezető technológiájával kapcsolatban. A Mercedes-Benz 2016-ban egy megtévesztő reklám miatt keltette fel a negatív figyelmet, amelyben egy állítólagos önvezető autót hirdet.
Robert Sumwalt, a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács (NTSB) akkori elnöke 2020-ban azt mondta: „Jelenleg nincs olyan jármű az amerikai fogyasztók számára, amely önvezető lenne. Pont.” Minden autonóm technológiával értékesített autóban a vezetőnek továbbra is ébernek kell lennie, és szükség esetén készen kell állnia a beavatkozásra. Valójában az önvezető autókat érintő legtöbb balesetet az emberek okozzák, akik túlzottan támaszkodnak a vezetőtámogató technológiára. A felmérésben azonban a válaszadók 32,65%-a bízik az önvezető autóban, és elképzelhető, hogy ez a szám növekedni fog a technológia fejlődésével. A legtöbb ember továbbra is azt szeretné, hogy az autója a biztonságra tervezett intelligens vezetési funkciókkal rendelkezzen, mint például a sávtartást segítő, a holttérfigyelő és az automatikus vészfékezés, és ez segíthet a közvélemény képét is javítani az autonóm vezetésről.
Forrás: Slash Gear