Egy robotaxit vádoltak egy San Francisco-i férfi haláláért, de valójában elütötte egy városi busz

Néhány hete, amikor a San Francisco-i mentők megpróbáltak távozni egy olyan helyszínről, ahol egy férfi súlyosan megsérült, egy Cruise robotaxi állítólag a mentőautó útjában ácsorgott, nem értve, hogy félre kell állnia az útból. A férfi nem sokkal később meghalt.

A helyiek és a robotaxik között mostanában nagy a feszültség, mióta néhány héttel ezelőtt az állam több száz automatizált járművet engedélyezett Bay Area útjain. Ez az epizód csak megerősíti a lakosok legrosszabb félelmeit. Az aggodalmakat megerősíteni látszott az a tény, hogy az autók akadályoztak egy mentőjárművet – végzetes eredménnyel. Ami még rosszabb, egy kiszivárgott közbiztonsági feljegyzés azt mutatta, hogy az incidenshez kötődő segélyhívók kifejezetten a Cruise autóit hibáztatták lelassult reagálásukért.

Mostanra azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a történet ennél bonyolultabb. Egyrészt a város illetékesei most – hetekkel később – tisztázták, hogy a Cruise nem hibás a férfi halálában. Másrészt kiderült, hogy a férfit valójában egy városi busz ütötte el halálosan, ami azt jelenti, hogy míg a katasztrófavédelem részben az önvezető autókat hibáztatta a halálos kimenetelért, valójában egy ember által irányított városi jármű volt az, ami megsebesítette a férfit.

Az esetről a San Fransisco Standard számolt be: a szóban forgó áldozat egy 69 éves hajléktalan volt, aki a földre esett egy városi busz mögött, amely elütötte, és így súlyosan megsérült. Úgy tűnik, hogy sem a buszsofőr, sem az utasok nem vették észre, hogy elütötték. Nem sokkal az eset után megjelentek a mentők, és miután berakták a férfit a mentőbe, összetalálkoztak a Cruise járművével. A tűzoltóság kezdeti jelentésében a katasztrófaelhárítók egyértelműen az önvezető autók szerepéről beszéltek az incidensben. A feljegyzés így szól:

„A beteget életveszélyes sérülésekkel tették a mentőautóba, de a Cruise járművek nem mozdulása miatt kezdetben nem tudtuk elhagyni a helyszínt” – áll a jelentésben. „Ez a késés, bármilyen minimális is, hozzájárult a helyzet rossz kimeneteléhez. Elfogadhatatlan az a tény, hogy a Cruise autonóm járművek továbbra is blokkolják a kritikus 911-es hívásokra való kiszállást és a helyszín elhagyását.”

A Cruise korábban tagadta, hogy járműveinek bármi köze lett volna a férfi halálához, azt állítva, hogy mindössze 90 másodperc telt el a hordágyra helyezés és a helyszín elhagyása között.

Ezen a héten a tisztviselők közleményt adtak ki, amelyben tisztázták, hogy hivatalosan nem a Cruise-t okolták Davis haláláért.

„A San Francisco-i tűzoltóparancsnok nem tulajdonította ezt a gyalogos halálesetet a Cruise AV-knak” – áll a tűzoltóparancsnok és a városi közlekedési hivatal közös közleményében. A nyilatkozat részben a sajtót hibáztatja, amelyek „a helyszínen tartózkodó egyik munkatárs belső jelentésére támaszkodtak” abban a felfogásban, hogy Cruise okolható a férfi haláláért. „A város legmélyebb részvétét fejezi ki az áldozat családjának és barátainak” – zárul a közlemény.

A városi tisztviselők frissített nyilatkozatára reagálva a Cruise a következő nyilatkozatot adta ki: „Semmi sem csökkenti az elveszett élet tragédiáját, de nagyra értékeljük a tűzoltóparancsnok felvilágosítását, miszerint ezt nem a Cruise-nak tulajdonították. A folyamatos és fokozott együttműködést közös célunk, a közúti biztonság érdekében.”

Függetlenül attól, hogy a Cruise volt-e a hibás ebben a konkrét incidensben, egyértelműnek tűnik, hogy San Franciscóban viharos idők járnak, mivel az automatizált vezetési iparág a várost óriási béta tesztelési terepként használja robotaxi kísérleteihez. Ilyen körülmények között logikus, hogy a helyiek bosszankodnak, vagy egyenesen félnek. Ami még relevánsabb, hogy a város közlekedésbiztonsági tisztviselői és a robotaxi ipar közötti feszültség nem igazán tűnik úgy, mintha egyhamar megszűnne. A város tisztségviselői különösen óvatosak egy új, vitathatatlanul kísérleti technológiával szemben, mely megállíthatja a forgalmat, és akár baleseteket okozhat. Csak az idő fogja eldönteni, hogy ez az óvatosság indokolt-e vagy sem.

Forrás: gizmodo.com.au

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936