Egy új autonóm vezetési technológia „megtanulja” és felhasználja az emberi érzelmeket vezetési döntéseihez

A világon az egyik leginkább az amerikaiak félnek a robotrendszerekkel és az önvezető autókkal kapcsolatos technológiáktól. Ezeknek az aggályoknak a kezelése elengedhetetlen, ha a technológia előre lépésében reménykedünk.

A Floridai Atlanti Egyetem Mérnöki és Számítástudományi Főiskolájának kutatója új technológiát dolgozott ki az autonóm rendszerek számára, amely reagál az emberi érzelmekre, a gépi tanulással rögzített emberi hangulatok alapján. Megoldása, az „Adaptív Hangulatszabályozás Félig vagy Teljesen Autonóm Járművekbe”, versenyképes szabadalmat nyert az Egyesült Államok Szabadalmi és Védjegyhivatalától.

Az adaptív hangulatszabályozás kényelmes, kellemes, és ami még fontosabb, megbízható élményt nyújt az autonóm járművekkel kommunikáló emberek számára. A technológia számos autonóm rendszerben alkalmazható, ideértve az önvezető autókat, az autonóm katonai járműveket, az autonóm repülőgépeket vagy helikoptereket, sőt a szociális robotokat is.

„A találmány különlegessége, hogy az észlelt érzelmekhez kapcsolódó üzemmódokat és paramétereket kölcsönösen megosztják a szomszédos járművekkel az adaptív hangulatvezérlő modul céljainak elérése érdekében a félig vagy teljesen önálló járműben, kooperatív vezetési környezetben” – mondta Mehrdad Nojoumian, Ph. D., feltaláló és egyetemi docens a Számítástechnikai és Villamosmérnöki és Számítástudományi Tanszéken, valamint az Autonómia, Biztonság és Bizalom az Autonómiában labor igazgatója. „Az ember és a mesterséges intelligencia/autonómia kölcsönhatás az egyetemek és az iparág figyelmének középpontjában áll. Pontosabban, az emberek és az AI/autonóm technológiák közötti bizalom kritikus szerepet játszik ezen a területen, mert közvetlenül befolyásolja e modern technológiák társadalmi elfogadhatóságát.”

Az „Adaptív Hangulatszabályozás Félig vagy Teljesen Autonóm Járművekben” elnevezésű szabadalom nem-tolakodó szenzoros megoldásokat alkalmaz félig vagy teljesen autonóm járművekben a vezető és az utasok hangulatának érzékelésére. Az információkat az arckifejezések, a fogantyúkban/ülésekben lévő érzékelők és több más megfigyelő eszköz – köztük hőkamerák – segítségével gyűjtik.

Ezenkívül az adaptív hangulatvezérlő rendszer valós idejű gépi tanulási mechanizmusokat tartalmaz, amelyek tovább tanulhatják a vezető és az utasok hangulatát. Az eredményeket ezután elküldik az autonóm jármű szoftverrendszerének, amely lehetővé teszi a jármű számára, hogy reagáljon az érzékelt érzelmekre a megfelelő működési mód kiválasztásával, mint például a normál, óvatos vagy éber vezetési móddal.

„A teljesen vagy félig autonóm járművek technológiájával kapcsolatosan az egyik fő probléma, hogy előfordulhat, hogy nem képesek pontosan megjósolni más önvezető és ember által vezetett járművek viselkedését. Ez az előrejelzés elengedhetetlen az autonóm járművek megfelelő közlekedéséhez az utakon” – mondta Stella Batalama, Ph.D., a Mérnöki és Számítástudományi Főiskola dékánja. „Nojoumian professzor innovatív csúcstechnológiája megkerüli ezt a problémát azzal, hogy gépi tanulási algoritmusok segítségével megtanulja az ilyen járművekkel közlekedő emberek viselkedési mintáit.”

Forrás: Techxplore

https://techxplore.com/news/2021-06-machine-learned-human-emotions-autonomous-vehicles.html

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936