Egy tanulmány szerint tapasztalhatók az elektromos járművek egészségügyi előnyei
Az elektromos autók még mindig kisebbségben vannak Amerika útjain, a kutatók azonban már úgy látják, hogy a csökkentett kipufogógáz-szennyezés jótékony hatással van az egészségre.
Egy új kaliforniai tanulmány szerint a legtöbb teljesen elektromos autóval – úgynevezett zéró emissziós járművekkel – üzemelő negyedekben csökkent az asztmával kapcsolatos látogatások száma a sürgősségi osztályokon. A kutatók úgy vélik, hogy ennek oka a levegőben lévő nitrogén-dioxid (NO2) alacsonyabb szintje.
„A tanulmány eredményei az első valós bizonyítékok közé tartoznak, amelyek arra utalnak, hogy a nulla kibocsátású járművekre való átállás mindenki számára előnyös lehet, mivel csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, és potenciálisan javíthatja a helyi levegő minőségét és egészségét” – mondta a tanulmány társszerzője. Sandrah Eckel, a Los Angeles-i Dél-Kaliforniai Egyetem Keck Orvostudományi Karának népesedési és közegészségügyi docense.
Az elektromos autók elterjedését azonban csak a magasabb jövedelmű és iskolai végzettségű területeken tapasztalták – mondta. Ennek oka lehet a magasabb költségük és a bérelt ingatlanokban található töltési lehetőségek hiánya.
„Aggódunk a környezeti igazságosság miatt, mert azok a közösségek, amelyek a legtöbbet profitálnának a levegőszennyezés és az asztmás sürgősségi látogatások csökkenéséből, maradhatnak le leginkább az elektromos működésre való átállásról” – mondta Eckel.
„Le kell küzdenünk az elektromosra váltás előtt álló akadályok egy részét, és meg kell győződnünk arról, hogy a támogató intézkedések azt a lakossági csoportot célozzák meg, amely a legtöbbet profitálna ezekből a környezeti és egészségügyi előnyökből” – tette hozzá.
Eckel és kollégái a Kaliforniai Gépjárművek Minisztériumának adatait használták fel az elektromos autók vásárlásainak irányítószám alapján történő vizsgálatára, valamint az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségétől származó adatok alapján a NO2-szint elemzésére. Nyomon követték a 2013 és 2019 közötti asztma miatti sürgősségi ellátást is. Az asztmát, egy légúti rendellenességet régóta összefüggésbe hozták olyan légszennyező anyagokkal, mint az NO2.
Az irányítószám szintjén 1000 főre jutó minden további 20 elektromos vagy nulla károsanyag-kibocsátású jármű után a kutatók 3,2%-os csökkenést tapasztaltak az asztmával kapcsolatos sürgősségi látogatások arányában.
Ahogy egyre több elektromos autó és teherautó közlekedik az ország útjain, Eckel úgy véli, hogy az egészségügyi előnyök annál tovább növekednek. Megjegyezte, hogy 2035-ig minden eladott személygépkocsinak és könnyű teherautónak zéró emissziós járműnek kell lennie Kaliforniában.
„Figyelemreméltó volt, hogy már most is tapasztalunk egészségügyi és esetleg levegőminőségi javulást a zéró emissziós járművek növekvő számával kapcsolatban, bár a zéró emissziós bevezetési szintek még mindig alacsonyak” – mondta Eckel.
A Kaliforniai Kormányzói Hivatal szerint tavaly ősszel a Kaliforniában eladott új autók közel 18%-a teljesen elektromos volt. Ez az arány az egész országban körülbelül 6%.
Will Barrettet, az American Lung Association tiszta levegő támogatásáért felelős vezető igazgatóját lenyűgözték a tanulmány eredményei.
„Ez a tanulmány valóban megmutatja, hogy a kipufogógáz szennyezés megszüntetése valódi előnyökkel járhat a közösség egészsége számára” – mondta Barrett, aki nem vett részt a tanulmányban. „A lehetséges egészségügyi előnyök jelentősek.”
„Az asztmás rohamok, a szívinfarktusok és a szélütések, a korai halálozások és a tüdőrák számának csökkentéséről beszélünk” – jegyezte meg. „És több millió elveszett munkanapot is el lehetne kerülni a belsőégésűről a zéró kibocsátású közlekedésre való átállással.”
„Ügyelni kell arra, hogy minden közösség – akár vidéki, vagy alacsony jövedelmű – számára egyenlően megjelenjenek ezek az egészségügyi előnyök” – mondta Barrett. „Ahogy az ország a zéró kibocsátású nehéz teherautók és buszok felé halad, még több légszennyezettségi és egészségügyi javulásra lehet számítani.”
Véleménye szerint a teherszállító járművek elektromosra való átállása még nagyobb jelentőségű, mint a személygépjárműveké, mivel például az Egyesült Államokban az utakon lévő járművek csak 5-10%-a közép vagy nehéz tehergépjármű, de ezek szennyezik leginkább a levegőt. „A zéró emissziós teherautók bevezetése a legfontosabb közegészségügyi intézkedés jelenleg”, mondta Barrett.
Forrás: UPI