Egy német startup máshogy képzeli el a vezető nélküli autókat

A Vay német startup bevezette úgynevezett „teledriving” megoldását az Egyesült Államokban, ezzel közvetlen versenybe szállva a mobilitástechnológiai térben működő jobban finanszírozott és értékesebb amerikai cégekkel.

A társaság, amely eddig 110 millió dolláros támogatást kapott befektetőktől, köztük a svéd befektetési óriástól, a Kinneviktől, az amerikai Coatue alaptól és a francia Eurazeo magántőke-alaptól, közölte, hogy új szolgáltatása már működik Nevadában, Las Vegasban.

A Vay szolgáltatása lehetővé teszi az emberek számára, hogy a Vay sofőrjei által távolról üzemeltetett autókban utazzanak. Ha végeztek az utazással, a Vay alkalmazásában kérhetik, hogy a cég egyik telesofőrjét vegye át, majd parkolja le az autót. Az autót ezután a Vay telesofőrje vezeti vissza.

A vállalat már végzett teszteket európai és amerikai közutakon távoli vezetőkkel, úgy, hogy senki sem ült a volán mögött. Sikerült elérni, hogy a technológiát elfogadják a szabályozók az Atlanti-óceán mindkét oldalán.

A Vay a maga részéről azt állítja, hogy a szolgáltatást a biztonság szem előtt tartásával tervezték, és a járművezetőknek szigorú teszteken és értékeléseken kell részt venniük, mielőtt telesofőrként dolgozhatnának a hálózatban.

„Teledrive technológiánkat azért fejlesztjük, hogy megfeleljünk a vonatkozó biztonsági követelményeknek, és megbízható mobilitási szolgáltatást nyújtsunk ügyfeleinknek” – mondta Thomas von der Ohe, a Vay vezérigazgatója és társalapítója a CNBC-nek.

„A távvezetésnél egy ember a felelős. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy olyan összetett manővereket kezeljünk, mint a védtelen balra kanyarodások, vészhelyzetek és útépítési munkák az emberi érzékelés és döntéshozatali képesség alapján.”

Von der Ohe hozzátette, hogy a Vay rendszerét a helyi törvényeknek megfelelően építették, és a vállalat a bevezetés előtt gondoskodott arról, hogy a nevadai hatóságok megismerjék a technológiát.

A Vay sokkal kisebb léptékű, mint a Tesla. Reméli azonban, hogy az alternatív mobilitási lehetőségek iránti kereslet növekedésével a „vezető nélküli” autókról való felfogása, miszerint a járművet egy tényleges sofőr vezeti egy távoli helyről, egyre népszerűbbé válik majd.

A Vay egy olyan autókölcsönzési szolgáltatást kínál, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy autót rendeljenek, az autót az egyik szakképzett sofőr távolról irányítva szállítsa el hozzájuk, majd elvigye őket úti céljukhoz.

Az elképzelés az, hogy miután a Vay alkalmazás felhasználója végzett az utazással, az alkalmazásban kiválaszthatja, hogy egy képzett „telesofőr” vegye át az irányítást, és a végén leparkolja az autót egy parkolóhelyen.

Von der Ohe elmondta a CNBC-nek, hogy úgy véli, hogy a vállalat megoldása hatékonyabb alternatívát jelent az olyan robotaxi-vállalatokkal szemben, mint a Tesla, a Google Waymo és a General Motors Cruise.

Elmondta, hogy a tavalyi év nehéz év volt a robotaxi-ipar számára, a General Motors például, a San Francisco-i önvezető autók piacának egyik fő szereplője, 50%-kal csökkentette Cruise önvezető egységére fordított kiadásait, miután a robotaxija számos balesetben vett részt, köztük egy tűzoltóautóval történt ütközésben is.

„2023 kemény év volt a robotaxik számára” – mondta von der Ohe a CNBC-nek. „Technikailag nagyon nehéz egy robotaxi szolgáltatást működtetni. Nem sok olyan cég van, amelyik meg tudja csinálni” – tette hozzá, és a Waymo-t olyan ritka példaként említette, amely az autonóm flottákat rendben üzemelteti.

Ez költségszempontból sem működik – tette hozzá von der Ohe, mondván: „Ha elérhetővé válnak, Uber-árat kell felszámolni.”

„Jelenleg messze vannak ettől a hatékonyságtól a működési költségek és a beruházási költségek tekintetében” – mondta.

„Ezek olyan kihívások, amelyekhez teljesen ellentétes módon közelítünk. Nem azt mondjuk, hogy rosszul csinálják, vagy mi jobban csináljuk, hanem egyszerűen másként” – mondta, hozzátéve, hogy a Vay sokkal olcsóbb szolgáltatást kínál majd.

Forrás: www.cnbc.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936