Hogy állnak jelenleg az önvezető autók?
A legújabb autonóm autó cég, a Pony.ai legutóbb éppen negatív hírek miatt került a címlapokra: elveszítette autonóm jármű tesztelési engedélyét Kaliforniában, a biztonsági vezető vezetési adatai feletti aggodalmak miatt. Ez nagy csapás a cég számára, és egyben rávilágít az autonóm autóipar jelenlegi helyzetére. Néhány évnyi rossz hírverés után számos vállalat tett valódi előrelépést az önvezető autók forgalomba hozatala terén.
Íme, az autonóm járműveken jelenleg dolgozó kulcsszereplőkről néhány információ.
Argo AI
A Ford és a Volkswagen önvezető részlege már eljuttatta néhány városba önvezető technológiáját. Legutóbb épp Miamira és Austinra terjesztette ki vezető nélküli műveleteit, ahol az autók munkaidőben szállítják az utasokat. A szolgáltatás először csak az alkalmazottak számára, majd hamarosan a Lyfttel integrálva egy biztonsági vezetővel a nyilvánosság számára is utazási szolgáltatásokat valamint önvezető élelmiszer kiszállítást kínál. Az Argo AI rendelkezik jelenleg a legváltozatosabb tesztelési módokkal. Miamin és Austinon kívül teszteket végeznek még Palo Altoban, Detroitban, Pittsburghben, Washingtonban és Németországban is.
Aurora
Ez a cég 2020-ban vásárolta meg az Uber korábbi önvezető részlegét , és a Dallas-Fort Worth metróövezet utcáin teszteli önvezető Toyota Sienna-ját. Azt tervezi, hogy 2024-ben bevezeti az Uber-fuvarozási szolgáltatást. Bár, ami talán még érdekesebb, ebben a hónapban bejelentette, hogy kibővíti önvezető árufuvarozási kísérletét a FedEx-szel. Teherautói, amelyek jelenleg minden éjjel 386 km-es utat tesznek meg Dallas és Houston között két biztonsági sofőrrel a fülkében, hamarosan megkezdik az áruszállítást Fort Worth és El Paso között, ami nagyjából 960 km-es utat jelent.
Cruise
A General Motors tulajdonában lévő Cruise is sikeres. Csak utasokkal kínál autonóm utakat San Franciscóban, és kibővíti sofőr nélküli Walmart kézbesítési szolgáltatását Phoenixben. Anyavállalata láthatóan elégedett az általa elért eredményekkel; A GM várhatóan 2 milliárd dollárt költ az autonóm járművek leányvállalatára 2022-ben.
Motional
Az Aptiv és a Hundai közös vállalkozása, a Motional ingyenes fuvarokat kínál a nagyközönségnek, bár egy biztonsági vezetővel a volán mögött. Jelenleg Las Vegas belvárosában tesztelik, ahol azt tervezik, hogy 2023-ban kereskedelmi forgalomba kerülő sofőr nélküli fuvarszolgálatot indítanak a Lyfttel.
Pony.ai
Kaliforniában egyelőre nem áll jól. A korábban megszerzett engedélyét, mellyel 41 autonóm járműből álló flottáját tesztelhette biztonsági vezető nélkül, nemrég vonták vissza. Elveszítette az engedélyt három alkalmazott vezetési előéletével kapcsolatos problémák miatt, és látszólag a jóváhagyási folyamat miatt, amely lehetővé tette az üzemeltetők számára, hogy felügyeljék az autóit. Tavaly novemberben függesztették fel az önvezető járműveinek biztonsági vezető nélküli tesztelésére vonatkozó engedélyét , miután egy sávelválasztóval és egy utcatáblával ütközött. Úgy tűnik, hogy a kínai vállalat helyzete valamivel jobban megy az anyaországában: a közelmúltban engedélyt kapott Pekingben és Kantonban.
Waymo
Ez a jól bevált cég a Google-anyavállalat, az Alphabet tulajdonában van, és az arizonai Phoenixben bővíti a Waymo One fuvarozási tesztszolgáltatását. Járművei már a Keleti-völgyben és a város belvárosában is közlekednek. Szintén most kezdett teljesen autonóm fuvarokat kínálni az alkalmazottaknak San Franciscóban. A szolgáltatás gyakorlatiasságát is bizonyította: tavaly októberig egy utas több mint 400 utat tett meg.
Zoox
Az Amazon által 2020-ban megvásárolt Zoox Kaliforniából és Las Vegasból új területekre terjeszkedik. Azt tervezi, hogy még idén megkezdi működését Seattle-ben, anyavállalatának otthonában, hogy kifejezetten nedves időben tesztelje érzékelőit.
A legtöbb autonóm jármű napsütéses államokban üzemel, így izgalmas látni, hogy a vállalatok változatosabb éghajlati körülmények között kezdenek tesztelni. A Cruise-hoz hasonlóan a Zoox is abban reménykedik, hogy végül olyan kétirányú járművet alkalmaz, amelyben egyáltalán nincs hely a sofőr számára.
Végső soron a még mindig viszonylag gyakori visszaesések ellenére az autonóm járműipar javulást ért el az elmúlt egy-két évben. Még mindig nagyon messze vagyunk a mindenütt jelenlévő, vezető nélküli autóktól, de a technológiát több helyen, többféle módon és kevesebb problémával tesztelik.
Forrás: Popsci
https://www.popsci.com/technology/self-driving-car-companies-status/