Egy új tanulmány szerint az elektromos járművek súlyosbítják a közelgő környezeti válságot
Az elektromos járművek akkumulátoraihoz használt lítium és kobalt mellett egy másik értékes anyagra, a rézre is szükség van az összes autó legyártásához, amelyeknek az utakon kell közlekedniük a kitűzött környezetvédelmi célok elérése érdekében. És a Cornell és a Michigan Egyetem professzorainak újonnan publikált tanulmánya azt sugallja, hogy abból nem lesz elég.
A Cornell professzora, Lawrence M. Cathles és a Michigani Egyetem Föld- és Környezettudományi professzora, Adam Simon „Rézbányászat és járművillamosítás” című új tanulmánya szerint a rezet nem lehet elég gyorsan kibányászni ahhoz, hogy elkészítsék a vezetékeket és más alkatrészeket, amelyek szükségesek a megújuló energiára való átállás céljának eléréséhez.
Simon a tanulmányban azzal érvel, hogy sokkal több rézre lesz szükség az összes vezetékhez, amely a környezetvédelmi politika középpontjában álló újszerű elektromos autókba kerül, valamint az új vezetékekhez, amelyek a hálózatról való feltöltésükhöz szükségesek.
„Egy normál Honda Accordhoz körülbelül 40 font rézre van szükség. Ugyanazon akkumulátoros elektromos Honda Accordnak csaknem 200 font rézre van szüksége. A szárazföldi szélturbinák körülbelül 10 tonna rezet igényelnek, a tengeri szélturbinákban pedig ez a mennyiség több mint a duplájára nőhet” – mondta Simon. „[…] a szükséges mennyiségű rezet lényegében lehetetlen a bányavállalatok számára előállítani.”
A tanulmányban az UMich professzora és a Cathles a rézbányászati vállalatok több mint 120 éves globális adataira tekint vissza, emellett kiszámították az amerikai elektromos infrastruktúra, valamint az útra kerülő új elektromos járművek szükségleteit. Azt találták, hogy a megújuló energia iránti igény meghaladja azt, amit a rézbányák jelenleg képesek termelni.
Simon szerint a probléma nagy része a bürokratikus folyamatokban rejlik, amelyek akkor történnek, amikor egy új réz ásványi lelőhelyet fedeznek fel, és ténylegesen kiadják a réz bányászatára és kitermelésére vonatkozó engedélyt; ami bő 20 évig is eltarthat – ami alatt az elektromos járművek technológiája rengeteget fejlődhet, de akár el is tűnhet.
Tanulmányuk szerint ahhoz, hogy globális szinten megfeleljenek az elektromos járművek szükségleteinek, a következő néhány évtizedben akár hat új rézbányának is működőképesnek kell lennie, és kibocsátásuk 40%-át kizárólag elektromos járművekhez kapcsolódó anyagokra kellene fenntartani. Simon és Cathles adatai szerint a világ rézbányáinak 115%-kal több rezet kell termelniük, mint amennyit az emberiség történelme során 2018-ig bányásztak, hogy kielégítsék a keresletet.
A megújuló energia és az elektromos járművek rajongójaként és elfogadójaként Simont csalódott az eredményekkel kapcsolatban.
„Van napelemem, akkumulátorom és elektromos járművem” – mondta Simon. „Teljes mértékben benne vagyok az energiaátállásban. Ezt azonban úgy kell megtenni, hogy megvalósítható legyen.”
Javaslata összhangban van az olyan autógyártók hozzáállásával, mint a Volkswagen, a Honda, sőt a Lamborghini és a Mercedes-Benz is – amelyek a gáz-hibrid járművek gyártására koncentrálnak, miközben az elektromos járművek eladásai visszaesnek.
Simon professzor reméli, hogy a hatalmon lévők belátják azt a dilemmát, amelyről úgy érzi, hogy egyelőre figyelmen kívül hagyják.
„Reméljük, hogy a tanulmány olyan döntéshozókhoz is eljut, akiknek fel kell ismerniük, hogy a réz az energiaátmenet korlátozó tényezője, és át kell gondolniuk a réz elosztásának módját” – mondta Simon.
„Tudjuk például, hogy egy Toyota Priusnak valamivel jobb hatása van az éghajlatra, mint egy Teslának. Ahelyett, hogy 20 millió elektromos járművet gyártanának az Egyesült Államokban és világszerte évente 100 millió akkumulátoros elektromos járművet, lehet, hogy megvalósíthatóbb lenne 20 millió hibrid jármű megépítésére összpontosítani.”
Forrás: thestreet.com