Egy francia cég megalkotta az első olyan e-bike-ot, amelyhez nincs szükség akkumulátorra
Adrien Lelièvre francia vállalkozó ötlete, a Pi-Pop e-bike szuperkondenzátort használ az energia tárolására, nem pedig akkumulátort.
Az elektromos kerékpárokkal az a probléma, hogy az akkumulátorok előállítása sok természeti erőforrást, például lítiumot vagy ritkaföldfém elemeket igényel, amelyekhez kiterjedt és gyakran környezetre káros bányászati eljárásokra van szükség.
Adrien Lelièvre francia vállalkozó azonban úttörő, fenntartható megoldást dolgozott ki.
Az elektronikai múlttal rendelkező feltaláló egy Pi-Pop nevű elektromos kerékpárt tervezett és szabadalmaztatott, amely nem lítium akkumulátorokat, hanem szuperkondenzátorokat használ.
„A rendszer akkor töltődik fel, amikor a tekerés könnyű, és amikor a kerékpár fékez – a motoros fékezésnek köszönhetően – az energia szükség esetén visszaadódik” – mondta Lelièvre, a motort gyártó cég, a STEE igazgatója az Euronews Nextnek.
Leegyszerűsítve a szuperkondenzátor úgy működik, hogy elektrosztatikus módon tárolja az energiát, vagy lassan mozgó töltés útján.
Ezzel szemben a lítium akkumulátor kémiai reakcióként tárolja az energiát. Más szóval, egy szuperkondenzátor nagyon gyorsan képes energiát raktározni és felszabadítani, amikor arra szükség van. A kerékpár esetében ez azt jelenti, hogy energiát halmoz fel, amikor az ember pedáloz vagy fékez, és azt a nehezebb műveletek segítésére használja, mint például az újraindítás vagy a hegymenet.
Lelievre becslése szerint a motoros szuperkondenzátorai által nyújtott segítség 50 m-es szintemelkedés kezelésére elegendő, ha előzőleg vízszintes menetben töltik, így az európai városok mintegy 80 százalékában alkalmas a használatra.
A szuperkondenzátor koncepciója önmagában nem újdonság; az elsőket az 1970-es évek végén gyártották. Napjainkban fotovoltaikus rendszerekben (például napelemekben), digitális fényképezőgépekben és egyes hibrid vagy elektromos járművekben használják a teljesítmény javítására. Lelièvre számára ésszerű volt a technológiát kerékpárokban használni.
A kerékpár gyártása során nem használnak ritkaföldfém anyagokat, mivel a szuperkondenzátorok szénből, vezető polimerből, alumíniumfóliából és cellulózból készülnek – olyan anyagokból, amelyekre már léteznek újrahasznosítási eljárások.
Nem kell várni a kerékpár feltöltésére sem, ez egy újabb előny a klasszikus e-bike-okhoz képest. A cég azt is állítja, hogy a szuperkondenzátor élettartama 10-15 év, míg egy lítium akkumulátoré öt vagy hat.
A kerékpárt – immár harmadik generációs kivitelben – jelenleg Orléans-ban szerelik össze. Lelièvre számára, akinek karrierje a francia elektronikai iparban épült fel, fontos volt, hogy Franciaországban helyben gyártsák.
„Úgy gondolom, hogy nem tudunk újítani, ha elveszítjük az irányítást a termelés felett” – mondta. „Amikor a fenntartható fejlődésről, az ökológiai átállásról és az energetikai átállásról beszélünk, munkahelyeket kell biztosítanunk” – tette hozzá Lelievre, akinek a cége 25 főt foglalkoztat.
Jelenleg a Pi-Pop havonta 100 kerékpárt gyárt. A jövőben a cég célja, hogy 2024-ig havi ezer kerékpárt gyártson le.
Lelièvre-nek európai ambíciói is vannak.
„2025-ben az európai piacot szeretnénk megcélozni, jelenleg a lehetséges forrásbevonásról tárgyalunk” – mondta.
Ennek a diónak a feltörése óriási lehetőség lehet a cég számára, mivel az EU 1,2 millió elektromos kerékpárt és 5,2 millió nem elektromos kerékpárt importált (az exportált mennyiség ötszörösét) az Eurostat uniós adatügynökség szerint.
Forrás: euronews.com