Egy tanulmány szerint a kerékpárosok okosszemüveget viselhetnének, hogy üzeneteket kapjanak az önvezető autóktól

A Glasgow-i Egyetem kutatói szerint az önvezető autóknak meg kell tanulniuk a „kerékpárosok nyelvét”, hogy az utak biztonságosak legyenek.

Az ember-számítógép interakciókkal foglalkozó szakemberek csapata „A vezető-kerékpáros interakció vizsgálata a valós forgalomban” címmel tanulmányt írt, amely azt sugallja, hogy többet kell tenni a kerékpárosok védelme érdekében, ha az önvezető autók [autonóm járművek vagy AV-k] gyakoribbá válnak.

„Sok kutatás folyt az elmúlt években a gyalogosok biztonságának megőrzését segítő, autonóm jármű biztonsági funkciók beépítésével kapcsolatban, de viszonylag keveset foglalkoztak azzal, hogy az AV-k hogyan oszthatják meg biztonságosan az utat a kerékpárosokkal”, mondta Stephen Brewster a Glasgow-i Egyetem professzora, aki a kutatást vezette.

„Ez aggodalomra ad okot, mivel az AV-k egyre gyakoribbá válnak az utakon. Míg a gyalogosok általában erősen ellenőrzött helyzetekben, például útkereszteződésekben találkoznak az AV-kkal, a kerékpárosok hosszabb ideig közlekednek az autók mellett, és a járművezetőkkel való kétirányú interakcióra hagyatkoznak egymás szándékainak meghatározásához.”

„Ez egy sokkal bonyolultabb viselkedéskészlet, ami nagy kihívást jelent az AV-k jövendő generációi számára” – folytatta. „Jelenleg az önvezető autók nagyon kevés közvetlen visszajelzést adnak a kerékpárosoknak, hogy segítsék őket a kritikus fontosságú döntések meghozatalában, mint például, hogy biztonságos-e az előzés vagy a sávváltás. Ha az autó és a kerékpár közötti kényes interakciók a találgatásra alapozódnak, az kevésbé biztonságossá teheti az utakat.”

A csapat egy sor ajánlást fogalmazott meg tanulmányában, amelyek azzal kezdődnek, hogy az AV-knek „megfelelően kell viselkedniük, és meg kell érteniük az emberi kommunikációt” a biztonságos működéshez.

Az egyik sci-fibe illő megoldás az, hogy a kerékpárosok „okosszemüveget” viselnek, amellyel az AV-k közvetlenül kommunikálhatnak, de ez nyilvánvalóan a kerékpárosra hárítaná a terhet, nem pedig az autóra vagy annak vezetőjére.

A kutatók szerint „az egyetlen holisztikus interfész részeként működő több összekapcsolt interfész” azt jelentheti, hogy „az AV-k közvetlen üzeneteket küldhetnek az olyan interfészt viselő kerékpárosoknak, mint az AR [kiterjesztett valóság] szemüveg”.

Az önvezető autók a külsejükre szerelt kijelzőkkel is jobban jelezhetik szándékaikat – javasolják a kutatók, amely olyan információkat ad, mint a kanyarodási, lassítási vagy gyorsítási szándék.

A tanulmány azonban arra figyelmeztet, hogy az autók és a vezetők közötti interfészek tervezőinek „kerülniük kell a kerékpárosok felesleges információkkal való túlterhelését, különösen olyan esetekben, amikor a közlekedők mozognak”.

A kutatók két megfigyelési tanulmányt készítettek a közúti forgalomról Glasgow városában és környékén, hogy többet megtudjanak arról, hogyan lépnek kapcsolatba a közlekedők egymással, hogy megoldást találjanak a problémára.

A csoport 414 különálló interakciót figyelt meg a kerékpárosok és az autósok között öt városi kereszteződésben a délelőtti és késő délutáni forgalmas időszakokban, figyelve, hogy a kerékpárosok és a járművezetők tudatában vannak-e egymásnak, ha egymás mellé kerülnek, hogyan jelzik szándékukat a következő manőverükre, hogyan egyeztették, hogy ki mozdul először, és hogyan adtak visszajelzést a manőver befejezése után.

Fizikai és hangi jelzéseket, valamint implicit jeleket, például lassítást tanulmányoztak, hogy megtudják, hogyan működnek az interakciók.

A csapat 12 önkéntesnek szemmozgás-követő szemüveget és fejre szerelt videokamerát is adott a kerékpározáshoz, hogy megtudják, mit néznek az emberek utazásuk során.

„Együttesen ez a két tanulmány bemutatja a járművezetők és a kerékpárosok közötti interakciók részleteit, és azt, hogy a kerékpárosok hogyan használják a szemüket a mozgásukkal kapcsolatos döntések meghozatalára, amelyeket a korábbi kutatások nem figyeltek meg széles körben” – mondta Brewster professzor. „Az idő múlásával ezek az úthasználók egy közös nyelvet fejlesztettek ki, amely segít nekik biztonságosan közlekedni a közös helyeken a forgalomban.

„Ezen nyelv működési módjának azonosítása segít a kerékpárosokkal való kommunikáció új, sokoldalú módszereinek kidolgozásában, amelyek minden közlekedési helyzetben könnyen érthetők, megbízhatóan informatívak és kiszámíthatók.”

Forrás: cyclingweekly.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936