Elektromossá alakítanák a távolsági buszokat
Nem mindennapi projektbe fogott a belga Van Hool és az amerikai Lightning Systems annak érdekében, hogy környezetbaráttá tegyék a dízelmotorral szerelt távolsági buszokat.
A két cég nagy fantáziát az úgynevezett “repowering”-ben, azaz a teljes dízel hajtáslánc elektromosra történő cserélésében. A projekt több szempontból unikálisnak tekinthető. Egyrészt egyelőre kevés gyártó kínál ebben a szegmensben elektromos buszt, másrészt pedig olcsóbbá teheti az akkumulátor-technológiás buszok elterjesztését.
Az elektromosítás természetesen magában foglalja a nikkel-mangán-kobalt-oxid, vagyis az NMC-akkumulátorok beépítését is. A válaszható akkumulátor-csomagok teljesítményét egyelőre még nem tették közzé, de az átalakított buszok hatótávolsága 200 mérföld, vagyis akár 320 kilométer is lehet. Ugyanakkor a jobb teljesítmény érdekében ezeket az autóbuszokat is ellátják a regeneratív fékezést lehetővé tévő technológiával.
A “repowering” magában foglalja a műszerfal korszerűsítését is az elektromos hajtás kívánalmainak megfelelően. A járműveket mindamellett fejlett akkumulátor felügyeleti rendszerrel is ellátják, hogy minden üzemi körülmény mellett biztosítsák az energiatároló csomagok optimális működését. Az üzemeltetők pedig egy, a Lightning Systems által fejlesztett platformon keresztül szerezhetnek információikat a villanyosított buszaik valós idejű működéséről, így például a hatótávról, vagy éppen azok energiafelhasználásáról.
Európában jelenleg a német e-troFit és az I see electric busses Gmbh foglalkozik használt – leginkább városi – buszok villanyosításával. Szintén Németországban van terítéken a turistabuszok üzemanyagcellássá történő átalakítása, amelyben a FlixBus is részt vesz.
Forrás: Vezess