Franciaországban a sofőr nélküli transzfer megváltoztatja az emberek közlekedését vidéken

Egyesek azt mondják, hogy a vezető nélküli járművek jelentik a mobilitás jövőjét a vidéki területeken, de számos kihívással kell szembenézni, mielőtt teljes mértékben megvalósíthatóak lesznek.

Önvezető járatokat helyeztek üzembe Délkelet-Franciaország egy távoli régiójában, miközben egyre nő az európai érdeklődés az automatizált elektromos járművek (EV-k), mint alternatíva iránt a tömegközlekedésben.

„Megpróbáljuk biztosítani, hogy ez egy új utazási és mobilitási eszköz legyen a külvárosi vagy vidéki területeken élők számára” – mondta Yann Arnaud, a francia MACIF biztosítótársaság ügyféligényekre és innovációkra való reagálásért felelős igazgatója az Euronews Nextnek az Európai Mobilitási Kiállításon.

A 2020 óta üzemelő járatok jelenleg körülbelül 5 km-es utat járnak be, hét megállóval 20 perc alatt, a gyors utazás érdekében egy biztonsági operátorral.

„Olyan technológián keresztül garantáljuk a biztonságot, amely összhangban van azzal az európai vízióval, hogy milyennek kell lennie egy automatizált járműnek, tehát olyan járműnek, amely megismerte az útvonalát, mielőtt elindulna, és amely működés közben és vezető nélkül egyszerűen összehasonlítja a tanultakat a látottakkal” – mondta Benjamin Beaudet, a Beti vezérigazgatója, az automatizált kisbuszok üzemeltetője.

Összehasonlította azokat az amerikai és kínai vállalatokat, amelyek inkább az önvezető taxikra helyezték a hangsúlyt, amelyeknek nincs előre meghatározott útvonala. Ezen a területen a vezető cégek a Waymo (a Google anyavállalata, az Alphabet tulajdona), az Uber és a Tesla.

A transzfert a Val de Drôme – Crest nevű városcsoportban tesztelik, ahol a népsűrűség 68 lakos négyzetkilométerenként, ami alacsonyabb, mint a 106-os francia átlag.

A transzfert működtetők azt mondják, hogy pozitív visszajelzéseket kaptak a korai felhasználóktól.

„Ma olyan emberek számára nyújtunk szolgáltatást, akik meg vannak fosztva mozgásképességüktől, vagy akik számára nagyon nehéz a közlekedés” – mondta Arnaud a MACIF-től, amely részesedést szerzett az automatizált járműveket üzemeltető cégben.

„Az elfogadhatóság kérdése akkor merül fel, ha megvan az a luxus, hogy más lehetőségek közül is választhatunk. Ha nincs választásod, nagyon boldog vagy, hogy ez van [a transzfer]” – tette hozzá.

Szakértők szerint a vezető nélküli járművek ígéretes lehetőséget jelentenek a zöldebb mobilitás érdekében a ritkán lakott területeken, és meg tudják oldani az utazás utolsó szakaszát, amely magában foglalja az utasok eljuttatását a közlekedési csomópontból a célba.

Ezt olyan területnek tekintik, amely kihívást jelenthet az autóhasználat csökkentésében.

10 európai idősből három például a szolgáltatások és az infrastruktúra hiányáról számolt be, ami a mobilitást illeti.

Más európai kezdeményezések közé tartozik az AVENUE (Autonomous Vehicles to Evolve to a New Urban Experience), egy projekt, amely 2018-ban kezdett kísérletezni az önvezető járművekkel.

Kísérleti projekteket szerveztek a franciaországi Lyonban, valamint Luxemburgban, Genfben és Koppenhágában.

Egy másik projekt, a SHOW (SHared automation Operating models for Worldwide adoption) 2020 óta folyik, és 20 európai városban tartottak bemutatókat, köztük a Drôme-i Crestben.

A következő lépések Franciaországban a transzferek sebességének növelése és a kísérleti programról egy állandó szolgáltatásra való átállás.

Az automatizált jármű állandó biztosítására való átállás gyakran kihívást jelent, mivel kevés projekt éri el a kereskedelmi életképességet.

Egy 2023-ban közzétett nyílt levél kiemelte azokat a logisztikai, technológiai és infrastrukturális problémákat, amelyek megakadályozták a kísérleti programok szélesebb körű megvalósítását.

Ezek közé tartozik a vezető nélküli járművek élettartama, a frissített, nagyfelbontású környezettérképezés szükségessége, valamint a megfelelő flotta, ami hatalmas befektetést jelent.

Az EU összességében 159 millió eurót költött az automatizált mobilitáshoz kapcsolódó kutatásra és innovációra 2021 óta.

Forrás: euronews.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936