Egy új tanulmány hatalmas hibát tárt fel a Tesla Autopilottal és a hasonló rendszerekkel kapcsolatban

A Tesla Autopilot vezetőtámogató rendszere az egyik legismertebb autó technológia, amely kormányfogás nélküli vezetési élményt ígér a járművezetőknek, de ez igazából nem valósul meg.

Az Autopilot fejlesztésével megbízott jelenlegi és korábbi Tesla-alkalmazottak azt mondták a Business Insidernek, hogy kollégáik időnként arra törekedtek, hogy megtanítsák „emberszerűbben” vezetni a rendszert, azaz arra tanítsák, hogy ne engedelmeskedjen az olyan közlekedési tábláknak, mint pl. „Piros lámpánál tilos a kanyarodás” vagy „Megfordulni tilos”

Ezenkívül az amerikai ügyészek azt vizsgálják, hogy a Tesla követett-e el csalást azáltal, hogy félrevezette ügyfeleit és befektetőit az Autopilot szoftver tényleges képességeivel kapcsolatban.

Egy új tanulmány azt sugallja, hogy az Autopilot és más autók hasonló technológiái rossz sofőrök következő generációját nevelhetik ki, akik mindenféle más tevékenységet végeznek, ahelyett, hogy az utat néznék és vezetnének.

Az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) közelmúltbeli jelentése szerint a sofőrök nagyobb valószínűséggel végeznek egyéb tevékenységeket a volán mögött, köztük olyan zavaró dolgokat, mint a telefonjukkal való játék vagy étkezés, amikor egy részben automatizált vezetési rendszer, például a Tesla Autopilot be van kapcsolva.

Az intézet két különálló tanulmány eredményeit gyűjtötte össze, amelyeket a Massachusetts Institute of Technology AgeLab kutatóival közösen végeztek. A kutatók a vezetői viselkedést vizsgálták két különböző márkától származó, részben automatizált vezetési rendszer, a Volvo Pilot Assist és a Tesla Autopilot használata során.

A tanulmányok eredményei azt mutatták, hogy jobb biztosítékokra van szükség a biztonságos, figyelmes vezetés biztosításához.

Az IIHS Volvókkal végzett tesztjei során Pilot Assist szoftverrel felszerelt, 2017-es Volvo S90 szedánokban elemezték 29 önkéntes viselkedését, hogy megtudják, „mennyire valószínű, hogy a sofőrök nem vezetési tevékenységet folytatnak”, amikor bekapcsolják a Pilot Assistet.

Megállapításaik szerint az összes sofőr kellőképpen felbátorodott ahhoz, hogy olyan tevékenységeket végezzen, amelyek során levette a tekintetét az útról a Pilot Assist használata közben, ami megköveteli, hogy a vezetők a kormányon tartsák a kezüket.

Egy másik tanulmányban az IIHS és az MIT kutatóinak egy másik csoportja 14 embert vizsgált meg, akik először használták a Tesla Autopilotját. A résztvevők 2020 Autopilottal felszerelt Tesla Model 3-at kaptak, és egy hónap leforgása alatt a résztvevők összesen több mint 12 000 mérföldet tettek meg az Autopilot használatával, és 3858 figyelmeztetést váltottak ki.

Ezalatt a résztvevők megtanulták, hogyan reagáljanak hatékonyabban és gyorsabban a riasztásokra, amelyek arra bátorították őket, hogy olyan dolgokat tegyenek a volán mögött, amelyek nem a vezetéshez kapcsolódtak, és nem figyeltek közben az útra.

„Ezek az eredmények jól jelzik azt, hogyan tanulnak az emberek” – mondta David Harkey, az IIHS elnöke nyilatkozatában. „Ha arra tanítod őket, hogy azt gondolják, hogy az odafigyelés azt jelenti, hogy néhány másodpercenként megmozdítják a kormányt, akkor pontosan ezt fogják tenni.”

„Mindkét tanulmány alapján a járművezetők figyelemelterelő tevékenységeket végeztek” – mondta Harkey. „Ez mutatja, hogy a részleges automatizálási rendszereknek miért van szükségük erősebb biztosítékokra a visszaélések megelőzése érdekében.”

A Volvo honlapján a svéd autógyártó azt állítja, hogy „a vezető kezének a kormányon kell lennie”, hogy a Pilot Assist működjön. Ezenkívül a Volvo arra kéri a vezetőket, hogy vezetés közben „aktívak és éberek” legyenek, „mivel a Pilot Assist nem képes minden helyzetet felismerni, és a funkció előzetes figyelmeztetés nélkül ki- és bekapcsolhat.”

Az autógyártó arra is figyelmeztet, hogy a Pilot Assist „nem egy ütközés-elhárító rendszer”, és nem képes „következetesen fékezni” olyan veszélyek esetén, mint az emberek, állatok, kerékpáron vagy motorkerékpáron közlekedők. Ezenkívül emlékezteti a járművezetőket, hogy „be kell avatkozniuk, ha a rendszer nem érzékeli az előttük haladó járművet”.

Ezenkívül a Tesla webhelye megjegyzi, hogy az Autopilotot és a hozzá tartozó Full Self-Driving szoftvert „teljesen figyelmes sofőrrel, akinek a keze a kormányon van, és készen áll arra, hogy bármikor átvegye az irányítást” használják. Arra is figyelmeztetnek, hogy „bár ezeket a funkciókat úgy tervezték, hogy idővel egyre jobban használhatók legyenek, a jelenleg engedélyezett funkciók nem teszik autonómmá a járművet”.

Forrás: thestreet.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936