Egy tanulmány szerint a Teslánál a legmagasabb a halálos kimenetelű balesetek aránya az autómárkák közül

Több mint 25 éve szolgálja ki a technológia szerelmeseit.

Miközben a Tesla még nem válaszolt az iSeeCars jelentésére, a szabályozó hatóságok és a fogyasztók szigorúan figyelik a vállalat következő lépéseit. Ahogy az autonóm és félautonóm járművek egyre elterjedtebbé válnak, nyilvánvaló, hogy az iparnak meg kell küzdenie a biztonságosabb autók létrehozásának műszaki kihívásaival és a közúti biztonságot továbbra is befolyásoló emberi tényezőkkel.

Az iSeeCars autókutató cég legújabb tanulmánya megkérdőjelezi a Tesla régóta fennálló hírnevét, mint a legbiztonságosabb közúti járművek gyártója. A jelentésből kiderül, hogy az összes autómárka közül a Tesla járművekben a legmagasabb a halálos kimenetelű balesetek aránya, ami ellentmond a vállalat merész állításainak a biztonságról, és megkérdőjelezi Elon Musk vezérigazgató e témával kapcsolatos számos kijelentését.

A 2017 és 2022 közötti, 2018 és 2022 közötti autómodellek halálos ütközéseit elemző tanulmány megállapította, hogy a Teslában 5,6 halálos baleset történt egymilliárd mérföldönként, ami alig haladja meg a Kia 5,5 per milliárd mérföldes adatát. Ez a statisztika a Teslát a legtöbb halálos balesetet okozó márkák listájának élére helyezi.

A jelentésben két Tesla modellt emeltek ki. A Tesla Model Y a hatodik helyen végzett a legveszélyesebb autók között, a halálos balesetek aránya 3,7-szer magasabb, mint egy átlagos autóé, és 4,8-szor magasabb, mint egy átlagos SUV-é. Eközben a Tesla Model S esetében a halálos kimenetelű balesetek aránya kétszerese az átlagos autókénak.

Ezek az eredmények éles ellentétben állnak Elon Musk, a Tesla vezérigazgatójának kijelentéseivel és a vállalat marketinganyagaival. Musk többször is állította, hogy a Teslák „a legbiztonságosabb autók az utakon”, míg az autógyártó úgy forgalmazza járműveit, mint „a világ legbiztonságosabb autói”.

A tanulmány eredményei különösen figyelemreméltóak a Tesla fejlett vezetéstámogató technológiái, köztük az Autopilot és a Full Self-Driving (FSD) kapcsán. Ezeket a rendszereket úgy tervezték, hogy csökkentsék az emberi hibákat és növeljék a biztonságot, de az adatok azt sugallják, hogy nem olyan hatékonyak, mint azt állítják.

Karl Brauer, az iSeeCars ügyvezető elemzője a Rolling Stone-nak elmondta, hogy a megnövekedett baleseti arányok valószínűleg „a vezetői viselkedés és a vezetési körülmények kombinációját tükrözik”, nem pedig a jármű biztonsági problémáit.

A Tesla biztonsági állításai és a valós baleseti adatok közötti eltérés a szabályozó hatóságok figyelmét is felkeltette. A National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) és az Igazságügyi Minisztérium is vizsgálja, hogy a Tesla félrevezette-e az ügyfeleket az Autopilot és az FSD rendszerei képességeivel kapcsolatban.

A kritikusok azzal érvelnek, hogy ezek a fejlett rendszerek a vezető túlzott magabiztosságához vagy a figyelem elterelődéséhez vezethetnek, ami potenciálisan hozzájárulhat a balesetekhez, amikor manuális beavatkozásra van szükség. A baleseti adatok és a folyamatban lévő vizsgálatok ellenére Elon Musk továbbra is optimista a Tesla autonóm vezetési jövőjét illetően.

Októberben Musk bemutatta a kormány nélküli Robotaxi vagy Cybercab terveit, előrejelzése szerint a gyártás 2027 előtt megkezdődik. Az iparági szakértők azonban továbbra is szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a Tesla képes-e felvenni a versenyt az autonóm taxipiac olyan bevált, már működő, aktív flottával rendelkező szereplőivel, mint a Google leányvállalata, a Waymo.

A tanulmány egy aggasztó tendenciára is rávilágít az autóiparban. Míg a modern járműveket egyre fejlettebb biztonsági funkciókkal látják el, a növekvő balesetszámok és halálozási arányok azt sugallják, hogy ezeket a fejlesztéseket ellensúlyozza a figyelem elterelődése vezetés közben és a nagyobb sebesség. A tanulmányból származó adatok emlékeztetnek arra, hogy még a legfejlettebb járműtechnológiák sem képesek teljes mértékben kompenzálni a volán mögötti emberi viselkedést.

Forrás: techspot.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936