Ez a legfontosabb morális kérdés az önvezető autókkal kapcsolatban

Nem az a lényeg, hogy egy autonóm autónak választania kell egy személy vagy egy kutya között.

  • Az elmúlt négy év során az MIT Media Lab egy sor hasonló kérdést tett fel. Ez egy projekt része volt, hogy többet tudjanak meg az erkölcsi döntéshozatalról. A projekt rendkívül népszerű volt, több mint 2 millió résztvevővel több mint 200 országban.
  • Ezen a héten a Nature magazin megjelentetett egy új tanulmányt, amely felhasználja ezeket az adatokat annak megértéséhez, hogy szerte a világon miként gondolkodnak az emberek az erkölcsi kompromisszumokról. A tanulmány, az úgynevezett „Morális gép kísérlet”, begyűjti az adatokat annak megértéséhez, hogy mikor univerzálisak az ilyen jellegű kérdések körüli emberi preferenciák, és mikor preferenciák kulturális jellegűek.
  • A tanulmány megállapította, hogy szinte mindenki a több emberi élet megmentésére voksol a kevesebbel szemben, kivéve az individualista kultúrákban élő emberek. Egyes országok válaszadói jobban figyelembe veszik a kort és a státuszt. Bár néhány erkölcsi ösztön univerzálisnak tűnik, sok különbözik is az emberi társadalmakban.
  • A tanulmány egyik vezetője elmondta, hogy az adatokat abból a célból gyűjtötték, hogy azonosítsák azokat a faktorokat, amelyek az emberek szerint fontosak lehetnek egy autonóm autó etikai szempontú döntéshozatalához.
  • A tanulmány nagy része az önjáró autók szemszögéből közelíti meg a kérdéseket, azonban nem tudjuk még, hogy egy autonóm autót miként lehet beprogramozni a gépeket, hogy ilyen kompromisszumokat hozzanak létre.
  • Az önjáró autók nem használják fel ezeket az adatokat az erkölcsi döntésekhez – és valószínűleg soha nem fognak szembesülni olyan esetekkel, mint ezek a hipotézisek. A jelenlegi autonóm autókon nincs ilyen programozási lehetőség. Általában, mint egy ember, ha balesetet látnak, akkor csak fékeznek, és mindent megtesznek, hogy senki ne veszélyeztessenek. Az önvezető autókkal kapcsolatos legfontosabb kérdés az, hogy mennyire jó vezetők, mielőtt mindenfelé engedélyezik ezeket.
  • Az elmúlt években több mint egymillió ember halt meg világszerte járműbalesetekben, ráadásul az áldozatok fele nem autós volt, hanem sebezhetőbb: motoros, kerékpáros vagy gyalogos.
  • Az önvezető autókról nem állíthatjuk biztosan, hogy biztonságosabbak, mint az emberi vezetők, nincs még elegendő tapasztalat, nem áll elég adat és teszt km rendelkezésre ahhoz, hogy összehasonlításokba lehessen bocsátkozni.
  • Hogyan becsüljük meg, hogy az önjáró autók biztonságosabbak-e, mint az emberi vezetők, ha nem tudunk elegendő mennyiségű adatot gyűjteni a következtetések levonásához? Milyen biztonsági előírásokat kellene megkövetelni, mielőtt engedélyeznék ezeket az utakon? És ha az önjáró autók sokkal biztonságosabbak lennének, mint az emberi vezetők, be kellene tiltani a nem önvezető autókat? Ezek azok a valódi kérdések, amellyel meg kell birkózni, amikor az önjáró járművekről van szó, nem pedig, hogy egy orvos vagy csecsemőt üssünk-e el inkább.

Forrás: Vox

https://www.vox.com/future-perfect/2018/11/9/18072678/self-driving-cars-philosophy-safety-trolley-problem-mit

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936