Egy francia cég megalkotta az első olyan e-bike-ot, amelyhez nincs szükség akkumulátorra

Adrien Lelièvre francia vállalkozó ötlete, a Pi-Pop e-bike szuperkondenzátort használ az energia tárolására, nem pedig akkumulátort.

Az elektromos kerékpárokkal az a probléma, hogy az akkumulátorok előállítása sok természeti erőforrást, például lítiumot vagy ritkaföldfém elemeket igényel, amelyekhez kiterjedt és gyakran környezetre káros bányászati ​​eljárásokra van szükség.

Adrien Lelièvre francia vállalkozó azonban úttörő, fenntartható megoldást dolgozott ki.

Az elektronikai múlttal rendelkező feltaláló egy Pi-Pop nevű elektromos kerékpárt tervezett és szabadalmaztatott, amely nem lítium akkumulátorokat, hanem szuperkondenzátorokat használ.

„A rendszer akkor töltődik fel, amikor a tekerés könnyű, és amikor a kerékpár fékez – a motoros fékezésnek köszönhetően – az energia szükség esetén visszaadódik” – mondta Lelièvre, a motort gyártó cég, a STEE igazgatója az Euronews Nextnek.

Leegyszerűsítve a szuperkondenzátor úgy működik, hogy elektrosztatikus módon tárolja az energiát, vagy lassan mozgó töltés útján.

Ezzel szemben a lítium akkumulátor kémiai reakcióként tárolja az energiát. Más szóval, egy szuperkondenzátor nagyon gyorsan képes energiát raktározni és felszabadítani, amikor arra szükség van. A kerékpár esetében ez azt jelenti, hogy energiát halmoz fel, amikor az ember pedáloz vagy fékez, és azt a nehezebb műveletek segítésére használja, mint például az újraindítás vagy a hegymenet.

Lelievre becslése szerint a motoros szuperkondenzátorai által nyújtott segítség 50 m-es szintemelkedés kezelésére elegendő, ha előzőleg vízszintes menetben töltik, így az európai városok mintegy 80 százalékában alkalmas a használatra.

A szuperkondenzátor koncepciója önmagában nem újdonság; az elsőket az 1970-es évek végén gyártották. Napjainkban fotovoltaikus rendszerekben (például napelemekben), digitális fényképezőgépekben és egyes hibrid vagy elektromos járművekben használják a teljesítmény javítására. Lelièvre számára ésszerű volt a technológiát kerékpárokban használni.

A kerékpár gyártása során nem használnak ritkaföldfém anyagokat, mivel a szuperkondenzátorok szénből, vezető polimerből, alumíniumfóliából és cellulózból készülnek – olyan anyagokból, amelyekre már léteznek újrahasznosítási eljárások.

Nem kell várni a kerékpár feltöltésére sem, ez egy újabb előny a klasszikus e-bike-okhoz képest. A cég azt is állítja, hogy a szuperkondenzátor élettartama 10-15 év, míg egy lítium akkumulátoré öt vagy hat.

A kerékpárt – immár harmadik generációs kivitelben – jelenleg Orléans-ban szerelik össze. Lelièvre számára, akinek karrierje a francia elektronikai iparban épült fel, fontos volt, hogy Franciaországban helyben gyártsák.

„Úgy gondolom, hogy nem tudunk újítani, ha elveszítjük az irányítást a termelés felett” – mondta. „Amikor a fenntartható fejlődésről, az ökológiai átállásról és az energetikai átállásról beszélünk, munkahelyeket kell biztosítanunk” – tette hozzá Lelievre, akinek a cége 25 főt foglalkoztat.

Jelenleg a Pi-Pop havonta 100 kerékpárt gyárt. A jövőben a cég célja, hogy 2024-ig havi ezer kerékpárt gyártson le.

Lelièvre-nek európai ambíciói is vannak.

„2025-ben az európai piacot szeretnénk megcélozni, jelenleg a lehetséges forrásbevonásról tárgyalunk” – mondta.

Ennek a diónak a feltörése óriási lehetőség lehet a cég számára, mivel az EU 1,2 millió elektromos kerékpárt és 5,2 millió nem elektromos kerékpárt importált (az exportált mennyiség ötszörösét) az Eurostat uniós adatügynökség szerint.

Forrás: euronews.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936