Hivatalosan is közzétették az Intelligens sebességtartó asszisztens specifikációit
Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent a világ első szabályozása az Intelligens Sebesség Asszisztens technológiára vonatkozóan, ami az utolsó jogi lépés az új típusú járművekbe jövő júliustól történő kötelező beszerelése előtt.
Az ETSC arra szólítja fel a járműgyártókat, hogy lépjék túl a jogszabályok minimális követelményeit, hogy maximalizálják a technológia hatalmas potenciális biztonsági előnyeit.
Jövőre az Európai Unió messze a legszigorúbb járműbiztonsági szabványokkal fog rendelkezni a világon, olyan rendszerekkel, mint az Advanced Emergency Braking (AEB), az Emergency Lane Keeping Assist (ELKS), az álmosság és a figyelemelvonás felismerése és az Intelligens Sebesség Asszisztens (ISA), amelyek mindegyike kötelezővé válik. 2024-re minden EU-ban eladott új autót fel kell szerelni ezekkel a technológiákkal.
A követelmények több különböző típusú ISA rendszer felszerelését teszik lehetővé. A törvény szerint minden rendszertípusnak felülírhatónak kell lennie, és lehetővé kell tennie a járművezető számára, hogy a rendszert az aktuális utazás idejére kikapcsolja.
A leghatékonyabb és legértékesebb rendszerek, amelyek már 2015 óta elérhetők számos járműben, a törvényes sebességhatár elérése után csökkentik a motor teljesítményét. A vezető felülírhatja a rendszert a gázpedál további lenyomásával. Az ilyen módon beavatkozó rendszerek 20%-kal csökkenthetik a közúti halálesetek számát.
Az erős és tartós iparági nyomást követően azonban az EU lehetővé teszi egy olyan rendszer beépítését is, amelyre vonatkozóan nem áll rendelkezésre kutatás, és amely várhatóan sokkal kevésbé lesz hatékony.
Az engedélyezett legalapvetőbb rendszer egyszerűen egy hangjelzést alkalmaz, amely néhány pillanattal azután indul el, hogy a jármű túllépi a sebességhatárt, és legfeljebb öt másodpercig tart. Az ETSC szerint a kutatások azt mutatják, hogy a hangos figyelmeztetések bosszantók a járművezetők számára, ezért nagyobb valószínűséggel kapcsolják ki azokat. A deaktivált rendszernek pedig természetesen nincs biztonsági előnye.
A követelmények azonban kimondják, hogy az autógyártóknak összesített, névtelen adatokat kell jelenteniük az ISA-rendszerek használatáról, és arról, hogy a járművezetők kikapcsolják-e azokat. Két évvel a jogszabály hatályba lépése után a valós adatok alapján látni lehet majd, hogy mely rendszerek a leghatékonyabbak. Ez jó lehetőség lesz a tanulásra, és reagálni a visszajelzésekre a technológia jövőbeni fejlesztése érdekében.
Forrás: European Transport Safety Council
https://etsc.eu/intelligent-speed-assistance-specifications-officially-published/