Hogyan köthető biztosítás egy vezető nélküli autóra?
Az autógyártók rengeteg pénzt fektetnek be az önvezető autók kifejlesztésébe, abban a reményben, hogy ezek biztonságosabbá teszik az utakat. De ki fizet, ha mégis baleset történik?
Az Egyesült Királyságban már a tavalyi évben meghozták az Automata és Elektromos járművek Törvényét, ami egyértelműbbé teszi a biztosítói intézkedéseket, és a balesetekben való felelősség kérdéskörét. Más országokban még nem eléggé tisztázott ez a kérdés.
A brit szabályok szerint a tulajdonosnak önvezető jármű esetében is rendelkeznie kell biztosítási kötvénnyel. Bár sok automata jármű képes lesz váltani a teljesen automata és fél-automata üzemmód között, túl bonyolult lenne ennek megfelelően kétféle biztosítást kötni az autóra. Ezért egy biztosítás fedezné bármely üzemmódban a baleseti költséget, amelynek egy részét a biztosítók az autógyártóra hárítanák, amennyiben az ő technológiájuk okozta a balesetet.
Az önvezető autók terjedésével arra számítanak, hogy kevesebb lesz a baleset, hiszen kiküszöbölődik az emberi hiba, amely az autóbalesetek 94%-áért felelős. És bár a károk költsége jelentősebb lehet, mint a hagyományos autók esetében, de ez csökkenhet, ahogy nő a termelés. Ráadásul egy baleset esetén a technológiának köszönhetően egyértelműbben meg lesz állapítható, hogy ki a felelős, így az ügyintézés gyorsabbá és könnyebbé válik.
A vezető nélküli autók hatására csökkennek majd a biztosítási prémiumok, olyan új kedvezmények jelenhetnek meg, amelyek arra ösztönzik a vezetőket, hogy többször használják az automata üzemmódot, és így csökkenhet a baleseti kockázat.
A jövőben megosztott tulajdonjog is előfordulhat automata járművek esetében, de ebben az esetben is a járműnek kell rendelkeznie biztosítással, attól függetlenül, hogy ezt hogyan osztják meg egymást közt a tulajdonosok.
Forrás, fotó: Edition.cnn
https://edition.cnn.com/2019/03/21/cars/driverless-cars-insurance-liability-explained/