Felhívás a vezető nélküli autók tengerentúlról való távvezérlésének betiltására

Az Egyesült Királyságban a Jogi Bizottság törvénymódosítást sürget, hogy korlátozzák az autonóm járművek távolról való üzemeltetését és tiltsák be a tengerentúlról való irányításukat.

Sürgősen be kell tiltani a járművek tengerentúlról való kontrollját, derül ki a kormány által megrendelt vizsgálatból.

Az angliai és walesi jogi bizottság sürgeti a kormányt, hogy tegyen gyors, rövid távú lépéseket a gyakorlat törvényen kívül helyezésére, mielőtt részletesebb jogi keretet hozna létre. Javaslatuk a közterületen közlekedő vezető nélküli járművek távirányításáról szóló jelentés része.

A technológiát már használják ellenőrzött környezetben, például farmokon és raktárakban, de felmerült, hogy szélesebb körben is alkalmazható lenne, például bérelt járművek ügyfelekhez való eljuttatására. A bizottság aggodalmát fejezte ki a járművezető és a jármű közötti kapcsolat megbízhatósága, a kiberbiztonság, és a baleseti felelősség miatt, valamint azzal kapcsolatban, hogy a sofőr teljes mértékben tisztában van-e a közlekedési helyzetekkel.

Arra is figyelmeztetett, hogy a külföldről történő távoli vezetést meg kell tiltani, „amíg megfelelő nemzetközi megállapodások nem születnek”.

Az Egyesült Királyságban jelenleg nincs konkrét jogi előírás arra vonatkozóan, hogy a sofőr az általa irányított járműben tartózkodjon. A bizottság véleménye szerint rövidtávon módosítani kell a hatályos törvényeket, és kötelezővé kell tenni egy biztonsági vezető jelenlétét távolról történő irányítás esetén. Emellett minden olyan vállalatnak, amely látótávolságon túlról és járműben ülő felügyelő nélkül kívánja használni járművét, külön engedélyt kell kérnie, és biztonsági értékelést kell benyújtania terveiről.

A felülvizsgálat azt is megállapította, hogy a távoli vezetőnek ugyanúgy felelősséget kell vállalnia tetteiért, mint annak, aki egy jármű volánja mögött ül, de nem az övé a felelősség a rajta kívülálló hibákért, mint például a csatlakozási problémákért. Korábban a bizottság azt javasolta, hogy az önvezető autók tulajdonosai ne legyenek felelősek a jármű önálló működése során okozott balesetekért vagy károkért.

Nicholas Paines KC közjogi biztos a következőket mondta: „A távvezetés izgalmas technológia, de mielőtt távvezérelt autókat látnánk az Egyesült Királyság útjain, szigorú szabályozást kell hoznunk a biztonság terén. Tanácsunk arra a következtetésre jutott, hogy a kormány azonnal képes lenne orvosolni a távvezetéssel kapcsolatos jogszabályi hiányosságokat a meglévő eszközök felhasználásával, miközben lehetőséget biztosít a vállalatok számára a technológia jogszerű használatára, feltéve, hogy rendszereik biztonságosak.”

„Hosszabb távon egy teljes szabályozási rendszert hozhatna létre a távirányítású vezetés kérdésében. A szabályozásnak választ kell adnia a biztonsági fenyegetésekkel és a baleseti felelősséggel kapcsolatos egyéb alapvető aggályokra is.”

Jesse Norman közlekedési miniszter a következőket mondta: „A távirányítást már számos iparágban sikeresen használják terepen, és óriási lehetőségek rejlenek abban, hogy új szolgáltatásokat és biztonsági funkciókat biztosítsanak a közúti járművek számára. A kormánynak gondoskodnia kell arról, hogy a biztonság az élen járjon minden új technológia használatában, és a minisztérium alaposan megfontolja a Jogi Bizottság ajánlásait.”

Forrás: Edinburgh News

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936