Hackerek átverhetik és hirtelen fékezésre késztethetik az önvezető autókat
A Ben Gurion Egyetem izraeli kutatói becsaptak egy félig autonóm autót: fékezésre késztették azzal, hogy egy digitális táblán felvillantották a stop tábla képét.
Az autó fel volt szerelve a Tesla legújabb, fél-autonóm Autopilot rendszerével, de nem tudta megkülönböztetni a digitális képet egy igazi stop táblától, így hirtelen megállt, ami a valóságban balesetet vagy forgalmi dugót okozhat.
„A támadó csak odavetít egy képet az útra, vagy a digitális táblára, és az autó fékez, vagy elkormányoz, ami veszélyes lehet” – mondta Yisroel Mirsky, a Ben Gurion Egyetem kutatója a Wired magazinnak. Hozzátette, hogy egy ilyen támadáshoz csak az kell, hogy egy pillanatra felvillantsa egy stop tábla képét, és nem hagy maga után nyomokat. „A vezető észre se fogja venni. Szóval az autója csak reagál, és a vezető nem is fogja tudni, hogy miért.”
A kutatás során képeket vetítettek az útra, hogy az autonóm rendszereket arra késztessék, hogy olyat tegyenek, amit nem kellene. Fantomvonalakat vetítettek az útra, aminek következtében az Autopilot átirányította az autót a szembejövő forgalomba. Egy hamis sebességkorlátozó táblával arra is rávették az autót, hogy túl gyorsan menjen.
A kutatócsoport szerint ezeket az úgynevezett fantomtámadásokat zsarolási technikaként, terrorcselekményként vagy akár simán szórakozásból is végre lehet hajtani.
„A korábbi módszerek igazságügyi bizonyítékokat hagytak maguk után, és bonyolult előkészületeket igényeltek” – mondta Ben Nassi, a Ben Gurion kutatója a magazinnak. „A fantomtámadások távolról is végrehajthatók, és nem igényelnek különösebb szakértelmet.”
A Tesla és más autógyártók még nem gyártanak teljesen automatizált autókat, és az olyan félig autonóm rendszerek, mint az Autopilot, képesek az autót a sáv közepén tartani, biztonságos követési távolságot tartani, és fékezni a stop tábláknál és a piros lámpáknál, de még mindig megkövetelik, hogy a vezető a kormányon tartsa a kezét, és készen álljon arra, hogy szükség esetén átvegye az irányítást.
Egyes becslések szerint az önvezető autók kevesebb, mint 20 év múlva a járműértékesítések akár negyedét is elérhetik, ezzel csökkentve a forgalmi torlódásokat, és gyorsabbá, kevésbé stresszesé és sokkal biztonságosabbá téve napi ingázásainkat.
De annak a lehetősége, hogy egy autó vezérlését távolról rossz szándékkal átveszi valaki, félelmetes, ezért számos tanulmány készül, hogy kiderítse azokat a lehetséges forgatókönyveket, amelyek megzavarhatják a járművek „elméjét”, és megakadályozhatják a hackelést.
Ide tartozik az Egyesült Államokban Las Vegasban megrendezett éves Defcon biztonsági rendezvény, amely lehetőséget ad a hackereknek arra, hogy tesztelés céljából megpróbáljanak betörni az autók vezérlőegységeibe, és átvegyék a vezetési funkcióikat.
Az autógyártók által szponzorált egyezmény arra törekszik, hogy felfedezze a modern járművek számítógépeinek sebezhetőségét, amelyek szoftverei mindent vezérelnek a szórakoztató-információs rendszertől az olyan biztonsági rendszerekig, mint például a kormányzás, a gyorsítás és a fékek.
A gyártók és az autóipari beszállítók úgynevezett „fehér kalapos” vagy etikus hackerekkel működnek együtt – kibernetikai szakértőkkel, akik segítenek a szervezeteknek az informatikai biztonsági gyengeségek megtalálásában.
A 2013-as Defconnál két biztonsági kutató betört az autó számítógépeibe, és átvette a 2010-es Ford Escape és a 2010-es Toyota Prius kormányzását, gyorsítását, fékezését és egyéb funkcióit.
2015-ben egy csapat távoli irányítással vezetett le egy Jeep Cherokee-t az útról azzal, hogy egy laptop segítségével a szórakoztató rendszeren keresztül betört a kormányzási, fékezési és átviteli rendszerekbe.
Forrás: BusinessDay