Célegyenesben a C-Roads okosút-fejlesztés
Jövőre hazánkban is kipróbálhatják az autósok az európai okosút-megoldást, a C-Roads szolgáltatást. A közúti infrastruktúrával és egymással is kommunikáló járművek vezetői több információ birtokában biztonságosabban közlekedhetnek majd – mondta el kérdésünkre Tomaschek Tamás Attila, a Mobilitás Platform Útinfrastruktúra Munkabizottság vezetője.
A C-Roads infrastruktúra kiépítése az ország nyugati felének autópályáin megtörtént, és ha a biztonsági hitelesítő eljárásokat szabványosítják, illetve bevezetik, akkor, várhatóan a jövő év folyamán, az úthasználók is élvezhetik a percre és centiméterre pontos közlekedési információkat – válaszolta kérdésünkre Tomaschek Tamás Attila, Magyar Közút forgalomszabályozási csoportjának vezetője. Az autópálya, bár azért fejlesztették ki, hogy adott időben a lehető legtöbb közúti jármű akadálytalan célba érését biztosítsa, mégis veszélyes üzem. Különösen, ha túlterhelt, vagy ha az időjárási- és az útviszonyok kedvezőtlenek. A közlekedők biztonságát növelheti az időben és térben pontos tájékoztatás, mint amilyet a változó jelzésképű táblák és a szükséges adatbázisok rendszerével lehet elérni – hangsúlyozta Tomaschek Tamás Attila. Csakhogy ezek az eszközök nagyon költségesek, miközben a járművek fedélzeti tájékoztató rendszerei képessé tehetők a folyamatosan frissülő információk közlésére.
Az EU olyan komplex informatikai megoldás bevezetését határozta el, amely önműködő, nem igényli a vezető közreműködését, emellett nemcsak a közlekedő járművek felé közvetít információkat, hanem azok is közölnek önmagukról adatokat. Ennek köszönhetően a rendszer pillanatról pillanatra frissülő adatokkal rendelkezik, és azt szolgáltatja. Működése hasonlít a WAZE mobiltelefonos alkalmazáshoz, azonban közlekedésbiztonsági, üzembiztonsági és egyéb szempontok miatt önálló kommunikációs csatornát vagy csatornákat kell használnia.
A projektet C-Roads-nak nevezték el, amely a cooperative, connected and automated mobility (CCAM) rövidítésből származik. Műszaki megvalósítása egy intelligens és dinamikus adatbázis-kezelő háttéreszköz, az autópálya mellett elhelyezett rádiófrekvenciás antennák és a járművek fedélzeti berendezéseibe beépített modulok összekapcsolódásán alapul. Az okos út ismeri a forgalmi helyzetet és az útviszonyokat az adott jármű közelebbi és távolabbi környezetében, és ezeket az adatokat közli a fedélzeti berendezéssel. Az adatok folyamatosan a vezető rendelkezésére állnak – nem szükséges alkalmanként lehívnia azokat -, és ez alapján hoz megalapozott döntést. A fedélzeti berendezések kommunikálnak az úttal, de a többi, hálózatba kötött járművel is. A rendszer a tájékoztatáson kívül aktívan is képes beavatkozni, úgy, hogy vészhelyzet közelében, de még látótávolságon kívüli fékezésre figyelmeztet, vagy be is avatkozik a fékasszisztens segítségével.
A rendszert jelenleg az EU 16 országában tesztelik, a cél az, hogy határokon átnyúlóan, egységesen működjön. Hazánkban jelenleg az M1-es és M7-es autópályán, illetve az M0-on üzemel – mondta a munkabizottság vezetője. Az autópályák mellett városi felhasználásra is gondoltak, például a közlekedési lámpák pillanatnyi jelzéséről, vagy a be nem látható kereszteződésbe érkező járművek helyzetéről adhat értékes információt a vezetőnek. Ilyen szakaszok jelenleg Győrben működnek, és hamarosan elkészül Zalaegerszegen is több teszt-útvonal.
A ma még tesztüzemben működő infrastruktúrához megfelelő fedélzeti berendezéssel lehet csatlakozni, jelenleg a Volkswagen Golf 8-as sorozata vásárolható meg kereskedelmi forgalomban. De nemcsak az erre a célra kifejlesztett hardverrel lehet majd kapcsolódni a C-Roads szolgáltatáshoz, ugyanis már fejlesztik azt a mobiltelefonos applikációt, amelyet letöltve bármilyen gyártmányú gépkocsi vezetője képes lesz bekapcsolódni – jelezte Tomaschek Tamás Attila. A rendszer használata ingyenes a felhasználók számára. A platformon jelenleg a gyorsforgalmi utakra kihelyezett, változtatható jelzésképű táblákon megjelenő, a Magyar Közút forgalomirányító központjából érkező üzenetek jelennek meg, de többek között tervezik a vasúti átjáróra figyelmeztető jelzést is. Később a rendszerben újabb és újabb, egymásra épülő, egyre nagyobb bonyolultságú funkciók lesznek elérhetők. Például az autonóm járművek haladásához szükséges kiegészítő adatokat is szolgáltathat a C-Roads. A rendszer része ugyanis a nagy pontosságú út-térkép, és a szintén centiméter pontosságú helymeghatározó adat. A háttérben pedig a valós idejű megjelenítést és visszajelzést a most kiépülő 5G hálózat támogatja majd. A fenti eszközök – kiegészülve a járművek fedélzeti szenzoraival és képalkotó rendszereivel – elősegíthetik az autonóm közlekedést – mondta a Mobilitás Platform Útinfrastruktúra Munkabizottság vezetője.
N.V.