Egy cég azt tervezi, hogy olyan önvezető autót épít, amelynek az „agya” fénnyel működik

Két egyértelmű trend van jelenleg az autóiparban: az első a belső égésű motoroktól való elmozdulás az akkumulátoros elektromos járművek felé, a második pedig az autonómiára törekvés. Azok az autók, amelyek képesek önmagukat vezetni, a Waymo-tól és más cégektől származnak, míg az olyan autógyártók, mint a Tesla, büszkélkedhetnek vezető-segítő funkcióikkal.

A Lightmatter cég a két trend metszéspontjában tervez működni: egy önvezető jármű prototípusának „agyát” fogja építeni. A cég mikrochipjei megkülönböztetik őt a technológiai ipar többi szereplőjétől: a kísérleti önvezető autó számítási feladatát elvégző chipek fényalapúak lesznek, ellentétben az elektronokat és tranzisztorokat használó hagyományos chipekkel.

A cég a Harvard Egyetemmel és a Bostoni Egyetemmel együttműködve 4,8 millió dolláros támogatást kapott az IARPA nevű kormányzati szervezettől. Ez az Intelligence Advanced Research Projects Activity rövidítése, és a DARPA analógjának tekinthető – amely a védelmi vonatkozású kutatásokat finanszírozza –, de a Nemzeti Hírszerzés Igazgatói Hivatalától származik.

A Lightmatter az olyan vállalatokkal ellentétben, mint a Zoox vagy a Rivian, határozottan nem autó- vagy szállítócég, ezért nem lehet arra számítani, hogy Lightmatter márkájú járműveket láthatunk az autópályán. Ez egy chipgyártó cég, és az általuk gyártott fotonikus chipek kifejezetten a mesterséges intelligencia számításainak hatékony működtetésére szolgálnak.

„Olyat építünk, ami nem általános célú processzor – ez egy mesterséges intelligenciához szánt processzor” – mondja Nicholas Harris, a Lightmatter vezérigazgatója és társalapítója. Az olyan neurális hálózatok működtetése, amelyek mesterséges intelligencia-feladatokat hajtanak végre, például a számítógépes látás feldolgozása során, matematikát igényel.

„Rengeteg szorzás és összeadás, és rengeteg adat mozgatja a chipet nagyon nagy sebességgel – így mindezeket a műveleteket integrált fotonika segítségével végezzük” – mondja.

A fotonikai chipek fényhullámokat használnak, míg a hagyományos számítógépes chipek elektromos áramkörökön és tranzisztorokon alapulnak. A különbség nagyon egyszerű: „Az alapkoncepció az egyik esetben a fény destruktív és építő interferenciája, a másik esetben pedig az elektronok útjának szabályozása tranzisztorok kapcsolóként történő használatával” – magyarázza Ajay Joshi, a Bostoni Egyetem professzora, aki szintén részt vesz a projektben.

Mivel a Lightmatter büszkélkedhet azzal, hogy chipjei gyorsabbak és hatékonyabbak, mint a hagyományos chipek, az ötlet az, hogy egy önvezető autó agyának chipjeikkel való működtetése hatékonyabban tudná kihasználni az autonóm elektromos járművek korlátozott elektromos erőforrásait. „Az az elképzelésünk, hogy ahogy az [AV] piac növekszik, megőrizzük az akkumulátor hatótávolságát, miközben óriási számítási időt biztosítunk” – mondja Harris.

Azt mondja, hogy a fényalapú chipjeik „agyként szolgálnak majd az önvezető rendszer számára”. A teljes kísérleti jármű nem fényalapú chipeken fog működni (tehát technikailag a rendszer fotonikus chipek és hagyományos chipek kombinációja lesz), de a számítástechnikai csomópont AI-t kezelő része igen.

Ez az agy valószínűleg „több neurális hálót működtetne, amelyek egymás mellett futnak” – teszi hozzá, és segít a járműnek kitalálni, mit lát az érzékelési rendszere, és mit kell tennie ezután.

A cég nem tervez egy teljes autót létrehozni a semmiből. „Nem próbálunk újítani semmiben, ami az autóval kapcsolatos – ez csak az agy”, mondja Harris. Más szóval, a fényalapú chipek központi számítási egységként működhetnek egy önvezető jármű, vagy akár egy golfkocsi-típusú konstrukció esetében. A végső cél az, hogy az „agy” hatékonyan tudja végrehajtani az AI-műveleteket, így az önvezető autó többre képes az akkumulátorával.

Az IARPA program, amelynek ez a kutatás is része, a MicroE4AI nevet kapta. A kormányzati szerv a kezdeményezés céljait a következőképpen írja le: „A program várt eredménye például a mesterséges intelligencián alapuló navigációs rendszerek fejlesztése vezető nélküli autonóm járművekhez (UAV), a hibrid analóg/digitális/fotonikus számítástechnika, valamint a fejlett diagnosztika és szabotázsészlelés. mikroelektronikai eszközökhöz.”

A Lightmatter csak egy csapat, amely részt vesz a programban. Más szervezetek, például a General Electric és a Purdue University is kapott támogatást az IARPA-tól.

Forrás: Popular Science

https://www.popsci.com/technology/lightmatter-receives-funding-autonomous-vehicle/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936